РОЛЬ ЖІНОК-ХУДОЖНИЦЬ У ПРЕЗЕНТАЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА НА ВЕНЕЦІЙСЬКІЙ БІЄНАЛЕ: ГЕНДЕРНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308379Анотація
Мета статті – розкрити феномен сучасного українського мистецтва у ракурсі виявлення ролі та ваги жінки-художниці у виставкових проєктах Венеційської бієнале з 2001 по 2024 рік. Методологія дослідження спирається на гендерний підхід для аналізу статистики, сегрегованої за статевою ознакою, та оцінки гендерного паритету. Методами дослідження є: порівняльний метод – для виявлення відмінностей у представленості експонентів жіночої та чоловічої статі; історичний метод – для демонстрації еволюції ставлення в суспільстві до жінки-художниці; біографічний метод – для з’ясування основних етапів творчості художниць; мистецтвознавчий аналіз – для вивчення особливостей експонованих творів; метод узагальнення – для підбивання підсумків дослідження. Наукова новизна. Вперше проведено аналіз виставкових проєктів Венеційської бієнале на предмет експонування в них творів українських мисткинь, визначено специфіку представлення творів жінок-художниць та здійснено оцінку гендерного паритету в аналізованих проєктах. Висновки. Творчість жінок-художниць у виставкових проєктах Венеційської бієнале є вагомою складовою презентації сучасного українського мистецтва на міжнародному рівні. Частка жінок серед експонентів бієнале, починаючи з 2011 року, залишається стабільною і складає в середньому 40%. Гендерний паритет був дотриманий лише один раз – у 2007 році. Пікове значення участі художниць з України фіксується у 2022 році (75%), що в цілому відповідає тренду, завданому основним кураторським проєктом, спрямованим на реабілітацію жіночого мистецтва. В ході дослідження виявлено найбільш представлену у Венеції українську художницю – твори Жанни Кадирової експонувалися на бієнале у 2013, 2015, 2017, 2019, 2022 та 2024 роках.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.