Analysis and typology of Solomiya Krushelnytska’s epistolary genre
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162503Keywords:
S. Krushelnytska, correspondence, communication, typology.Abstract
Purpose of the article. To analyze and classify Solomiya Krushelnytska’s letters to discover peculiarities of ad-dresser’s spiritual world. The research methodology is based on the method of selection and systematization of the singer’s epistolary heritage. A mentioned approach makes possible to single out her professional and social interests, specific social skills and creative individuality. Scientific novelty. The author attempts to characterize and differentiate the addresser’s 63 letters, their genre, and particular stylistic features. Conclusions. Both analysis and typology of Sol-omiya Krushelnytska’s letters made it possible to classify them according to their content, kind of activity, function and the nature of relations. They enlighten general basics of the singer’s creativity, personal traits and esthetic views within the epoch’s culturalcontext.
References
Бермес І. Соломія Крушельницька та Михайло Павлик (взаємини в контексті їхнього епістолярію) / І. Бермес // Соломія Крушельницька та українська духовність / Ред.-упоряд. О. Смоляк, П. Смоляк. – Тернопіль : Астон, 2012. – С.153–162.
Волощук В. Індивідуальний авторський стиль, ідіолект, ідіостиль: питання термінології [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/philology/2008/92-79-1.pdf.
Кучина Т. Документальное письмо как фикциональный нарратив: о прозе Р. Гальего / Т. Кучина // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. – 2008. – № 10 (34). –С.205–209.
Савчук В. Епістолярна спадщина Лесі Українки: джерелознавчо-текстологічний аспект / В. Савчук : дис. …канд. філол. наук. спец. : 10.01.09 – літературне джерелознавство і текстологія. – К., 2009. – 158с.
Сапожникова Н. Эпистолярный дискурс как письмо в эволюционном диапазоне его саморазвития / Н. Сапожникова // Вестник Тюменского государственного университета. – 2004. – № 4. – С.111–121.
Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування : У двох частинах / Вступна стаття, упо-ряд. і примітки М. Головащенка. – К. : Муз. Україна, 1978. – Ч. 1. – 400с.
Соломія Крушельницька. Спогади. Матеріали. Листування : У двох частинах / Вступна стаття, упо-ряд. і примітки М. Головащенка. – К. : Муз. Україна, 1979. – Ч. 2. – 448с.
Bermes, I. (2012). Solomiya Krushelnytska and Mykhailo Pavlуk (relationship in the context of their epistolary). Solomiya Krushel’nyts’ka ta ukrayins’ka dukhovnist’. Ternopil : Aston [in Ukrainian].
Voloshchuk, V. (2008). Individual author style, idiollect, idiostyle: questions of terminology. Retrieved from http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/philology/2008/92-79-1.pdf
Kuchyna, T. (2008). Documentary letter as a fictional narrative: about the prose of R. Gallego, 10 (34), 205–209 [in Russian].
Savchuk, V. (2009). Epistolary legacy of Lesia Ukrainka: source-study and textual aspect. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Sapozhnykovaя, N. (2004). Epistolary discourse as a letter in the evolutionary range of its self-development. Vestnik Tyumenskogo gosudarstvennogo universiteta, 4, 111–121 [in Russian].
Holovashchenko, M. (Ed). (1978). Solomia Krushelnytska. Memoirs. Materials Correspondence. Vol. 1.
Kyiv : Musical Ukraine [in Ukrainian].
Holovashchenko, M. (Ed). (1979). Solomia Krushelnytska. Memoirs. Materials Correspondence. Vol. 2.
Kyiv : Musical Ukraine [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).