БАЛЕТ «МАРУСЯ БОГУСЛАВКА» А. СВЄЧНІКОВА: МІЖ НОВАТОРСЬКИМ ПОШУКОМ ТА «ДЕКАДНИМ» ВИДОВИЩЕМ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220418Ключові слова:
Сергій Сергєєв, «Маруся Богуславка», класичний танець, мистецтво балетмейстера, український балетний театр.Анотація
Метою публікації стало: вивчення художніх особливостей хореографічної вистави «Маруся Богуславка»; висвітлення новаторських переваг, а також прорахунків у композиційній побудові спектаклю; з’ясування причин зникнення балету з вітчизняного театрального репертуару. Методологія роботи включає використання наступних методів дослідження: загальноісторичного, порівняльно-історичного, аналітичного. Наукова новизна публікації полягає у тому, що в ній вперше у пострадянській театрознавчій літературі з позиції нового часу об’єктивно проаналізовано мистецьку вартість балету «Маруся Богуславка» А. Свєчнікова. Висновки. Рецензії, присвячені прем’єрі балетного спектаклю «Маруся Богуславка» у 1951 році, свідчать, що, незважаючи на серйозні недоліки, постановка мала й незаперечні переваги. Середи них: ідейна змістовність лібрето та драматичність сюжету; мелодійність і танцювальність музики; новаторське поєднання елементів класичного і народного танців в першій дії та фіналі балету тощо. За критичними відгуками 1954 року, позитивні зрушення після доопрацювання балету проявилися лише у танцювальному матеріалі, підібраному для створення жіночих образів вистави. Серед основних причин, які завадили спектаклю А. Свєчнікова вийти з меж «декадного» видовища й залишитися у репертуарі Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка, виділимо: змістовні запозичення з балету «Бахчисарайський фонтан» Б. Асаф’єва в постановці Р. Захарова; відсутність чіткого визначення акторських завдань у танцівників; використання балетних штампів; перевага дивертисментних танцювальних номерів над дієвими; недосконала драматургія у музиці другої дії спектаклю; слабка динаміка розвитку сюжету.
Посилання
Bryantseva, V., Ladygina A., Roshchina L. (1954 20th of May). An exciting ballet. Sovetskaya kul'tura, 3 [in Russian].
Gusev, P. (1954 13th of May). Heroic ballet. Sovetskaya kul'tura, 3 [in Russian].
Zakharov, R. (1951 26th of June). "Marusya Boguslavka". Sovetskoye iskusstvo, 2 [in Russian].
Krieger, V. (1951 26th of June). "Marusya Boguslavka". Izvestiya, 3 [in Russian].
Krieger, V. (1954 13th of May). "Marusya Boguslavka". Trud, 3 [in Russian].
Messerer, A. (1954 10th of May). "Marusya Boguslavka". Vechernyaya Moskva, 3 [in Russian].
Pasyutinskaya, V. (1985). The magical world of dance. Moskva: Prosveshcheniye [in Russian].
Stanishevskiy, Y. (2002). The National Opera House of Ukraine named after Taras Shevchenko in Kyiv, history, and contemporary. Kyiv: Musicak Ukraine, 734 [in Ukrainian].
Stanishevskiy, Y. (2008). Ukrainian ballet theatre. Kyiv: Musicak Ukraine, 411 [in Ukrainian].
Pavliy, P., Rodina, M., Stelmakh, M. (Eds.). (1955). Ukrainian folk dumas and historical songs. Kyiv: Publishing House of the Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.