UKRAINIAN FOLK EMBROIDERY AS A WAY OF IDENTIFICATION AND COMMUNICATIVE INTERACTION OF THE UKRAINIAN PEOPLE IN MODERN CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147300Keywords:
Ukrainian embroidery, Ukrainian clothing, clothes, Ukrainian nation, technique of embroidery, ornament, symbols, self-identification of Ukrainians, Ukrainian culture.Abstract
The purpose of the work is to reveal the issue of the influence of Ukrainian embroidery as an artistic phenomenon of the Ukrainian clothes on the formation of the consciousness of the Ukrainian people, on its communicative interaction, consolidation and unification in the current conditions of development of the Ukrainian state. The research methodology is associated with the use of theoretical analysis and synthesis methods. Scientific novelty. The article deals with the issues of the influence of Ukrainian embroidery on the self-identification of the Ukrainian people, its interaction, aimed at unification; ways of forming a national identity on the basis of Ukrainian ritual are analyzed; the distinctive features of Ukrainian clothes, symbolic images, embroidered ornaments and their manifestation in the mentality and national identity of the Ukrainian people are characterized. Conclusions. Ukrainian clothing is a work of art, where embroidery is an inalienable attribute and a symbol of Ukrainian folk culture, and a regulator of ethno-cultural information. The Ukrainian shirt is the main functional and symbolic element of the women's dress and attests to the degree of development and the specifics of the communicative behavior of Ukrainians, its use for social status, membership of a particular social stratum, its close connection with ethnic stereotypes, and moral norms of conduct.
References
Гуркіна Г. О., О. В. Сердюк. Традиції та звичаї українців. Харків: Торсінг Плюс, 2010. 95 с.
Дєдуш О. Національна ідентичність крізь призму імагології . Народна творчість та етнологія. 2017. № 1. С. 68-71.
Касьянов Г. Націоналізація історії та образу іншого. Критика. 2006. № 9-10. С. 22-25.
Куций І. Імагологія як стратегія дослідження цивілізаційних образів в українській історіографії. Наукові записки Тернопільського нац. педагогічного ун-ту ім. В. Гнатюка. 2014. Вип. 2. Ч.1. С. 240-247.
Мазуркевич О. П., Дячук В. П. Звичаєві норми етикету у традиційній культурі українців. Київ: Ліра, 2015. 217 с.
Народна культура українців: життєвий шлях людини: історико- етнологічне дослідження: у 5 т. / під заг. ред. М. Гримич. Київ: Дуліби, 2010.Т. 2. Молодь. Молодість. Молодіжна субкультура. 2010. 567 с.
Народна культура українців: життєвий шлях людини: історико- етнологічне дослідження: у 5 т. / під заг. ред. М. Гримич. Київ: Дуліби, 2012. Т. 3. Зрілість. Жіноцтво. Жіноча субкультура. 2012. 480 с.
Народна культура українців: життєвий шлях людини: історико- етнологічне дослідження: у 5 т. / під заг. ред. М. Гримич. Київ: Дуліби, 2012. Т. 4. Зрілість. Чоловіки. Чоловіча субкультура. 2013. 584 с.
Редько О. С. Українська вишивка одна зі складових естетичного виховання. Проблеми філософії освіти та виховання особистості. 2015. С. 287 – 297.
Сергійчук В. Шляхи формування української ідентичності і державності і автохтонне хліборобство та глибока духовність. Народна творчість та етнологія. 2017. № 4. С. 26 - 39.
Скляр В. Демографічний потенціал та етномовний склад населення Донбасу (підпорядковані Україні та окуповані терени) / В. Скляр // Народна творчість та етнологія. – 2017 . № 3. – С. 24–35.
Скляр В. Сучасна українська ідентичність як наслідок бездержавного минулого. Народна творчість та етнологія. 2015. № 1. С. 28-35.
Сушевський Б. Поезій на білім полотні. Слово Просвіти. 2012. 11 квіт. С. 14.
Українське народознавство / під заг. ред. С. П. Павлюка. 3-тє вид. випр. Київ: Знання, 2006. 567 с.
Gurkina, G.O., Serdyuk, O. V. (2010). Traditions and customs of Ukrainians.. Kharkiv: Thorsing Plus. [in Ukrainian].
Dedush, O. (2017). National identity through the prism of imago. Folk art and ethnology, 1, 68-71. [in Ukrainian].
Kasyanov, G. (2006). Nationalization of history and the other Image. Criticism. Kyiv, 9-10, 22-25. [in Ukrainian].
Kustiy, I. (2014). Imagology as a strategy for the study of civilizational images in Ukrainian historiography. Scientific Notes of Ternopil National University. pedagogical university. V. Hnatyuk. Vip. 2. Part 1. (pp. 240-247). [in Ukrainian].
Mazurkevich, O. P. (2015). Common rules of etiquette in the traditional Ukrainian culture. Kyiv: Lira. [in Ukrainian].
Folk culture of Ukrainians: the human way of life: historical and ethnological research (2010) in 5 volumes. Kyiv: Duliby. (Vol. 2). Youth. Youth. Youth subculture. [in Ukrainian].
Folk culture of Ukrainians: human way of life: historical and ethnological research (2012) in 5 volumes. Kyiv: Duliby. (Vol. 3). Maturity. Womenfolk. Female subculture. [in Ukrainian].
Folk culture of Ukrainians: human way of life: historical and ethnological research (2013) in 5 volumes. Kyiv: Duliby. (Vol. 4). Maturity. Men Men's Subculture. [in Ukrainian].
Redko, O. S. (2015). Ukrainian embroidery is one of the components of aesthetic education . Problems of the philosophy of education and personality education, 287 – 297). [in Ukrainian].
Sergiychuk, V. (2017). Ways of formation of Ukrainian identity and statehood and autochthonous farming and deep spirituality. Folk art and ethnology, 4, 26-39. [in Ukrainian].
Sklyar, V. (2017). Demographic potential and the ethno-speaking composition of the Donbas population (subordinated to Ukraine and occupied territories). Folk art and ethnology, 3, 24-35. [in Ukrainian].
Sklyar, B. (2015). Contemporary Ukrainian Identity as a Consequence of the Stateless Past. Folk Art and Ethnology, 1, 28-35. [in Ukrainian].
Sushevsky, B. (2012). Poetry on a white canvas. Word of Enlightenment. Apr. 11, 14. [in Ukrainian].
Ukrainian ethnography (2006). Kyiv: Knowledge. [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).