VIOLIN TRANSCRIPTIONS AS ONE OF THE METHODS OF YURI GINA'S PRACTICE AS A COMPOSER
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147500Keywords:
violin transcriptions, violin cover versions, interpretations for violin, composers of Bukovyna, Yuriy Gina.Abstract
The purpose of the paper is to analyse and characterize one of the fields of work of Yuriy Gina – violin cover versions, interpretations and transcriptions; to reveal the peculiarities of the Bukovynian composer's work on the borrowed material. Methodology. The methods of historical-cultural, theoretical and genre-style analysis were used and allowed to determine the basic principles of covering the works of other composers in the creative work of Y. Gina. The scientific novelty consists in scientific understanding of the process of development of professional musical art of Bukovyna; in revealing peculiarities of creative thinking of the composers of the region; in clarifying the principles of violin music of the region; in the analysis of music by Y. Gina, whose works have not been sufficiently studied in contemporary musicology. Conclusions. Particular importance in the creative work of Yuriy Gina is acquired by the works intended to be performed by the violin or by ensemble violin composition, which is closely linked with the performer's activities of the composer. Among the works of Y. Gina quite distinguishable are the cover versions and interpretations of the works of other composers. As a result of the analysis of this field of the artist’s work, the basic principles of work on the borrowed material were discovered and there was determined relevance of this genre type to transcriptions. It has been mentioned that the purpose of this composer experiment was not only the replenishment of the repertoire for the violin and the violin ensemble, but also the desire to reinterpret the content and components of the musical form in a new way, to add virtuosity to works that were intended for another composition of performers. Consequently, on the basis of violin transcriptions of Y. Gina, one can identify the features of an individual style of the composer.
References
Берегова О. 24 каприси Нікколо Паганіні в образах сучасного майстра // Науковий вісник Національ-ної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. К. : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2013. Вип. 86 : Історія в особистостях. С. 437–448.
Борисенко М. Ю. Жанр транскрипції в системі індивідуального композиторського стилю : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мист-ва : 17.00.03 "Музичне мистецтво". Харків, 2005. 17 с.
Бородин Б. Б. Феномен фортепианной транскрипции : опыт комплексного исследования : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. искусствовед. : 17.00.02 "Музыкальное искусство". М., 2006. 25 с.
Жарков О. М. Художній переклад в музиці : проблеми і рішення : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мист-ва : 17.00.02 "Музичне мистецтво". К., 1994. 19 с.
Иванчей Н. П. Фортепианная транскрипция в русской музыкальной культуре XIX века : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. искусствовед. : 17.00.02 "Музыкальное искусство". Ростов-на-Дону, 2009. 32 с.
Коган Г. Предисловие. Школа фортепианной транскрипции. М. : Музыка, 1976. Вып. 2. С. 2.
Коновалова І. Ю. Жанрова система музичної обробки в хоровому мистецтві // Вісник Харківської дер-жавної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архітектура. Харків, 2008. № 12. С. 61–69.
Костіна Л. М. Значення методу музичних розробок у процесі творчої діяльності // Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. Херсон, 2013. Вип. 2. С. 290–296.
Кушніренко А. М. Історія музичної культури й освіти Буковини : навч. посібник. Чернівці : Чернівець-кий нац. ун-т, 2011. 376 с.
Миронова Н. Скрипкова транскрипція та її інтерпретація у композиторській і виконавській практиці (на прикладі творів Олега Безбородька) // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. К. : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2003. Вип. 105.: На скрижалях музичної історії: українська музика та культурний процес. На пошану Маріанни Давидівни Копицію С. 408–424.
Руденко В. Концертная скрипичная транскрипция XX века и проблемы интерпретации // Музыкаль-ное исполнительство. М. : Музыка, 1979. Вып. 2. С. 22–56.
Юрій Ґіна : Музичне краєзнавство Буковини. Хрестоматія : навчальний посібник до курсу "Музичне краєзнавство". Вип. 6. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2009. 189 с.
Юцевич Ю. Є. Словник-довідник. Тернопіль : Навчальна книга, 2003. 352 с.
Bereghova, O. (2013). 24 Capricorn Niccolo Paganini in the images of a modern wizard. M. M. Skoryk (Eds.), Scientific Herald of the National Music Academy of Ukraine named after. P. I. Tchaikovsky. (Vol. 86), (pp. 437-448). Kyiv: NMAU im. P.I. Chajkovsjkogho [in Ukrainian].
Borysenko, M. Ju. (2005). Genre of transcription in the system of individual composer style. Extended ab-stract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].
Borodin, B. B. (2006). Phenomenon of piano transcription: the experience of complex research. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Zharkov, O. M. (1994). Artistic translation in music: problems and solutions. Extended abstract of candi-date’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Ivanchey, N. P. (2009). Piano transcription in the Russian musical culture of the XIX century. Extended ab-stract of candidate’s thesis. Rostov-na-Donu [in Russian].
Kogan, G. (1976). Foreword, Shkola fortepiannoy transkriptsii. (Vol. 2), (P. 2). Moscow: Muzyka [in Russian].
Konovalova, I. Ju. (2008). Genre system of musical processing in choral art. Bulletin of the Kharkov State Academy of Design and Arts. Musicology. Architecture. (№ 12), (pp. 61-69). Kharkiv [in Ukrainian].
Kostina, L. M. (2013). The value of the method of musical development in the creative process. Aktualjni problemy derzhavnogho upravlinnja, pedaghoghiky ta psykhologhiji. (Vol. 2), (pp. 290-296) Kherson [in Ukrainian].
Kushnirenko, A. M., & Zalucjkyj, O. V., & Vyshpinsjka, Ja. M. (2011). History of musical culture and education of Bukovina. Chernivci: Chernivecjkyj nac. un-t [in Ukrainian].
Myronova, N. (2003). Violin transcription and its interpretation in composing and performing practice (on the example of Oleg Bezborodko's works). O. V. Ghorodecjka (Eds.), Scientific Herald of the National Music Academy of Ukraine named after. P. I. Tchaikovsky. (Vol. 105), (pp. 408-424). Kyiv: NMAU im. P. I. Chajkovsjkogho [in Ukrainian].
Rudenko, V. (1979). Concert violin transcription of the XX century and problems of interpretation. Muzykalnoe ispolnitelstvo. (Vol. 2), (pp. 22-56). Moscow: Muzyka [in Russian].
Zalucjkyj, O. V. (Eds.). (2009). Yuriy Gina: Bukovinian Music History, Textbook: a textbook for the course "Music Local Studies (Vols. 6). Chernivci: Chernivecjkyj nac. un-t [in Ukrainian].
Jucevych, Ju. Je. (2003). Dictionary-directory. Ternopilj: Navchaljna knygha [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).