REGARDING UNDERSTANDING THE RELATIONSHIP BETWEEN CREATIVITY AND LIFEWORLD OF A HUMAN
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162495Keywords:
creativity, creative activity, lifeworld of a human, socialization, objective and subjective reality.Abstract
Purpose of Research. The purpose of the research is to systematize the existing theories, dealt with the problem of the relationship between creativity in the human lifeworld, and its objective and subjective reality. Methodology. The methodology of the article is based on the general scientific principles of systematization and generalization. The purpose and the tasks of the work include using of the following methods: historical and cultural (to show the objective attitude to the accumulation of primary data); hermeneutic (to study and to systematize various modifications of the concept of "correlation"); analytical (to analyze the conceptual foundations, which are the basis of the modern approaches to the studying of the problem of creativity and the human lifeworld). Scientific Novelty. The scientific novelty of the work lies in systematization of existing theories of the human lifeworld, its relationship with creative activity and its exceptional significance in the process of human self-development and self-improvement. The study shows the creative activity and the process of self-development as the integral components of the human lifeworld. Conclusions. The analysis of creative activity should be based on the theoretical potential of the problem of the "lifeworld" of a human, which should to be included into a broader theoretical constant. The world perception affects the world attitude, which arises as the process and the result of the discovery of various individual properties of a holistic human being, his essential forces and their realization in accordance with the specifics of the fragments of the world. The worldview of a person merged all the elements of its involvement in the world, including the confrontation with him. The world perception is formed under the influence of spiritual, moral, psychological and aesthetic factors. Their values and significance for a man determine the estimation of the past and the present, the views on the future and individual perspectives.
References
Беляев И. А. Целостное содержание целостного мироотношения. URL:http://elib.org.ua/philosophy/ ua_readme.php?archive=&id=1205351330&start_from=&subaction=showfull&ucat=1(дата обращения:07.03.2018).
Бензюк О. О. Світовідношення як підґрунтя художньої творчості: культурологічний аналіз // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. праць. К. :Міленіум, 2015. Вип. XXXIV. С. 210–216.
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности / [пер. с нем. Е. Руткевич]. М. : Academia-Центр; Медиум, 1995. 325с.
Більчук Н. Л. Кордоцентризм як методологічний принцип цілісного розуміння людини та її місця в суспільстві : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеняканд. філос. наук : спец. : 09.00.03 “Соціальна філософія та філософія історії”. Харків, 2001. 19с.
Гнатюк Я. С. Український кордоцентризм: історико-філософський аналіз : автореф. дис. на здобуття наук. ступеняканд. філос. наук : спец. : 09.00.05“Історія філософії”. Львів, 2005. 18с.
Залужна А. Є. Життєвий світ людини як смисловий універсум культури: морально-естетичні виміри : дис.. доктора філос. н. : 26.00.01. Рівне, 2012. 376с.
Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. СПб. : Питер, 2009.URL :http://www.libr.dp.ua/site-libr/?ida=145&idm=1&idp=17(дата обращения: 07.03.2018).
Копієвська О.Р. Трансформаційні процеси в культурі сучасної України : монографія / О. Р. Копієвська ; Нац. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ : НАКККіМ, 2014. 302с.
Левченкова О. Б. Ціннісно-символічна картина соціальної дійсності у філософії П. Д. Юркевича : ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеняканд. філос. наук : спец. : 09.00.03 “Соціальна філософія та філософія історії”. Київ, 2001. 20с.
Левчук Л. Т. Психоаналіз: історія, теорія, мистецька практика : навч. посіб. К. : Либідь, 2002. 255с.
Лосев А. Ф. Философия имени // Бытие. Имя. Космос.М. :Мысль, 1993. С.613–801.
Лосев А. Ф., Шестаков В. П. История эстетических категорий. М. : Искусство, 1965. 376с.
Северинова М. Ю. Архетипи в культурі у проекції на творчість сучасних українських композиторів : дис. … доктора мистецтвознавства : 26.00.01. К., 2013. 415с.
Фромм Э. Душа человка. Ееспособность к добру и злу / [пер. с нем. В. А. Закса].М. : Республика,
94с.
Фромм Э. Искусство любить/ [пер. с англ. Д. А. Леонтьева]. СПб. : Азбука-классика, 2008. 224с.
Шелер М. Положение человека в космосе / [пер. с нем. А. В. Денежкина, А. Н. Малинкина, А. Ф. Фил-липова] // Шелер.М. Избранные произведения. М. :Гнозис, 1994. С.129–194.
Юнг К. Г Психологические типы / [пер. с нем. С. Лорие под общ. ред. В. Зеленского]. СПб. :Ювента; М. : Прогресс, 1995. 715с.
ЮркевичП.Изнаукиочеловеческомдухе//Философские произведения. М.:Правда,1990.С.104–192.
Бутурліна О. Освіта як творчість особистості // Вісник Національної академії керівних кадрів культури
мистецтв. Київ: Міленіум, 2013. № 1. С.23-26.
Belyaev, I. A. (n.d.). Entire Sense of Entire World Reflection. Retireved from http: //elib.org.ua/philosophy/ua_readme.php? Archive = &id = 1205351330 &start_from = &subaction = showfull &ucat = 1 [in Russian].
Benzyuk, O. (2015). Worldview as the Basis of Artistic Creation, Cultural Analysis. Aktualni problem istorii, teorii ta praktyky khudozhnouii kultury, XXXIV, 210-216 [inUkrainian].
Berger P. & Luckmann, T. (1995). Social Constructing of the Reality. (E. Rutkevich, Trans). Moscow: Academia-Center; Medium [in Russian].
Bilchuk, N. L. (2001). Cordocentrism as a Methodological Principle of Holistic Understanding of Man and His Place in Society. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].
Hnatyuk, Ya. S. (2005). Ukrainian Cordocentrism: Historical and Philosophical Analysis. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].
Zaluzhna, A. E. (2012). Life World as the Semantic Universe of Human Culture: Moral and Aesthetic Dimensions. Doctoral thesis. Rivne [in Ukrainian].
Ilyin, E. P. (2009). Psychology of Creativity, Creative Ideas, Talent. SPb : Peter. Retrieved fromhttp: //www.libr.dp.ua/site-libr/? Ida = 145 & idm = 1 & idp = 17 [in Russian].
Kopiyevskaya, O. R. (2014). Transformation Processes in the Culture of Modern Ukraine. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Levchenkova, O. B. (2001). Value-Symbolic Picture of Social Reality in the Philosophy of P. Yurkevich. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Levchuk, L. T. (2002). Psychoanalysis: History, Theory, Artistic Practice. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Losev, A.F (1993). The Philosophy of the Name. Being. Name. Cosmos. (pp. 613-801). Moscow: Mysl [in Russian].
Losev, A. F. & Shestakov, V. P. (1965). History of Aesthetical Categories. Moscow: Isskustvo [in Russian].
Severinova, M. Yu. (2013). Archetypes in Culture in the Projection of Creativity of Contemporary Ukrainian Composers. Doctoral thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Fromm, E. (1992). The Heart of Man, its genius for good and evil. (V.A. Zaks, Trans). Moscow: Respublika
[in Russian].
Fromm, E. (2008). The Art of Loving. (D. A. Leontiev, Trans). SPb : Azbuka-klassika [in Russian].
Scheler, M. (1994). Human Place in the Cosmos. (A. V. Denezhkina, A. N. Malinkina, A. F. Phillipova, Trans). Moscow: Gnosis [in Russian].
Jung, K. (1995). Psychological Types. (S. Lorie, Trans). SPb.: Juventus; Moscow: Progress [in Russian].
Yurkevych, P. (1990). From the Science of the Human Spirit. Philosophical works. Moscow: Pravda [in Russian].
Buturlina, O. (2013). Education as creative personality. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 1, 23-26 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).