ПІВДЕННОСЛОВ’ЯНСЬКА КУЛЬТУРА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ФОРМУВАННЯ БОГОСЛУЖБОВИХ ЗБІРНИКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.240076Анотація
Метою статті є аналіз впливу південнослов’янської духовної культури на формування та розвиток гімнографії в українській Православній церкві в XVІ–XVII ст. Методологія дослідження включає системний аналіз, що дав можливість проаналізувати та дослідити вплив південнослов’янської духовної культури на формування гімнографії в українській Православній церкві. Для окреслення часових і кількісних характеристик проаналізованого матеріалу було вжито статистичний та хронологічний методи, які сприяли визначенню орфографічних та стилістичних змін в українських богослужбових збірниках. Наукова новизна полягає у визначенні характерних особливостей розвитку українського церковного співу під впливом південнослов’янської духовної культури. Встановленні відмінності у формуванні двох головних напрямів церковного співу на українських теренах, а саме у великих містах та периферійних духовних осередках. Висновки. Південнослов’янський вплив проявився в певних орфографічних та стилістичних змінах, які відбулися в українських богослужбових збірниках в XVІ–XVII ст. Цей процес сприяв активізації розвитку українського музично-гімнографічного мистецтва. За зразком південнослов’янської графіки виробляється нова манера письма, яку стали називати «молодшим напівуставом». Разом із зміною орфографії та літературної мови було перенесено «плетение словес» – особливий літературний стиль, який виник у Болгарії за часів патріарха Євфимія. В Україні-Русі зросло розмаїття перекладів повчальних та аскетичних творів візантійських та південнослов’янських письменників у дусі «ісихазму». Завдяки впливу південнослов’янської духовної культури стриманий і навіть суворий тонус попередньої епохи українського православного богослужіння наповнився мажорними балкано-слов’янськими наспівами. У нотолінійних Ірмологіонах поширилися полієлейні псалми та величання переважно у формі болгарського та сербського наспівів, на основі яких виникали регіональні варіанти в духовних центрах України.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.