МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА МЕТОДОЛОГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМАТИКИ РЕАЛІСТИЧНОГО ЖИВОПИСУ

Автор(и)

  • Олена Афоніна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302050

Анотація

Мета роботи полягає в обґрунтуванні методологічного принципу дослідження живопису реалізму на прикладі аналізу картини українського художника Юрія Камишного. Методологія дослідження поєднала сукупність загальнотеоретичних (аналіз і систематизація матеріалу, теоретичне узагальнення та метод дедукції) і спеціальних наукових методів (термінологічний, метод аналогій, мистецтвознавчий аналіз, іконографічний метод). Наукова новизна дослідження переконує у можливості та перевагах застосування міждисциплінарного підходу щодо розкриття специфіки  реалістичного живопису. Обґрунтовано залежність аналізу передумов виникнення і причин реалізації реалізму в кожній мистецькій епосі, умов його розвитку у добу класичної і посткласичної соціокультурної парадигми. Зміст поняття «реалізм» розкрито крізь призму гуманітарного знання, зокрема, історії, філософії, культурології, етнографії, мистецтвознавства, психології, соціології, що дозволило посилити аналіз творів, виконаних у реалістичній манері реалізму.  Висновки. На підставі аналізу ряду визначень  синонімічних термінів «міждисциплінарність», «міждисциплінарний підхід», наявних в українському науковому дискурсі, обґрунтовано, міждисциплінарність як інтегративний підхід для аналізу творів мистецтва із взаємозв’язками з іншими сферами гуманітарного знання, запозиченнями і використанням інструментарію (схеми, моделі, категорії, поняття). Аналізуючи специфіку реалістичного живопису на прикладі твору українського художника Юрія Камишного «Сонячні пестощі», показано застосування історико-системного методу (як відповідність політичних, соціальних, культурно-мистецьких умов розвитку). Іконографічний метод і мистецтвознавчий аналіз дозволили обґрунтувати скомбінованість пейзажного (сільський пейзаж) і побутового жанрів. Стилістику картини у манері реалізму ХІХ століття, для якої характерне зображення елегійності літнього сільського життя з уособленням доби дня (полудень). Тут важливим стало зображення листя дерев, які ніби «втомлені» від палючого сонця. Сонце також представлене з мерехтінням променів на охайно вибіленій хатній стіні. Іконографічний метод дозволив описати сюжет роботи як екстер’єр типового українського сільського житла і подвір’я. Метод узагальнення дозволив представити його домінування у творчості художника-реаліста. Крос-культурний метод застосовано для порівняння сюжетної специфіки картини з сюжетними мотивами зарубіжних художників-реалістів. Метод етнографічного спостереження дозволив переконатися у типовості зображення хати для сільської української місцевості.

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-16

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація