STRATEGIES OF FORMING THE IMAGE OF THE INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION: SOCIO-CULTURAL DIMENSION
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.159804Keywords:
education, image, strategies of forming of images, public relations, socio-cultural activity of instituteAbstract
Purpose of Research. The purpose of the article is to analyse the strategies of forming an image of the institution of higher education in their socio-cultural dimension. Methodology. The methodology of the article is based on the multidisciplinary approach, which is the synthesis such studies as imagelogy, management, aesthetics and cultural one. The author’s uses the comparative method to analyse different definitions of the image, culturological one to show the value of the image in the development of the cultural level of educational institutions, the structural method to consider the main elements of forming the image in the Ukrainian education. Scientific Novelty. The scientific novelty is the analysis of the image’s strategies of the institutions of higher education in their promotion in the society. Conclusions. The work on creating and maintaining an image of the educational institution requires a rather multidimensional and regular activity not only image-makers, but also teams of professionals of public relations. The effective implementation of the university’s image strategies provides the strengthening of the higher education positions in the market of educational services. The image strategy allows the university to introduce its activity to the wide spectrum of people, to make presentations of its achievements and to broadcast of its values and culture.
References
Почепцов Г. Г. Имидж: от фараонов к президентам/ Г. Г. Почепцов. – Киев, 1997. – 328 с.
Почепцов Г. Г. Имидж страны и ее лидеров как составляющая национальной безопасности / Г. Г. Почепцов
Национальная безопасность стран переходного периода : учеб. пособие. – Киев : ІЗМН, 1996. – 136 с. – С. 67–71.
Почепцов Г. Г. Имиджелогия / Г. Г. Почепцов. – Киев : Ваклер, 2002. – 378 с.
Почепцов Г. Г. Имиджмейкер. Паблик рилейшнз для политиков и бизнесменов / Г. Г. Почепцов. – Киев, 1995. – 236 с.
Почепцов Г. Г. Паблик рилейшнз : учеб. пособие / Г. Г. Почепцов. – Киев : Знання, 2000. – 506 с. – (Вища освіта ХХІ століття).
Почепцов Г. Г. Професия: имиджмейкер / Г. Г. Почепцов. – Киев, 1999. – 256 с.
П’ятіна О. Політична культура як складова іміджу органів державної влади / О. П’ятіна // Вісник Наці-ональної академії державного управління при Президентові України. – 2010. – № 2. – С. 184–191.
Раєвнєва О. Іміджева привабливість вищих навчальних закладів як фактор нецінової конкуренції на ринку освітніх послуг / О. Раєвнєва // Вища школа. – 2015. – № 9/10. – С. 109–126.
Родионова А. А. Исследование внутреннего имиджа высшего учебного заведения методом фокус-группы / А. А. Родионова // PR в образовании. – 2008. – N 1. – С. 47
Рудич Ф. Політичне лідерство на пострадянському просторі: методологічний контекст / Ф. Рудич // Політичний менеджмент. – 2006. – Спецвип. – С. 5–15.
Семченко О. А. Зовнішньополітичний імідж України: стереотипи та реальність / О. А. Семченко // Вісник На-ціональної академії керівних кадрів культури і мистецтв : щокв. наук. журн. – Київ : Міленіум, 2013. – № 1. – С. 260–263.
Скиба С. М. Пастки на шляху зростання іміджу українства в період постколоніалізму / С. М. Скиба // Про-блеми іміджології : матеріали II Міжнар. конф., 27 лют. 2001 р. в м. Кривому Розі. – Київ : ЄУФІМБ, 2001. – С. 166–170.
Скнар О. М. Соціально-психологічна модель ґендерної поведінки політичного лідера в уявленнях студентської молоді автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психолог. наук : 19.00.05 / Скнар Оксана Мико-лаївна / Ін-т соц. та політ. психології АПН України. – Київ, 2005. – 20 с.
Скнар О. Соціально-психологічне дослідження ґендерних характеристик політичних лідерів / О. Скнар // Соціальна психологія. – 2006. – № 3 (17). – C. 47–51.
Скнар О. Соціально-психологічні моделі поведінки політичних лідерів / О. Скнар // Соціальна психологія. – 2004. – № 3. – С. 39–46.
Стандарт ISO 26000:2010 (Draft) – Руководство по социальной ответственности [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.klubok.net/ Downloads-index-req-viewdownloaddetails-lid-243.html. – Загл. с экрана.
Субіна С. Імідж вищого навчального закладу як важливий чинник конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг / С. Субіна // Вища школа. – 2011. – N 1. – С. 46–54.
Тешанович Я. Жінки і війна / Я. Тешанович // Незалежний культурологічний часопис. – Львів, 2003. –
№ 27. – C. 71–87.
Трач О. Імідж, бренд та репутація: їх взаємозв’язок і вплив на розвиток територій, організацій та окремих осіб / О. Ю. Трач, О. І. Карий. – Львів : Нац. ун-т "Львівська політехніка", 2011. – С. 182–187.
Трубников В. Имиджевая политика социального вуза / В. Трубников // PR в образовании. – 2010. – N2.– С. 86–93.
Успенская В. И. Феминистская критика современного социологического знания / В. И. Успенская // Женщины. История. Общество. – Тверь: Твер. обл. кн..-журн. изд-во, 2002. – 345 с.
Фурманкевич Н. Комунікативні методи побудови політичного іміджу як чинники формування громадсь-кої думки / Н. Фурманкевич // Український інформаційний простір : наук. журн. – Київ : КНУКіМ, 2014. – С. 318–324.
Холод А. М. Политический имидж и его составляющие // Проблеми іміджелогії : матеріали I Міжнар. конф., 8–9 лют. 2000. – С. 40–47.
Холод О. М. Имидж политика и библиопсихология / О. М. Холод // Проблеми іміджології : матеріали II Міжнар. конф., 27 лют. 2001 р. в м. Кривому Розі. – Київ : ЄУФІМБ, 2001. – С. 27–34.
Хомуленко Т. Б. Організаційна культура як фактор формування іміджу державної установи / Т. Б. Хомуленко, Ю. Г. Падафет // Корпоративна культура організацій XXI століття. – 2004. – С. 39–44.
Шуткова Е. Имидж эффективного руководителя / Е. Шуткова // PR в образовании. – 2007. – N4. – С. 80–81.
Kopiyevska O. The transformation of subjectivity in the cultural practices of Ukraine // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – 2017. – № 1. – С. 34–38. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2017_1_9 (дата звернення: 22.01.2018).
Pocheptsov, G. G. (1997). Image: From Pharaohs to Presidents. Kyiv [in Russian].
Pocheptsov, G. G. (1996). The Image of the State and Its Leaders as a Component of National Security. National Security of Transition Countries. (pp. 67-71). Kyiv: IZMN [in Russian].
Pocheptsov, G. G. (2002) Imagelogy Kyiv: Vakler [in Ukrainian].
Pocheptsov, G. G. (1995). Imagemaker. Public Relations for Politicians and Businessmen. Kyiv [in Ukrainian].
Pocheptsov, G. G. (2000). Public Relations. Kyiv: Knowledge [in Ukrainian].
Pocheptsov, G. G. (1999). Profession: Image Maker. Kyiv [in Russian].
Pyatina, O. (2010). Political Culture as a Component of the Image of Public Authorities. Visnyk of Natcionalnoi Academii Derzhavnjgj upravlinnya pry Presydenti Ukrainy, 2, 184-191 [in Ukrainian].
Rayevneva, O. (2015). Image Attractiveness of Higher Educational Institutions as a Factor of Non-price Competition in the Market of Educational Services. Vyscha Shkola, 9/10, 109-126 [in Ukrainian].
Rodionova, A. A. (2008). Investigation of the Internal Image of a Higher Educational Institution by the Method of Focus Group. PR v Osviti, 1, 47 [in Ukrainian].
Rudich, F. (2006). Political Leadership in the Post-Soviet Space: Methodological Context. Politichnyi Management. Special edition, 5-15 [in Ukrainian].
Semchenko, O. A. (2013). Foreign Image Policy of Ukraine: Stereotypes and Reality. Visnyk of Nationalnoi academii of kerivnykh kadriv kultury i mustectv, 1, 260-263 [in Ukrainian].
Skyba, S. M. (2001). Traps on the Way of Growing the Image of the Ukrainians in the Post-Colonialism. Problems of Imagelogy. Proceedings of the II International Conference (2001, February, 27,) in Krivyi Rih. (pp. 166-170). Kyiv: EUFINB [in Ukrainian].
Sknar, O. M. (2005). Socio-psychological Model of Gender Behavior of a Political Leader in the Worldview of Student Youth. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Sknar, O. M. (2006). Social-psychological Study of Gender Characteristics of Political Leaders. Socialna Psychologia, 3 (17), 47-51 [in Ukrainian].
Sknar, O. (2004). Social-psychological Models of Behavior of Political Leaders. Socialna Psychologia, 3, 39-46 [in Ukrainian].
Standard ISO 26000: 2010 (Draft). Guide for Social Responsibility. Retrieved from http://www.klubok.net/ Downloads-index-req-viewdownloaddetails-lid-243.html. – Zagl. from the screen [in Russian].
Subina, S. (2011). The Image of a Higher Educational Institution as an Important Factor of Competitiveness in the Market of Educational Services. Vyscha shkola, 1, 46-54 [in Ukrainian].
Teshanovich, Y. (2003). Women and War. Nezalezhnyi Culturnyi Journal, 27, 71-87 [in Ukrainian].
Trach, O. & Karyi, O. (2011). Image, Brand and Reputation: Their Interrelation and Influence on the Development of Territories, Organizations and Individuals. (pp. 182 – 187). Lviv: National University "Lviv Polytechnic" [in Ukrainian].
Trubnikov, V. (2010). The Image Policy of a Social Higher School. PR v osviti, 2, 86-93 [in Ukrainian].
Uspenskaya, V. I. (2002). Feminist Critics of Contemporary Sociological Knowledge. Women. History. Society. Tver: Tver. region kn [in Russian].
Furmankevich, N. (2014). Communicative Methods of Making a Political Image as Factors in the Formation of Public Opinion. (pp. 318-324). Ukrainian Information Space [in Ukrainian].
Kholod, A. M. (2000). Political Image and Its Components. Problems of Imagelogy. Proceedings of the I International Conference (2000, February, 8-9). (pp. 40-47). Kyiv [in Ukrainian].
Kholod O. M. (2001). Image of Politics and Bibliopsychology. Problems of Imagelogy. Proceedings of the II International Conference (2001, February, 27,) in Krivyi Rih. (pp. 27-34). Kyiv: EUFINB [in Ukrainian].
Khomulenko, T. B. & Padapeth, Yu. (2004). Organizational Culture as a Factor for Forming the Image of a State Institution. Corporate Culture of Organizations of the XXI Century (pp. 39-44). Kyiv [in Ukrainian].
Shutkova, E. (2007). The Image of an Effective Leader. PR in Osviti, 4, 80-81 [in Ukrainian].
Kopiyevska, O. (2017). The transformation of subjectivity in the cultural practices of Ukraine. Visnyk Natcionalnoi akademii kerivnyh kadriv kultury i mustectv, 1, 34–38. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ vdakkkm_2017_1_9 [in English].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).