ПІВДЕННОСЛОВ’ЯНСЬКА КУЛЬТУРА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ФОРМУВАННЯ БОГОСЛУЖБОВИХ ЗБІРНИКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240076Анотація
Метою статті є аналіз впливу південнослов’янської духовної культури на формування та розвиток гімнографії в українській Православній церкві в XVІ–XVII ст. Методологія дослідження включає системний аналіз, що дав можливість проаналізувати та дослідити вплив південнослов’янської духовної культури на формування гімнографії в українській Православній церкві. Для окреслення часових і кількісних характеристик проаналізованого матеріалу було вжито статистичний та хронологічний методи, які сприяли визначенню орфографічних та стилістичних змін в українських богослужбових збірниках. Наукова новизна полягає у визначенні характерних особливостей розвитку українського церковного співу під впливом південнослов’янської духовної культури. Встановленні відмінності у формуванні двох головних напрямів церковного співу на українських теренах, а саме у великих містах та периферійних духовних осередках. Висновки. Південнослов’янський вплив проявився в певних орфографічних та стилістичних змінах, які відбулися в українських богослужбових збірниках в XVІ–XVII ст. Цей процес сприяв активізації розвитку українського музично-гімнографічного мистецтва. За зразком південнослов’янської графіки виробляється нова манера письма, яку стали називати «молодшим напівуставом». Разом із зміною орфографії та літературної мови було перенесено «плетение словес» – особливий літературний стиль, який виник у Болгарії за часів патріарха Євфимія. В Україні-Русі зросло розмаїття перекладів повчальних та аскетичних творів візантійських та південнослов’янських письменників у дусі «ісихазму». Завдяки впливу південнослов’янської духовної культури стриманий і навіть суворий тонус попередньої епохи українського православного богослужіння наповнився мажорними балкано-слов’янськими наспівами. У нотолінійних Ірмологіонах поширилися полієлейні псалми та величання переважно у формі болгарського та сербського наспівів, на основі яких виникали регіональні варіанти в духовних центрах України.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.