Competent principles of future сhoreographers’ professional training in classical university

Authors

  • Tetiana Medvid Institute of Arts, Borys Grinchenko Kyiv University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162712

Keywords:

future choreographer, classical university, competency-based approach, professional competence, professional training, choreographer’s professional activity

Abstract

Purpose of the article. The research scientifically substantiates the advisability of competency-based approach implementing into future choreographers’ professional training in classical university. The main factors that influence the efficiency of student-choreographers’ professional training are found out: the level of domestic choreographic school development, needs and demands of the society about choreographic art; the level of lecturers’ training, students’ giftedness and academic ability; the material basis of the educational institution and the scientific and methodological content development of the choreographic education. The groups of general and professional competencies that ensure choreographer’s successful professional activity are determined. Professional competencies include basic (organizational, psychological and pedagogical, fine art, musical informative and technological, methodical) and special (choreographic, artistic-stage, medical and biological). The methodology of the research is based on the application of a competency-based approach in the development of the syllabus for bachelors of choreographers’ training in classical university. The scientific novelty of the work is that: 1) the necessity and advisability of competency-based approach implementation in the development of syllabus for the students of the "Choreography" specialty is substantiated; 2) objective and subjective factors, which depend on the quality of choreographic education in the classical university are revealed; 3) groups of professional competencies that can form the basis of the competency-based model of the choreographer as a dancer, teacher, and head of the choreographic team are defined. Conclusions. The primary goal of teaching student choreographers in a classical university is not mastering of individual knowledge, abilities, and skills, but the formation of general and professional competencies that meets the modern demandsan densurest he success of choreographers’ professional activity. The proposed classification of professional competencies can form the basis of the choreographer’s competency-based model as the result of his professional training in classical university.

Author Biography

Tetiana Medvid, Institute of Arts, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD, Head of Choreography Department

References

Андрощук Л.М. Етапи становлення інноваційної педагогічної моделі хореографічної освіти "Школа мистецтв – Кіровоградський обласний загальноосвітній навчально-виховний комплекс – Кіровоградський держав-ний педагогічний університет" / Л.М. Андрощук // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : зб. наук. праць Сумського держ. пед. ун-ту ім. А.С. Макаренка ; [редкол.: Г.Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н.П. Гуральник та ін.]. –Суми, 2016. – Вип. 2 (8). – С.52–65.

Бернадська Д.П. Феномен синтезу мистецтв в сучасній українській сценічній хореографії : автореф. диc. на здoбуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.01 "Теорія та історія культури" / Д.П. Бер-надська ; Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. – К., 2005. – 20с.

Благова Т.О. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів-хореографів у системі педа-гогічної освіти / Т.О. Благова // Збірник наукових праць. – Полтава, 2009. – С. 145 –153.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – Київ ; Ірпінь : ВТФ "Перун", 2001. – 1140с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : колективна монографія / Н.М. Бібік, Л.С. Ващенко, О.І. Локшина, О.В. Овчарук, Л.І. Паращенко, О.І. Пометун, О.Я. Савченко, С.Е. Трубачева ; під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : "К.І.С.", 2004. – 112с.

Методичні рекомендації з розроблення складових галузевих стандартів вищої освіти (компетентні-сний підхід) / Міністерство освіти і науки України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти. – Київ, 2013. – 90 с. [нормативний документ].

Пляченко Т.М. Особливості впровадження компетентнісного підходу у професійній підготовці май-бутнього вчителя музичного мистецтва / Т.М. Пляченко // Наукові записки Кіровоградського держ. пед. ун-ту імені Володимира Винниченка. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград : РВВ КДПУ, 2014. – Вип. 133. – С. 50 –57.

Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти : монографія / Ю.М.Рашкевич– Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168с.

Станішевський Ю. Балетний театр України: 225 років історії / Ю. Станішевський. – К. : Музична Україна, 2003. – 440с.

Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы обра-зования / А. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58 –64.

Шариков Д.І. Сучасна хореографія як феномен художньої культури XX століття : автореф. дис. на здобуття наук.ступеняканд.мистецтвознавства:спец.26.00.01"Теopiятаісторіякультури"/Д.І.Шариков.–К.,2008.–19с.

Tuning Educational Structures in Europe // Universities’ contribution to the Bologna Process : An introduction. – 2ndEdition[Electronicresource].–Accessmodetotheresource:http://www.tuning.unideusto.org/tuningeu/.

Корисько Н. Хореографія як контемпорарне мистецтво: культурологічний аспект. Вісник Націона-льної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 2. К.: Міленіум.С.101-105.

Androshhuk, L.M. (2016). Stages of the formation of an innovative pedagogical model of choreographic education "School of Arts – Kirovograd Regional Educational Complex – Kirovograd State Pedagogical University". Gh.Ju. Nikolaji, A. Valjugha, N.P. Ghuraljnyk (Eds), Current issues of artistic education and upbringing. (Issue 2(8), (pp 52 – 65). Sumy: State Pedagogical University named after A.Makarenko [in Ukrainian].

Bernadsjka, D.P. (2005). The phenomenon of synthesis of arts in contemporary Ukrainian stage choreography. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Blaghova T.O. (2009). Features of the professional training of future teachers-choreographers in the system of pedagogical education. Zbirnyk naukovykh prats. Poltava, (pp. 145-153) [in Ukrainian].

Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language (2001). V. T. Busel (Ed). Kyiv ; Irpin : VTF "Perun" [inUkrainian].

Bibik N.M., Vashhenko L.S., Lokshyna O.I., Ovcharuk O.V., Parashhenko L.I., Pometun O.I., Savchenko O.Ja., Trubacheva S.E. (2004). Competency-based approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives. Ovcharuk O. V. (Ed), K.: "K.I.S." [in Ukrainian].

Methodical recommendations on the development of component industry standards of higher education (competency-based approach) (2013). Kyiv: Ministery of education and Science of Ukraine, Institute of Innovative Technologies and Educational Content [in Ukrainian].

Pljachenko T.M. (2014). Features of the introduction of a competency-based approach in the training of the future teacher of musical art. Naukovi zapysky Kirovoghradsjkogho derzh. ped. un-tu imeni Volodymyra Vynnychenka. Serija: Pedaghoghichni nauky. Kirovoghrad : RVV KDPU, 133, 50-57 [in Ukrainian].

Rashkevych Ju.M. (2014). The Bologna process is a new paradigm of higher education. Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky [in Ukrainian].

StanishevsjkyjJu.(2003). Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history. K.:Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Hutorskoj A. (2003). Key competencies as a component of a person-oriented educational paradigm. Narodnoe obrazovanie, 2, 58 – 64 [in Russian]

Sharykov, D.I. (2008). Modern choreography as a phenomenon of artistic culture of the XX century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Tuning Educational Structures in Europe. Universities’ contribution to the Bologna Process : An introduction. Retrieved from : http://www.tuning.unideusto.org /tuningeu/ [in English]

Korysko, N. (2015). Choreography as Contemporary Art: Cultural Aspect. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 2, 101-105 [in Ukrainian].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство