БАЛЕТ «МАРУСЯ БОГУСЛАВКА» А. СВЄЧНІКОВА: МІЖ НОВАТОРСЬКИМ ПОШУКОМ ТА «ДЕКАДНИМ» ВИДОВИЩЕМ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220418Ключові слова:
Сергій Сергєєв, «Маруся Богуславка», класичний танець, мистецтво балетмейстера, український балетний театр.Анотація
Метою публікації стало: вивчення художніх особливостей хореографічної вистави «Маруся Богуславка»; висвітлення новаторських переваг, а також прорахунків у композиційній побудові спектаклю; з’ясування причин зникнення балету з вітчизняного театрального репертуару. Методологія роботи включає використання наступних методів дослідження: загальноісторичного, порівняльно-історичного, аналітичного. Наукова новизна публікації полягає у тому, що в ній вперше у пострадянській театрознавчій літературі з позиції нового часу об’єктивно проаналізовано мистецьку вартість балету «Маруся Богуславка» А. Свєчнікова. Висновки. Рецензії, присвячені прем’єрі балетного спектаклю «Маруся Богуславка» у 1951 році, свідчать, що, незважаючи на серйозні недоліки, постановка мала й незаперечні переваги. Середи них: ідейна змістовність лібрето та драматичність сюжету; мелодійність і танцювальність музики; новаторське поєднання елементів класичного і народного танців в першій дії та фіналі балету тощо. За критичними відгуками 1954 року, позитивні зрушення після доопрацювання балету проявилися лише у танцювальному матеріалі, підібраному для створення жіночих образів вистави. Серед основних причин, які завадили спектаклю А. Свєчнікова вийти з меж «декадного» видовища й залишитися у репертуарі Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка, виділимо: змістовні запозичення з балету «Бахчисарайський фонтан» Б. Асаф’єва в постановці Р. Захарова; відсутність чіткого визначення акторських завдань у танцівників; використання балетних штампів; перевага дивертисментних танцювальних номерів над дієвими; недосконала драматургія у музиці другої дії спектаклю; слабка динаміка розвитку сюжету.
Посилання
Bryantseva, V., Ladygina A., Roshchina L. (1954 20th of May). An exciting ballet. Sovetskaya kul'tura, 3 [in Russian].
Gusev, P. (1954 13th of May). Heroic ballet. Sovetskaya kul'tura, 3 [in Russian].
Zakharov, R. (1951 26th of June). "Marusya Boguslavka". Sovetskoye iskusstvo, 2 [in Russian].
Krieger, V. (1951 26th of June). "Marusya Boguslavka". Izvestiya, 3 [in Russian].
Krieger, V. (1954 13th of May). "Marusya Boguslavka". Trud, 3 [in Russian].
Messerer, A. (1954 10th of May). "Marusya Boguslavka". Vechernyaya Moskva, 3 [in Russian].
Pasyutinskaya, V. (1985). The magical world of dance. Moskva: Prosveshcheniye [in Russian].
Stanishevskiy, Y. (2002). The National Opera House of Ukraine named after Taras Shevchenko in Kyiv, history, and contemporary. Kyiv: Musicak Ukraine, 734 [in Ukrainian].
Stanishevskiy, Y. (2008). Ukrainian ballet theatre. Kyiv: Musicak Ukraine, 411 [in Ukrainian].
Pavliy, P., Rodina, M., Stelmakh, M. (Eds.). (1955). Ukrainian folk dumas and historical songs. Kyiv: Publishing House of the Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.