Ukrainian national revival and development of the carving art in Galicia (the end of 19 – the beginning of 20 century)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162715Keywords:
Galicia, the art of carving, national revival, exhibition, expositionAbstract
Purpose of the article is to show the interconnection between national revival in Galicia (the end of 19 – the beginning of 20 century) and development of the art of carving. The methodology of the research is based on the general principles of scientific work: authenticity, historicism, and logic. Dominant for the analysis of socio-cultural processes and the development of the carving in Galicia (the end of 19 – the beginning of 20 century)are comparative-historical and cultural sciencw methods. Scientific Novelty. The essence of scientific research is the illumination of the artistic features of carving in the western Ukrainian region (using materials of the historical and ethnographic area of Galicia) as a component of national and regional spiritual and material culture. Conclusions. The scientific research is done, the theoretical generalizations on the scientific problem of the conceptual solution of the theme of the national revival in the development of the art of carving in Galicia(the end of 19 – the beginning of 20 century)are made.
References
Грушевський М. С. Ілюстрована історія України. Репринтне відтворення видання 1913 року. / М. Гру-шевський. – Київ, 1990. – 524с.,іл.
Крип’якевич І. Історія України / І. Крип’якевич. – Львів : Світ, 1990. – 519с.
ДорошенкоД.НарисісторіїУкраїни:в2т./Д.Дорошенко–Київ:Глобус,1991.–Т.1.–228с.;Т.2.–349с.
Субтельний О. Україна: історія / О. Субтельний. – Київ : Либідь, 1991 – 512 с.,іл.
Нога О. Яців Р. М. Мистецькі товариства, об’єднання, угрупування, спілки Львова (1860–1998) : Ма-теріали до довідника / О. Нога, Р. Яців – Львів : Українські технології, 1998. – 128с.
НогаО. Український стиль в церковному мистецтві Галичини кінця ХІХ–початкуХХстоліть/О.Нога. – Львів : Українські технології, 1999. – 160с.
Красовський І. Народне різьбярство лемків / І. Красовський // Дзвін. – 1991. – № 7. – С.99–104.
Тарнович Ю. Ілюстрована історія Лемківщини / Ю. Тарнович. – Львів : "На сторожі", 1936. – 287 с.,іл.
Грабовецький В. Історія Коломиї / В. Грабовецький. – Коломия : Вік, 1996. – 172 с.,іл.
Яворів: віхи історії / [упор. Мартинович В.]. – Львів : Рас, 1996. – С.96.
Brykowski R. Drewniana Architektura Cerkiewna Na Koronnych Ziemiach Rzeczypospolitej / R.Brykowski.Warszawa: Towarzystwo opieki nad zabytkami, 1995. – 259 s.,il.
Криволапов М. О. Українське мистецтво ХХ століття в художній критиці / Михайло Криволапов. –Київ: КИТ, 2006. – 795 с.
Лемківщина: Земля. Люди. Історія. Культура : в 2 т. / [редактор Б. Струмінський]. Записки наукового товариства ім. Шевченка. – Нью-Йорк ; Париж ; Сидней ; Торонто: Видано коштом і заходами Організації Оборони Лемківщини в ЗCА. Перший відділ у Нью-Йорку, 1988. – Т. 1. – 568 c. ; Т. 2. – 495c.
Енциклопедія українознавства: слов.частина: в11т./ [гол.ред.КубійовичВ.]–Перевид.вУкраїні.– Львів, 1993–2003.
Тарнович Ю. Лемківщина. Матеріальна культура / Ю. Тарнович. – Краків : Українське видавництво, 1941. – 168 с.,іл.
Гаврилюк Р. Художні особливості декоративних тарелів у творчості майстрів вижницького мистецько-го осередку. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017.№ 3. К.:Міленіум. С.138-142.
Hrushevskyi M. S. (1990). Illustrated history of Ukraine. Reprinted reproduction of the 1913 edition. Kyiv [in Ukrainian].
Kryp’iakevych I. History of Ukraine. (1990). Lviv : Svit [in Ukrainian].
Doroshenko D. (1991). Essay on the history of Ukraine: in 2 volumes.
Subtelnyi O. Ukraine: History. (1991). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Noha O. Yatsiv R. M. (1998). Art societies, associations, factions, unions of Lviv (1860-1998): Materials to the directory. – Lviv: Ukrainian Technologies [in Ukrainian]..
Noha O. (1999). Ukrainian style in the church art of Galicia at the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries. – Lviv: Ukrainian Technologies [in Ukrainian].
Krasovskyi I. (1991). People's carving Lemkos. Dzvin, 7, 99–104 [in Ukrainian].
Tarnovych Iu. (1936). Illustrated history of Lemkivshchyna – Lviv: Na storozhi [in Ukrainian].
Hrabovetskyi V. (1996). History of Kolomyia – Kolomyia : Vik [in Ukrainian].
Iavoriv: Milestones of history (1996) [emphasis Martynovych V.] – Lviv : Ras [in Ukrainian].
Brykowski R. (1995). Drewniana Architektura Cerkiewna Na Koronnych Ziemiach Rzeczypospolitej –
Warszawa: Towarzystwo opieki nad zabytkami [in Ukrainian].
Kryvolapov M. O. (2006). Ukrainian art of the 20-th century in fine art criticism. – Kyiv : KIT. [in Ukrainian]..
Lemkivshchyna: Earth. People. History. Culture: in two volumes (1988) [editor B. Struminskyi]. Notes of the Scientific Society to Shevchenko. New York ; Paris; Sydney; Toronto: Issued at the cost and activities of the Organization of the Defense of the Lemko Region in the USA. The first department in New York [in Ukrainian].
Encyclopedia of Ukrainian Studies: words. part: in 11 volumes (1993–2003) [head. Ed. Kubiyovych V.] – reprint in Ukraine. – Lviv [in Ukrainian].
Tarnovych Iu. (1941). Lemkivshchyna. Material Culture. – Krakiw: Ukrainian Publishing House [in Ukrainian].
Gavrilyuk, R. (2017). Artistic features of decorative plates in the work of the masters of the Vyzhnytsya artisticcell. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 3.138-142 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).