Liubomyr Bodnaruk – the representative of the choral art of Chernihivshchyna (Ukraine) of the second half of the XXth and the beginning of the XXI century: the cognitive aspect

Authors

  • Oleg Vasyuta National University "Chernihiv Collegium" named after T.G. Shevchenko, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162584

Keywords:

representative, chamber choir, repertoire, bureaucracy, musical culture of Chernihiv region

Abstract

The purpose of the article. The research is connected with the justification of the contribution to the formation of the choral culture of the modern age of the famous Ukrainian choirmaster Liubomyr Bodnaruk, which was revealed in the creation and activity of the first professional chamber choir named after D. Bortniansky from the Chernihiv Philharmonic Center of Festivals and Concert Programs. The methodology of the research is to apply the historical-epistemological and problem-chronological scientific approaches, which allows to carry out the schedule and generalization of the historical basis for the development of choral activity in Chernihiv region, which formed the latest vision of choral art by Liubomyr Bodnaruk. The scientific novelty and significance of the results of the research carried out is that for the first time the analysis of the performance repertoire of a professional artistic group covering various styles and genres of musical art represents the composer's work of Ukraine, which creates additional conditions for extrapolation of artistic achievements of a professional choral collective into a multisectoral musical – execution activities and in the field of training of professional conducting staff. Conclusions. For the first time, the choral creativity of Chernihiv region is considered in the interrelationship between cultural and continental musicology (cognitive) factors that form the integrity of the choral culture of Chernihiv region from its origins to our time. It is essential that the reflection of musical and performing activities in the field of choral art is mediated by the assessment of the artist's creativity, which creates real artistic values that have an aesthetic result.

Author Biography

Oleg Vasyuta, National University "Chernihiv Collegium" named after T.G. Shevchenko

PhD in Arts, Associate Professor

References

Васюта О.П. Співаки Чернігівщини : довідник. / О.П. Васюта.-Чернігів : Чернігів. держ. обл. наук. б-ка ім. В.Короленка, 2006. - 101с.

Васюта О.П. Музичне життя на Чернігівщині у ХVIII-XIX ст. : історико-культурологічне дослідження. / О.П. Васюта. – Чернігів : РВК "Деснянська правда", 1997.-211с.

Кузик В.В. Лев Миколайович Ревуцький / В.В.Кузик. - К., 2009. -145с.

Кузьменко Л.П. Зустрічі для вас // Деснянська правда. 1998. № 186 2 червня. –С.1.

Протопопов В. Про хорову багатоголосу композицію ХVII – початку XVIII ст. та про Симеона Пекалиць-кого / В. Протопопов // Українське музикознавство. – К., 1971. – Вип. 6. –С.73–101.

Рожок В.І. В’ячеслав Палкін і хорова культура України другої половини ХХ ст. / В.І. Рожок // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. (м. Харків,16 вересня 2005 р.).– Харків : НТУ "ХПІ". 2006. – С.11.

РожокВ.І. Історія українського диригентського виконавства: творчість Стефана Турчака: Навч.посіб. До 100-річчя Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. – К., 2013. – 325 с.

Творчо-педагогічна діяльність В’ячеслава Палкіна в контексті хорової культури України. Матеріали Всеукра-їнськоїнауково-практичноїконференції,(м.Харків,16вересня2005року).–Харків:НТУ"ХПІ".2006.–78с.

Тези доповідей церковно-історичної конференції "1000 років Чернігівській єпархії" (м.Чернігів 22-24 ве-ресня 1992р.). – Чернігів : "Сіверянська думка". – 1993. – 119с.

Novak A. Modern composer creative activity as subject of education. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. - 2016. - № 2. - Київ: Міленіум. -С.64-66.

Vasiuta O.P. (2006). Singers of Chernihiv region: directory. Chernigiv. state. reg. sciences. b-ka im. V. Korolenko [in Ukrainian].

Vasiuta O.P.( 1997). Musical life in the Chernigіv region in the XVIII-XIX centuries. : Historical and cultural research.- Chernigіv: RVC "Desnyanskaya Pravda" [in Ukrainian].

Kuzyk V.V. (2009). Lev Mykolaevych Revutskiy. Kyiv [in Ukrainian].

Kuzmenko L.P. Meetings for you. (1998 June2). Desnyanskaya Pravda. 186. [in Ukrainian].

Protopopov V. (1971). About the choral multi-voice composition of the XVII – early XVIII century. and about Simeon Pekalitsky. Ukrainian Musicology, Issue. 6, 73-101 [in Ukrainian].

Rozhok V.I. (2006). Vyacheslav Palkin and choral culture of Ukraine in the second half of the 20th century. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference,. – Kharkiv: NTU "KhPI"101 [in Ukrainian].

Rozhok V.I. (2013). The history of Ukrainian conductor performance: the work of Stefan Turchak. Tutorial. To the 100th anniversary of the National Music Academy of Ukraine named after P.I. Tchaikovsky. Kyiv [in Ukrainian].

Creative and pedagogical activity of Vyacheslav Palkin in the context of the choral culture of Ukraine (2006). Materials of the International Scientific and Practical Conference (78 p.). Kharkiv: NTU "KhPI [in Ukrainian].

Theses of the reports of the church-historical conference "1000 years of the Chernigov diocese", (September 22-24, 1992) (1993). Chernigiv: "Siveryan's opinion" [in Ukrainian].

Novak, A. (2016). Modern composer creative activity as subject of education. Visnyk Naionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, 64-66 [in English].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство