REVISITING THE POLYGENESIS OF MUSICAL ART

Authors

  • Alla Chernoivanenko Odessa Nezhdanova National Musical Academy, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160496

Keywords:

music, sound means, word, musical instrument, syncretism, synthesis, "pure" forms of art, polygenesis of music, musical thinking

Abstract

The purpose of the work. The article under consideration deals with the analysis of verbal and musical-sound (extra-speech) origins of music in the aspect of their dependent-independent relations, coordinated with the concept of the primary nature of the origin of musical instruments. The methodology of the study lies in application of the aesthetic-cultural, comparative, theoretical and historical methods, as well as the analytical approach, which form a single methodological basis. Along with a complex method, so-called systemic approach is needed, which makes it possible to comprehensively study the object at various but interrelated levels. The scientific novelty of the research consists in expanding the understanding of the genesis of musical art as an artistic and cultural phenomenon on the basis of a comprehensive analysis of the relationship between the musical, sound and speech sources of music, taking into account the specific features of the formation of musical instrumentalism. Conclusions. Comprehension of complex evolutionary processes of the polygenetic nature of music provides a new starting point in the perception of this type of creative expression and perception of the world as a specific holistic supernonational phenomenon of "sublime sound forms" (Yu. Kholopov). This approach allows us to distinguish the statuses of specific musical thinking, as well as musical instrumentalism, while responding to the intentions and principles of the functioning of a common creative, communicative, "living" art field.

Author Biography

Alla Chernoivanenko, Odessa Nezhdanova National Musical Academy

Ph.D in Arts, Associate Professor, Professor of the Department of Folk Instruments

References

Грубер Р.И. История музыкальной культуры / Р.И. Грубер. – Т. 1. Ч. 1. –М. – Л., 1941. – 595 с.

Земцовский И. Музыкальный инструмент и музыкальное мышление (к постановке вопроса) / И. Зем-цовский // Народные музыкальные инструменты и инструментальная музыка : [сб. статей и материалов] : в 2 чч. – М., 1987. – Ч. 1. – С. 125–131.

Каган М.С. Философия культуры : [учеб. пособие] / М.С. Каган. – СПб., 1996. – 415 с.

Майденберг-Тодорова К.И. Алеаторно-сонористическая композиция как интерпретативный феномен контексте современной музыкальной поэтики : дис. … канд. искусствоведения : 17.00.03 / Кира Исаковна Май-денберг-Тодорова. – Одесса : ОНМА им. А.В. Неждановой, 2014. – 173 с.

Мациевский И. Народная инструментальная музыка как феномен культуры / И.В. Мациевский. – Алматы : Дайк-пресс, 2007. – 520 с.

Назайкинский C.B. Звуковой мир музыки / С.В. Назайкинский. – М., 1988. – 254 с.

Неустроев А. О происхождении музыки : Эстетико-психологический очерк / А.А. Неустроев. – Спб. : Типография В.Киршбаума, 1892. – 64 с.

Осадчая С.В. Актуальные направления развития системного подхода в изучении православной пев-ческой традиции / С.В. Осадчая // Музичне мистецтво і культура : [зб. наук. статей / гол. ред. О.В. Сокол]. – Одеса: Астропринт, 2013. – Вип. 17. – С. 231–241.

Радя В.В. Основания генезиса музыки в первобытности : автореф. дисс. на соискание уч. степ. канд. филос. наук : спец. 09.00.04 "Эстетика" / В.В. Радя. – Екатеринбург, 1999. – 23 с.

Рымко Г.А. Теоретические проблемы тексто-музыкальной формы : дисс… канд. искусствоведения : 17.00.02 / Григорий Александрович Рымко. – М. : МГК (унив.) им. П.И.Чайковского, 2014. – 336 с.

Самойленко А.И. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога : [моно-графия] / А.И. Самойленко. – Одесса : Астропринт.– 244 с.

Сапонов М.А. Менестрели: Книга о музыке средневековой Европы / М.А. Сапонов. – М. : Классика

XXI, 2004. – 400 с.

Холопов Ю.Н., Кириллина Л.В. и др. Музыкально-теоретические системы : Учебник для историко-теоретических и композиторских факультетов музыкальных вузов. – М. : Композитор, 2006. – 632 с.

Шушкова О.М. Об эмансипации инструментальной музыки в музыкальной эстетике XVIII века : из истории музыкально-теоретических учений / Ольга Михайловна Шушкова // Гуманитарный вектор. – 2012. – Вып. № 3. – С. 247–252. – (Серия "Философия, культурология").

Gruber, R.I. (1941). History of musical culture. T. 1. Part 1. Moscow-Leningrad [in Russian].

Zemtsovsky, I. (1987). Musical instrument and musical thinking (to the formulation of the question). Folk musical instruments and instrumental music. Moscow [in Russian].

Kagan, M.S. (1996). Philosophy of culture. St. Petersburg [in Russian].

Maydenberg-Todorova, K.I. (2014). Aleatorno-sonoristic composition as an interpretative phenomenon in the context of modern musical poetics. Сandidate’s thesis. Odessa: ONMA them. A.V. Nezhdanoev [in Ukrainian].

Matsievsky, I. (2007). Folk instrumental music as a phenomenon of culture. Almaty: Dike press [in Russian].

Nazaikinsky, C.B. (1988). Sound world of music. Moscow: Composer [in Russian].

Neustroev, A. (1892). On the origin of music. St. Petersburg: Typography of V.Kirschbaum [in Russian].

Osadchaya, S.V. (2013) Actual directions of the development of the system approach in the study of the Orthodox singing tradition. Musical mystery and culture (Vols. 17), (pp. 231-241). Odessa: Astroprint [in Ukrainian].

Rady, V.V. (1999). The foundations of the genesis of music in the primitive. Extended abstract of candidate’s thesis. Yekaterinburg [in Russian].

Rymko, G.A. (2014). Theoretical problems of the text-musical form. Сandidate’s thesis. Moscow: MGK (univ.) іm. P.I. Tchaikovsky [in Russian].

Samoylenko, A.I. (2002). Musicology and methodology of humanitarian knowledge. The problem of

dialogue: Odessa: Astroprint [in Ukrainian]

Saponov, M.A. (2004). Minstrel: The book about the music of medieval Europe. Moscow: Classics XXI [in Russian].

Kholopov, Yu.N., Kirillina, L.V. et al. (2006). Musical-theoretical systems. Moscow: Composer [in Russian].

Shushkova, O.M. (2012). On the emancipation of instrumental music in the musical aesthetics of the 18th

century: from the history of musical and theoretical teachings. Humanitarian vector, 3, 247–252 [in Russian].

Downloads

Published

2018-02-27

Issue

Section

Мистецтвознавство