МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА МЕТОДОЛОГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМАТИКИ РЕАЛІСТИЧНОГО ЖИВОПИСУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302050Анотація
Мета роботи полягає в обґрунтуванні методологічного принципу дослідження живопису реалізму на прикладі аналізу картини українського художника Юрія Камишного. Методологія дослідження поєднала сукупність загальнотеоретичних (аналіз і систематизація матеріалу, теоретичне узагальнення та метод дедукції) і спеціальних наукових методів (термінологічний, метод аналогій, мистецтвознавчий аналіз, іконографічний метод). Наукова новизна дослідження переконує у можливості та перевагах застосування міждисциплінарного підходу щодо розкриття специфіки реалістичного живопису. Обґрунтовано залежність аналізу передумов виникнення і причин реалізації реалізму в кожній мистецькій епосі, умов його розвитку у добу класичної і посткласичної соціокультурної парадигми. Зміст поняття «реалізм» розкрито крізь призму гуманітарного знання, зокрема, історії, філософії, культурології, етнографії, мистецтвознавства, психології, соціології, що дозволило посилити аналіз творів, виконаних у реалістичній манері реалізму. Висновки. На підставі аналізу ряду визначень синонімічних термінів «міждисциплінарність», «міждисциплінарний підхід», наявних в українському науковому дискурсі, обґрунтовано, міждисциплінарність як інтегративний підхід для аналізу творів мистецтва із взаємозв’язками з іншими сферами гуманітарного знання, запозиченнями і використанням інструментарію (схеми, моделі, категорії, поняття). Аналізуючи специфіку реалістичного живопису на прикладі твору українського художника Юрія Камишного «Сонячні пестощі», показано застосування історико-системного методу (як відповідність політичних, соціальних, культурно-мистецьких умов розвитку). Іконографічний метод і мистецтвознавчий аналіз дозволили обґрунтувати скомбінованість пейзажного (сільський пейзаж) і побутового жанрів. Стилістику картини у манері реалізму ХІХ століття, для якої характерне зображення елегійності літнього сільського життя з уособленням доби дня (полудень). Тут важливим стало зображення листя дерев, які ніби «втомлені» від палючого сонця. Сонце також представлене з мерехтінням променів на охайно вибіленій хатній стіні. Іконографічний метод дозволив описати сюжет роботи як екстер’єр типового українського сільського житла і подвір’я. Метод узагальнення дозволив представити його домінування у творчості художника-реаліста. Крос-культурний метод застосовано для порівняння сюжетної специфіки картини з сюжетними мотивами зарубіжних художників-реалістів. Метод етнографічного спостереження дозволив переконатися у типовості зображення хати для сільської української місцевості.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.