«ДВІ ЛЕГЕНДИ» ДЛЯ ФОРТЕПІАНО ПІЗНЬОГО ПЕРІОДУ ТВОРЧОСТІ Ф. ЛІСТА В РІЧИЩІ ДУХОВНО-ЕСТЕТИЧНИХ ПОГЛЯДІВ КОМПОЗИТОРА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289848Анотація
Мета статті – дослідити поетико-інтонаційні особливості «Двох легенд» для фортепіано у річищі духовних пошуків та виявити композиційні орієнтири Ф. Ліста, спрямовані на втілення поемності неантитетичного наповнення. Методологія дослідження зумовлена використанням історико-логічного, аналітичного, культурологічного, герменевтичного, компаративного методів, продемонстрованих у працях Д. Андросової, О. Маркової, О. Муравської, О. Рощенко, О. Сокола – представників інтонаційного підходу Б. Асаф’єва в Україні. Наукова новизна. Вперше у вітчизняному культурознавстві виділена конкретика духовних ідей Ф. Ліста за їх втіленням у названих фортепіанних духовних творах пізнього періоду творчості композитора, відзначеного наближенням до символістських засад мислення. Висновки. Аналіз символіко-значеннєвого навантаження музики «Двох легенд» для фортепіано Ф. Ліста показав, що за вибором програмного сюжету твори є життєписами образів святих Франциска Ассізького (ХІІІ ст.) і його послідовника Франциска з Паоли (XV cт.), які презентували найбільш наближене до візантійського православ’я виявлення містицизму й естетизму в католицтві. В композиційному рішенні суттєві монодійні речитативи (тема-образ Франциска Ассізького в «Першій легенді»), мотив Хреста в контексті програми набувають тлумачення як старохристиянської сповідальності. Виділяється також тonus peregrinus у лейтмотиві святого Франциска у «Другій легенді», засвідчуючи наслідування старої літургіки провізантійського походження. Композиційно така поемність, що утверджує Божественну єдність світу, у даному разі – це подання форми, позбавленої тематичної антитетичності. У своїх духовних творах Ліст звертається до двочастинності неконтрастних зіставлень, які моделюють композиційні першолітургійні ознаки.
Ключові слова: легенда, романтизм, символізм, музичний стиль, музичний жанр, музичні символи.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.