ПІВДЕННОСЛОВ’ЯНСЬКА КУЛЬТУРА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ФОРМУВАННЯ БОГОСЛУЖБОВИХ ЗБІРНИКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ

Автор(и)

  • Микола Підгорбунський

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240076

Анотація

Метою статті є аналіз впливу південнослов’янської духовної культури на формування та розвиток гімнографії в українській Православній церкві в XVІ–XVII ст. Методологія дослідження включає системний аналіз, що дав можливість проаналізувати та дослідити вплив південнослов’янської духовної культури на формування гімнографії в українській Православній церкві. Для окреслення часових і кількісних характеристик проаналізованого матеріалу було вжито статистичний та хронологічний методи, які сприяли визначенню орфографічних та стилістичних змін в українських богослужбових збірниках. Наукова новизна полягає у визначенні характерних особливостей розвитку українського церковного співу під впливом південнослов’янської духовної культури. Встановленні відмінності у формуванні двох головних напрямів церковного співу на українських теренах, а саме у великих містах та периферійних духовних осередках. Висновки. Південнослов’янський вплив проявився в певних орфографічних та стилістичних змінах, які відбулися в українських богослужбових збірниках в XVІ–XVII ст. Цей процес сприяв активізації розвитку українського музично-гімнографічного мистецтва. За зразком південнослов’янської графіки виробляється нова манера письма, яку стали називати «молодшим напівуставом». Разом із зміною орфографії та літературної мови було перенесено «плетение словес» – особливий літературний стиль, який виник у Болгарії за часів патріарха Євфимія. В Україні-Русі зросло розмаїття перекладів повчальних та аскетичних творів візантійських та південнослов’янських письменників у дусі «ісихазму». Завдяки впливу південнослов’янської духовної культури стриманий і навіть суворий тонус попередньої епохи українського православного богослужіння наповнився мажорними балкано-слов’янськими наспівами. У нотолінійних Ірмологіонах поширилися полієлейні псалми та величання переважно у формі болгарського та сербського наспівів, на основі яких виникали регіональні варіанти в духовних центрах України.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-17

Номер

Розділ

Музичне мистецтво