СИМВОЛІЗМ У ХІХ СТОРІЧЧІ, ЙОГО ПРОЄКЦІЇ НА ВІК ПСИХОЛОГІЇ ПІДСВІДОМОГО І МУЗИЧНІ АСПЕКТИ ТОГО НАПРЯМУ

Автор(и)

  • Лілія Шевченко
  • Олена Колесник

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302090

Анотація

Мета дослідження – виділення протосимволістських рис у спадщині Т. Шевченка, постсимволістських показників у ХХ сторіччі і музичного їх вираження. Методологічною основою дослідження виступає інтонаційний підхід у баченні генетичної єдності музичного і мовленнєвого начал у розвиток концепцій Б. Асаф’єва і Б. Яворського у працях Д. Андросової, О. Маркової,  І. Подобас, Л. Степанової, Л. Шевченко, з акцентуванням герменевтичного ракурсу такого підходу. Також  виділені методи – аналітично-структурний як зосереджений на музикознавчій специфіці тематично-конктруктивних ознак подання композицій, міжвидового  стильового компаративу для усвідомлення взаємодій художньо-мистецьких і наукових-релігійних тяжінь в мисленні представників протосимволізмцу, символізму як такого і постсимволізму. Наукова новизна – акцентування релігійфно-культурних обсягів символізму, в яких саме мистецькі складові підлягають загально-культурним вимогам творчості, зважаючи на містичний заряд виражальності, почерпнтої з іконопису, староцерковної музики, що живили початки тогонапряму не зі столичних утворень, але тих, що відповідали потребам релігійного загалу держави і нації. В цьому плані органічною є центрація символізму в Україні навколо Одеси, яка була у ХІХ сторіччі імперським центром видавництва духовної літератури, православної в першу чергу. Висновки. Символізм виразно-історично постає в мистецтві у явищах протосимволізму кінця XVIII – початку ХІХ сторіч, визчається в методологічній самостійності у другій половині ХІХ – на початку ХХ, сторіччя, демонструючи постсимволістські прояви як в модерні-авангарді, так і в традиціоналізмі, і це показують в Україні композиції Б. Лятошинського і В. Косенка, для яких, як і багатьох видатних митців, звернення до символістських витоків мало не тільки свідомо здійснюваний акт, але і підсвідому апеляцію в пошуках метафоричної насиченості художнього вираження, що провокує створення символістської «надскладної» метафоричності образів. 

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-16

Номер

Розділ

Музичне мистецтво