ДО ІСТОРІЇ ЕКРАНІЗАЦІЇ ПЕРШОГО УКРАЇНСЬКОГО ТЕЛЕВІЗІЙНОГО ФІЛЬМУ-БАЛЕТУ «ЛІЛЕЯ»
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220419Ключові слова:
український балетний театр, класична хореографія, фільм-балет, танцювальна режисура.Анотація
Метою публікації стало вивчення особливостей постановчого процесу першого українського телевізійного фільму-балету «Лілея», створенного за мотивами творчості Т. Шевченка. Методологія роботи включає використання наступних методів дослідження: порівняльно-історичний, системний, типологічний, структурно-функціональний. Наукова новизна публікації полягає в тому, що в ній вперше проаналізовано специфіку постановки фільму-балету як цілком самостійного музично-хореографічного спектаклю, створеного для телевізійного перегляду. Висновки. Перший національний телевізійний фільм-балет «Лілея» став новим й оригінальним явищем української культури середини ХХ століття. В основу постановки було покладено відомі твори класика вітчизняної літератури Т. Шевченка: «Княжна», «Марина», «Відьма», «Русалка», «Утоплена», «Сліпий» тощо. Хореографічна лексика фільму-балету, віднайдена балетмейстером В. Вронським, і поставлена на емоційну (з сильним психологічним впливом), проте, цілком зрозумілу для сприйняття широким колом глядачів музику К. Данькевича, тяжіла до образної танцювальності, точності і виразності екранних характеристик персонажів; художня дія завдяки майстерній роботі кінорежисера В. Лапокниша та операторів О. Ананасова й М. Топчого розвивалося динамічно і насичено. Популярність фільму-балету забезпечила участь в ньому провідних солістів балетної трупи Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка: Р. Візиренка-Клявіна, Є. Єршової, А. Аркадьєва, В. Калиновської, О. Сегаля, В. Ферро та інших артистів.
Посилання
Belova E. (1991). The angles of dance: television ballet. Moscow: Art, 127. [ in Russian].
Dolokhov L. (1966). Ballet Master V. Vronsky. Kiev: Art, 50. [ in Russian].
Mikhailov M. (June 10, 1956). Pearl of Ukrainian ballet art. Soviet culture, 4. [in Russian].
Morozova I. ( March 10, 1959). The first Ukrainian film-ballet "Lily". For a Soviet movie. 3. [ in Russian].
Pashchenko A. (2014). Kobzar motifs and images in cinema. Cinema. № 1, 32–37. [ in Ukrainian].
Stanishevsky Y. (2003). Ballet Theater of Ukraine. Kyiv: Musical Ukraine, 438. [ in Ukrainian]
Stanishevsky Y. (December 22, 1959). The life-giving source of ballet. Literary newspaper, 3. [ in Russian].
Stanishevsky Y. (2002). National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine named after T. Shevchenko: history and modernity. Kyiv: Musical Ukraine, 734. [ in Ukrainian].
Teplitsky (May 14, 1959). Lileya - the beauty of humans (ballet film). Soviet culture, 4. [ in Russian]
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.