Полістилістика: проблеми визначення та термінології
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220562Ключові слова:
стиль, полістилістика, стилістична поліфонія, стильове моделювання, міжкультурні взаємодії.Анотація
Мета статті – розкрити сутність категорії полістилістики на основі музикознавчих досліджень та охарактеризувати суміжні поняття, які відповідають проявам стильових взаємодій. Методологія визначається працями музикознавчого та культурологічного спрямування, де приділяється увага проблемам стилю, полістилістики, енциклопедичними джерелами, у яких розкривається сутність поняття полістилістики, дисертаційними дослідженнями, присвяченими питанням полістилістики у музичній та художній культурі. Наукова новизна полягає у науковому осмисленні полістилістики в музиці; у систематизації результатів досліджень процесу стильових взаємодій; у з’ясуванні принципів визначення полістилістики та суміжних понять. Висновки. Полістилістика як явище сучасного мистецтва та як категорія музикознавства, починаючи від свого зародження до нашого часу, отримує нові наукові інтерпретації. Поєднання стилів, що стало основою сучасного напрямку – постмодернізму, виявляє велику кількість поглядів на дане явище, що спричинило як багатоманітність прояву, так і різнохарактерність тлумачення терміну. Перше теоретичне обґрунтування поняття полістилістики отримало у доповіді "Полістилістичні тенденції в сучасній музиці" А. Шнітке. Визначення поняття "полістилістика", що намітилось у дослідженні А. Шнітке, сформувалось у стійкішу форму в дефініціях наступних поколінь мистецтвознавців та сучасників, що вивело дане явище на рівень музикознавчої категорії. У науковий простір залучається ряд суміжних понять, які по-різному розкривають стильові взаємодії, проте певною мірою відповідають категорії полістилістики. Здійснена робота над упорядкуванням дефініцій полістилістики та розмаїтої термінології зможе збагатити погляди науковців на проблеми полістилістики та розкрити сутність явища з різних позицій.
Посилання
Anokhina, S. V. (2009). Polystylistics in the Musical Culture of Postmodernism. Extended abstract of candidate’s thesis. Krasnodar [in Russian].
Aranovskiy, M. (1979). Symphonic Searches. The problem of the symphony genre in Soviet music of 1960–1975: Research essays. Leningrad: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Berezovchuk, L. (1977). Style interactions in the works of D. Shostakovich as a way of embodiment of the conflict. Questions of the theory and aesthetics of music. (Issue 15), (pp. 95–119). Leningrad: Muzyka [in Russian].
Vorotyntseva, L. A. (2018). Modern Approaches to the Problem of Polystylistics. Philosophical and Cultural Studies: an Electronic Scientific Publication of the Lugansk State Academy of Culture and Arts named after M. Matusovsky. 4. Retrieved from: http://fki. lgaki.info/2018/10/02/современные-подходы-к-проблеме-полис/ [in Ukrainian].
Gachev, G. (1988). National Images of the World. Moscow: Sovetskiy pisatel [in Russian].
Grigoreva, G. (1989). Style Problems of Russian Soviet Music of the Second Half of the XXth century: 50–60 years. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Ghribinjenko, Ju. O. (2006). Musical Polystylistics in the Light of Intertextuality Theory. Extended abstract of candidate’s thesis. Odessa [in Ukrainian].
Yermolovich, O. (2004). The Phenomenon of Polystylistics in the Artistic Culture of the XXth century. Person. Culture. Society. Retrieved from: http://elib. bsu.by/bitstream/123456789/46549/1 [in Belarus].
Ilicheva, N. (2011). Polystylistics as a Phenomenon of XXth Century Art. Knowledge. Understanding. Skill. (Vol. 3), (pp. 182–186). Moscow: Muzyka [in Russian].
Ionov, V. (2006). Style in Music as a Subject of Culturological Research. O. V. Sokol (Eds.), Musical mystery and culture. (Vol. 7, Book 1), (pp. 115–125) Odesa: Drukarsjkyj dim [in Ukrainian].
Kazantseva, L. (1991). Polystylistics in Music: Lecture on the Course "Analysis of Musical Works". Kazan: Kazanskaya gosudarstvennaya konservatoriya [in Russian].
Kokhanik, I. (2012). Between Polystylistics and Metastyle: on the Style Searches of Ukrainian Composers at the Turn of the 20th – 21st centuries. World and National Music Culture: Styles, Schools, Personalities. (pp. 22–26). Kyiv: Muzychna Ukrajina [in Ukrainian].
Kuzmenkova, O. A. (2004). Style Modeling in the Works of Domestic Composers of the 70-90 of the XX century: Symphonic and Instrumental Music. Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian].
Lobanova, M. (1990). Musical Style and Genre: History and Modernity. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Ljashenko, I. (1991). National and International in Music. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Medushevskiy, V. (1984). On the Problem of the Essence, Evolution and Typology of Musical Styles. Musical Contemporary. (Issue. 5), (pp. 5–17). Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Mironova, N. N. (2013). Theory-methodological Conception of the Development of Polystylistics in the Music of the XXth century in the System of Musical Education. Teacher of the XXI century. (Vol. 3), (pp. 151–156). Moscow: Moskovskiy pedagogicheskiy gosudarstvennyy universitet [in Russian].
Savenko, S. (1983). The Problem of Individual Style in Post-avant-garde Music. The Crisis of Bourgeois Culture and Music. (Issue. 5), (pp. 96–112). Leningrad: Muzyka [in Russian].
Kholopov, Yu. (1990). Polystylistics. Musical Encyclopaedic Dictionary. G. V. Keldysh (Ed.). (P. 431). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Chigareva, Ye. (2005). Polystylistics. Theory of Modern Composition. V. S. Tsenova. (pp. 431–450). Moscow: Muzyka [in Russian].
Shnittke, A. (1990). Polystylistic Tendencies of Modern Music. Kholopova V., Chigareva Ye. Alfred Schnittke: Essay on Life and Work. (pp. 327–331). Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Shnittke, A. (2004). The Third Part of the "Symphony" L. Berio. Shnittke A. Articles about Music. A. Ivashkin (Ed.). (pp. 88–91). Moscow: Kompozitor [in Russian].
Shulgin, D. I. (1998). Recognition of Edison Denisov (based on interviews). Moscow: Kompozitor [in Russian].
Yaskov, K. E. (2009). The Method of Polystylistics as a System Object: Structure and Elements. Retrieved from: http://yaskou.by/nauka/yavlenie-polistilistiki-v-kontekste-issledovanij-russkoyazychnogo-muzykovedeniya/ [in Russian].
Stockhausen, K. (1974). World Music. Music and bulge. 1. Retrieved from: http://www.opentextnn.ru/ music/ personalia/ schtokhauzen/ [in German].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.