ДО ПРОБЛЕМИ «ПОЛІФОНІЗАЦІЇ СВІДОМОСТІ» В КОНТЕКСТІ ЕСТЕТИКИ КОНСТРУКТИВІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240071Анотація
Мета статті – простежити особливості феномена «поліфонізації свідомості» як однієї з основних закономірностей художнього мислення початку ХХ століття, що дістала широке розповсюдження в різних видах мистецтва та відобразила художньо-естетичні тенденції такого яскравого напряму першого авангарду, як конструктивізм. На прикладах музики, літератури, театру, кінематографа, живопису розкрити цей феномен як важливий прояв естетики конструктивізму. Виявити і розглянути в обраних творах мистецтва характерні для музичного тексту поліфонічні прийоми, які, в свою чергу, отримали широке застосування і стали відображенням індивідуально-стильових особливостей представників різних сфер творчості розглянутого періоду. Методологічною основою дослідження став комплексний підхід, який містить історико-культурологічний, стильовий та цілісний методи аналізу. З-поміж них особливого значення набуває теоретичний метод, спрямований на виявлення принципів письма в різних сферах мистецтва. Наукова новизна роботи обумовлена оригінальністю узагальненого дослідження феномена «поліфонізації свідомості», який вийшов за межі музичного мислення і знайшов відображення в усіх сферах мистецтва початку ХХ століття. Подібне осмислення втілення поліфонічних принципів письма в контексті такої художнього течії, як конструктивізм, робиться в українському музикознавстві вперше. Висновки. Експерименти та пошуки митців початку ХХ століття у сфері засобів виразності, змісту, композиції, мови, що «спровокували» розвиток стильового плюралізму в усіх сферах мистецтва, сприяли посиленню ролі поліфонічних принципів письма, і ширше – художнього мислення. Поліфонічні прийоми знаходять своє місце у тенденціях естетики конструктивізму, виходячи за грані музичної фактури і проникаючи в усі види мистецтва. Поліфонія та її принцип поєднання ліній, голосів, шарів, що самостійно розвиваються, виявилася чи не найважливішим засобом художнього віддзеркалення протиріч світу, а також спрямованості пошуків у сфері змісту та засобів виразності.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.