ДО ІСТОРІЇ ЕКРАНІЗАЦІЇ ПЕРШОГО УКРАЇНСЬКОГО ТЕЛЕВІЗІЙНОГО ФІЛЬМУ-БАЛЕТУ «ЛІЛЕЯ»
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220419Ключові слова:
український балетний театр, класична хореографія, фільм-балет, танцювальна режисура.Анотація
Метою публікації стало вивчення особливостей постановчого процесу першого українського телевізійного фільму-балету «Лілея», створенного за мотивами творчості Т. Шевченка. Методологія роботи включає використання наступних методів дослідження: порівняльно-історичний, системний, типологічний, структурно-функціональний. Наукова новизна публікації полягає в тому, що в ній вперше проаналізовано специфіку постановки фільму-балету як цілком самостійного музично-хореографічного спектаклю, створеного для телевізійного перегляду. Висновки. Перший національний телевізійний фільм-балет «Лілея» став новим й оригінальним явищем української культури середини ХХ століття. В основу постановки було покладено відомі твори класика вітчизняної літератури Т. Шевченка: «Княжна», «Марина», «Відьма», «Русалка», «Утоплена», «Сліпий» тощо. Хореографічна лексика фільму-балету, віднайдена балетмейстером В. Вронським, і поставлена на емоційну (з сильним психологічним впливом), проте, цілком зрозумілу для сприйняття широким колом глядачів музику К. Данькевича, тяжіла до образної танцювальності, точності і виразності екранних характеристик персонажів; художня дія завдяки майстерній роботі кінорежисера В. Лапокниша та операторів О. Ананасова й М. Топчого розвивалося динамічно і насичено. Популярність фільму-балету забезпечила участь в ньому провідних солістів балетної трупи Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка: Р. Візиренка-Клявіна, Є. Єршової, А. Аркадьєва, В. Калиновської, О. Сегаля, В. Ферро та інших артистів.
Посилання
Belova E. (1991). The angles of dance: television ballet. Moscow: Art, 127. [ in Russian].
Dolokhov L. (1966). Ballet Master V. Vronsky. Kiev: Art, 50. [ in Russian].
Mikhailov M. (June 10, 1956). Pearl of Ukrainian ballet art. Soviet culture, 4. [in Russian].
Morozova I. ( March 10, 1959). The first Ukrainian film-ballet "Lily". For a Soviet movie. 3. [ in Russian].
Pashchenko A. (2014). Kobzar motifs and images in cinema. Cinema. № 1, 32–37. [ in Ukrainian].
Stanishevsky Y. (2003). Ballet Theater of Ukraine. Kyiv: Musical Ukraine, 438. [ in Ukrainian]
Stanishevsky Y. (December 22, 1959). The life-giving source of ballet. Literary newspaper, 3. [ in Russian].
Stanishevsky Y. (2002). National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine named after T. Shevchenko: history and modernity. Kyiv: Musical Ukraine, 734. [ in Ukrainian].
Teplitsky (May 14, 1959). Lileya - the beauty of humans (ballet film). Soviet culture, 4. [ in Russian]
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.