ПІСНІ С. МОНЮШКА ДЛЯ ВИСОКОГО ГОЛОСУ ТА ПОЛІЖАНРОВА ПАЛІТРА ЇХ СТИЛЬОВОГО ВИЯВЛЕННЯ

Автор(и)

  • Ціньцінь Ін

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289852

Анотація

Мета дослідження – прослідковування бідермаєрівського тла виразності Пісень С. Монюшко в їх пограниччі до музичного реалізму-веризму середини ХІХ сторіччя на прикладі Пісень для високого голосу за збіркою «Pieśni wybrane», 1, na głos wysoki (Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków, 1972), що тембром-регістром співвідносне із ліричним сопрано автора даного нарису. Методологічною основою є інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, представленої у тому числі роботами О. Маркової, О. Муравської, Ю. Олейнікової, інших авторів, у яких базовим методом аналізу виступає стильовий компаратив, музикознавчий цілісний аналіз з герменевтичними виходами, а також історико-біографічний метод в ракурсі «інтелектуальної біографії» суб’єкта дослідження. Наукова новизна роботи визначається авторською  першісністю розгортання стильового бачення Пісень Монюшко за його бідермаєрівською основою в дотичності до народжуваного методу музичного реалізму-веризму. А також новаційним є аналіз названих Пісень в ракурсі заявленого стильового тлумачення виразності творів великого польського композитора. Висновки. 12 проаналізованих Пісень С. Монюшко в межах стилістичної бідермаєрівської атрибуції продемонстрували широту виявлення ознак малої форми – від монолога-серенади, тристрофності типу бар-форми до «мінімалізму» жанрової куплетності. Це народжує характерне для бідермаєра поєднання високого європеїзму і демонстративно спрощених «провінціалізмів» (останнє – через жанровість краков’яку і мазурки). Компенсативність партій голосу і фортепіано надає звучанню вокально-інструментальної моделі мадригалу-мотету, що стало одним із засобів виявлення реалізму життєвої «багатогласності» (див.жанр мадригалу у французькій ліричній опери Ш.Гуно та ін.) в єдності з відвертими фольклористичними виявленнями, що показово для естетики музичного  реалізму середини ХІХ століття.

Ключові слова: жанр пісні, музичний жанр, стиль в музиці, бідермаєр, реалізм-веризм.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25

Номер

Розділ

Музичне мистецтво