ЕВОЛЮЦІЯ ОБРАЗУ РОМСЬКОЇ СПІЛЬНОТИ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СУЧАСНОМУ МИСТЕЦТВІ

Автор(и)

  • Жанна Денисюк

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302055

Анотація

Метою статті є актуалізація ромських образів у художніх творах кінця ХХ – початку XXI ст. Методологія дослідження. Для осмислення та реалізації мети було використано культурологічний та історичний підходи, для вивчення еволюції ромських художніх образів використано такі дослідницькі методи, як хронологічний метод, мистецтвознавчий аналіз та ін. Наукова новизна полягає в тому, що вперше комплексно досліджено трансформацію презентації ромів у європейському образотворчому мистецтві кінця ХХ – початку XXI ст.; проаналізовано внесок сучасних ромських митців у формування нового образу своєї спільноти. Висновки. У статті проаналізовано специфіку зображення представників ромської спільноти в сучасному мистецтві Європи. Встановлено внесок ромських митців-новаторів, таких як Альфред Ульріх, Ден Тернер, Делейн Ле Бас, Одон Гюдьї та ін., які проклали шлях до самопрезентації ромів і сформували новий образ своєї спільноти. Досліджено роль сучасних ромських художників в утвердженні ромської ідентичності та використанні нових форм мистецтва для передачі складних реалій ромських громад сьогодення. Досліджено творчий доробок провідних сучасних ромських художників, зокрема Даміана Ле Баса, Емілії Рігової, Дена Тернера, Сельми Селман та ін., які художніми засобами, поєднуючи традиційне ромське мистецтво із сучасними техніками, відображають ромську ментальність. На низці предметних прикладів встановлено, що роми в різні часи, як і в сучасний період, були і є об’єктом посиленого інтересу художників через особливості своєї появи та міграції на теренах Європи, специфіки етногенезу, самобутньої матеріальної та духовної культури, етнічної єдності та стійкості.

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-16

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація