«Tannhauser» R. Wagner in the mainstream of the evolutionary ways of the German musical theater: mythopoetic and genre-style aspects
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147532Keywords:
German musical theater, musical theater of R. Wagner, «Tannhauser» R. Wagner, romanticism, Biedermeier.Abstract
Purpose of the article is to reveal the poetic-intonational uniqueness of R. Wagner's opera «Tannhаuser» in the mainstream of the evolutionary, mythopoetic and genre-style specificity of the German musical theater of the 19th century. The methodology of the work is based on the intonational concept of music in the perspective of intonational-stylistic, etymological analysis, succession from B. Asafiev and his followers, and also on interdisciplinary and historical-culturological approaches. The latter allow us to identify the spiritual and semantic and style peculiarities of the musical theater of R. Wagner and distinguish it from the pan-European cultural area of the mid-19th century. The scientific novelty of the work is to broaden the understanding of the poetics of the musical theater of R. Wagner, in particular, the opera «Tannhаuser», which serves as one of the exemplary samples of the German opera of the period, and at the same time demonstrates a deep connection with the genre-style and mythological poetry of the culture of «the great German century» (Hugo von Hofmannsthal). Conclusions. The intonational-dramatic, spiritual and semantic characteristics of Wagner's «Tannhаuser» demonstrate the stylistic duality that is indicative of the German musical theater of the mid-19th century, based on the intersection of the romantic and Biedermeier traditions. The romantic quality of the «Tannhаuser» is also evident in the obvious parallels between the image of the protagonist (Minnesinger) and the contemporary (for the era of R. Wagner) artist, concerned with the search for the ideal; and in the accentuation of the idea of duality, revealed at the level of opposition between the real and the surreal. With the musical characteristic of the latter (the grotto of Venus), an innovative musical language is associated, based on a wide range of musical expressive means (chromatic, tonal instability, timbre richness, etc.). At the same time, the poetics of Wagner's «Tannhаuser» demonstrate the connection with the spiritual-style qualities of the German Biedermeier, revealed in the associations of the plot of the opera with the parable of the «prodigal son»; in a certain idealization of the characteristics of the real world, based on the typology of pastoral and traditions of church singing; in the spiritual concept of the image of Elizabeth, ascending to the sacred-mystery sources and their genre-typological characteristics.
References
Антипова Н. А. Фантастическое в немецкой романтической опере. – Дисс. … канд. искусствове-дения : 17.00.02 – музыкальное искусство. М.: Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 2007. 182 с.
Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Книги первая и вторая. Л. : Государственное музы-кальное издательство, 1963. 379 с.
Блок А. Поэзия. Драмы. Проза. М.: ОЛМА-ПРЕСС, 2001. 799 с.
Виставкіна О. І. Зингшпіль як жанрова модель у становленні німецької опери URL: www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/chasopys/2011_3/07_vystavkina.pdf (дата звернення: 03.07. 2011).
Девятова Н. Н. Рихард Вагнер в контексте культурфилософской мысли Германии и России XIX – начала ХХ веков. Автореф. дисс…. канд. философских наук : 24.00.01 – Теория и история культуры. Саранск: Мордовский государственный университет, 2001. 16 с.
Иванова О. Н. Gesamtkunstwerk: культурфилософские основания, их репрезентация в теоретиче-ском и художественном наследии Р. Вагнера. Автореф. дисс… канд. культурологии : 24.00.01 – Теория и исто-рия культуры. Киров: Костромской государственный университет им. Н. А. Некрасова, 2007. 18 с.
Иващенко Т. С. Мифопоэтическая интерпретация культуры средневековой Европы в творчестве Рихарда Вагнера. Дисс… канд.. культурологии : 24.00.02 – Историческая культурология. Нижневартовск: Нижневартовский государственный педагогический университет, 1999. 150 с.
Иоффе И. И. Мистерия и опера. Немецкое искусство XVI-XVIII вв. // И. И. Иоффе. Избранное. Часть 2. Культура и стиль. М.: ООО «РАО Говорящая книга», 2010. С. 659-900.
Кириллина Л. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX века. Ч. III: Поэтика и стилистика. М.: Издательский дом «Композитор», 2007. 376 с.
Кириллина Л. Русалки и призраки в музыкальном театре XIX века. Музыкальная академия. 1995. № 1. С. 60-71.
Кузнецова А.В. Миф и музыка в позднем немецком романтизме (на примере тетралогии Р. Вагнера «Кольцо Нибелунга»). Белгород: ИПЦ «ПОЛИТЕРРА», 2013. 171 с.
Левик Б. Рихард Вагнер. М.: Музыка, 1978. 448 с.
Ливанова Т. История западноевропейской музыки до 1789 года: учебник. В 2-х томах. – М.: Музыка, 1982. Т. 2. XVIII век. 622 c.
Михайлюта А. В. Миф и музыка в философской культуре позднего немецкого романтизма (на при-мере творчества Р. Вагнера). Автореф. дисс… канд. философских наук : 24.00.01 – Теория и история культуры. Белгород: БГУ, 2007. 23 с.
Муравська О. В. Східнохристиянська парадигма європейської культури і музика XVIII-XX століть: мо-нографія. Одеса: Астропринт, 2017. 564 с.
Рощенко Е. (Аверьянова). Новая мифология романтизма и музыка (проблемы энциклопедического анализа музыки). Харьков: ХНУРЕ, 2004. 288 с.
Серова Н. С. Воплощение мироустроительной идеи в творчестве Р. Вагнера и А. Н. Скрябина. Автореф. дисс… канд. искусствоведения : 17.00.09 – Теория и история искусства. Саратов: Саратовская государственная консерватория (академия) им. Л. В. Собинова, 2009. 23 с.
Ферман В. Э. Немецкая романтическая опера // Ферман В. Э. Оперный театр. Статьи исследо-вания. М.: Государственное музыкальное издательство, 1961. С. 185-211.
Чигарева Е. И. Оперы Моцарта в контексте культуры его времени: Художественная индивидуаль-ность. Семантика. – Изд. 3-е, испр. и доп. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 280 с.
Antipova, N. A. (2007). Fantastic in the German romantic opera. Candidate’s thesis. Moscow: Moskovskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo [in Russian].
Asaf'yev, B. V. (1963). Musical form as a process. Books are the first and second. Leningrad: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].
Block, A. (2001). Poetry. Dramas. Prose. Moscow : OLMA-PRESS [in Russian].
Vistavkina, O.I. (2011). Retrieved from www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/chasopys/2011_3/07_vystavkina.pdf
Devyatova, N.N. (2001). Richard Wagner in the context of the cultural philosophical thought of Germany and Russia XIX – early XX centuries. Extended abstract of candidate’s thesis. Saransk: Mordovskiy gosudarstvennyy universitet [in Russian].
Ivanova, O.N. (2007). Gesamtkunstwerk: cultural philosophical foundations, their representation in the theoretical and artistic heritage of R. Wagner. Extended abstract of candidate’s thesis. Kirov: Kostromskoy gosudarstvennyy universitet im. N. A. Nekrasova [in Russian].
Ivashchenko, T. S. (1999). Mythopoetic interpretation of the culture of medieval Europe in the work of Richard Wagner. Candidate’s thesis. Nizhnevartovsk: Nizhnevartovskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet [in Russian].
Ioffe, I. I. (2010). Mystery and the Opera. German art of the XVI-XVIII centuries. Moscow : Govoryashchaya Kniga [in Russian].
Kirillina, L. (2007). Classical style in the music of the XVIII - early XIX century. Part III: Poetics and stylistics. Moscow : Kompozitor [in Russian].
Kirillina, L. (1995). Mermaids and ghosts in the musical theater of the XIX century. Muzykal'naya akademiya (1), 60-71 [in Russian].
Kuznetsova, A.V. (2013). Myth and Music in Late German Romanticism (on the example of R. Wagner's tetralogy "The Ring of the Nibelung"). Belgorod: IPC "POLYTERRA" [in Russian].
Levik, B. (1978). Richard Wagner. Moscow: Muzyka [in Russian].
Livanova, T. (1982). History of Western European music until 1789: a textbook. Moscow: Muzyka [in Russian].
Mykhailuta, A.V. (2007). Myth and music in the philosophical culture of late German Romanticism (on the example of R. Wagner's work). Extended abstract of candidate’s thesis. Belgorod: BGU [in Russian].
Muravs’ka, O. V. (2017). Eastern Christian paradigm of European culture and music of the XVIII-XX centuries. Odessa : Astroprint [in Ukrainian].
Roschenko, E. (Averyanova) (2004). New mythology of romanticism and music (problems of encyclopedic analysis of music). Kharkiv: KHNURE [in Ukrainian].
Serova, N. S. (2009). The embodiment of the world-building idea in the works of R. Wagner and A. N. Scriabin. Extended abstract of candidate’s thesis. Saratov: Saratovskaya gosudarstvennaya konservatoriya (akademiya) im. L. V. Sobinova [in Russian].
Ferman, V. E. (1961). German Romantic Opera. Moscow : Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].
Chigareva, E. I. (2009). Mozart's operas in the context of the culture of his time: Artistic individuality. Semantics. Moscow: Knizhnyy dom «LIBROKOM» [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).