Research of the icon “The Virgin of Odigitria” (Trinity Saint Elijah) from the collection of the National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162734Keywords:
icon painting, research, attribution, Chernihiv, Kyiv-Pechersk Lavra.Abstract
The purpose of the article is to publish results of the complex study of the monument. The methodology of here searc his to use the principles of historicism and comparative analysis. Specifics of material structure of the icon are identified with technical and technological studies, that included optic studies of the surface of the painting in the visible direct and side light source, in the infrared (IR-) and ultraviolet (UV-) radiation range, layered visual microscopic study of the surface of the paint layer, sampling of soil and paint layer; determination of soil composition and pigments of the paint layer. Scientific novelty is to clarify the icon’s dating, to detect its iconographic, stylistic and technical and technological features. Conclusions. Due to results of complex (stylistic, iconographic and technical and technological) studies, the icon “The Virgin of Odigitria” (Trinity Saint Elijah) (KPL-ZH-186, NKPHCR) was dated to the first third of XVIII century and connect its painting with the circle of Chernihiv’s masters who worked at Kyiv-Pechersk Lavra then.
References
Відроджені скарби Києво-Печерської лаври з колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника : Альбом-каталог / Авт.-упоряд. : А. Кондратюк, І. Шульц, А. Беліловська, С. Гага-Шереметьєва. – К. : ВД "Антиквар", 2014. 144 с. :іл.
Горстка А. Н. Иконы Углича XIV–XX веков: "Свод русской иконописи" / Предисл. Г. И. Вздорнова. М. : Гранд-Холдинг, 2006. 207 с. : 163 цв.ил.
Іконопис XVII – поч. ХХ століття : Каталог творів з фондів [Чернігівського обласного художнього] му-зею. Чернігів : вид-во "Домінант", 2008. 76 с. :іл.
Комашко Н. И. Ильинская Черниговская икона Божией Матери. Иконография // Православная энцик-
лопедия. М., 2010. Т. 22. С.360–365.
Православна ікона Росії, України, Білорусі [Образотворчий матеріал] : каталог виставки. К. : Новий друк, 2008. 208с.
Результаты комплексных натурных исследований икон из фондовой коллекции НКПИКЗ / Рыжова О. О., Распопина В. А., Изотов А. А., Сорока Е. А. // Церква-Наука-Суспільство: питання взаємодії : матеріали Деся-тої міжнар. наук. конф., 30 травня – 1 червня 2012 р. К., 2012. С.197–200.
Семесько-Бабару Т. М. Иконы Греческого монастиря Св. Екатерины в Киеве // Русские иконы Синая. Жалованные грамоты, иконы и произведения декоративно-прикладного искусства XVI–XX веков из России, хра-нящиеся в монастыре св. Екатерины на Синае. М. : Изд-во Московской Патриархии Русской Православной Церкви, 2015. С.475-479.
Українська ікона трьох століть [Образотворчий матеріал] : каталог виставки / упоряд. каталогу : О. О. Коваленко, І. В. Шульц. К. : Спалах, 2001. 80 с. :іл.
Український іконопис XII–XIX ст. з колекції НХМУ [Образотворчий матеріал] : альбом / [авт. проекту А. Мельник]. Хмельницький : Галерея ; К. : Артанія-Нова, 2005. 256 с. :іл.
Рижова О.О. Особливості іконографії зображень на іконах з успенського собору Києво-Печерської свято-успенської лаври. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 4. К.: Міленіумю С.82-88
Kondratyuk, A., Shul’ts, I., Belilovs’ka, A. & Haha-Sheremet’yeva, S. (2014). Revived treasures of Kyiv Pechersk Lavra from the collection of the National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve. Kyiv [in Ukrainian].
Gorstka, A. N. (2006). The icons of Uglich XIV–XX centuries : Collection of Russian painting Icons. (G. I. Vzdornov, author of the preface). Moscow : Grand-Kholding [in Russian].
Iconography of XVII – beginning XX century. (2008). Chernihiv : Dominant [in Ukrainian].
Komashko, N. I. (2010). Ilyinskaya Chernigov Icon of the Mother of God. Iconography. In Orthodox Encyclopedia (Vol. 22). Moscow [in Ukrainian].
Orthodox icon of Russia, Ukraine, Byelorussia. Kyiv : Novyy druk [in Ukrainian].
Ryzhova, O. O., Raspopina, V. A., Izotov, A. A. & Soroka, Ye. A. (2012). Results of complex full-scale research of icons from the collection of NKPHCR. Proceedings from ISC’ 2012 : The Tenth International Sciences Conference "Church-Science-society". (pp. 197–200). Kyiv [in Ukrainian].
Semesko-Babaru, T. M. (2015). Icons of the Greek Monastery of St. Catherine in Kiev. In Granted certificates, icons and works of decorative and applied art of the 16th–20th centuries from Russia, kept in the monastery of St. Catherine in Sinai. (pp. 475 479). Moscow : Izd-vo Moskovskoy Patriarkhii Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi [in Russian].
Kovalenko,O.O.&Shul’ts,I.V. (Comps).(2001). Ukrainian icon of three centuries. Kyiv:Spalakh[inUkrainian].
Melnyk, A. (the author of the project). (2015). Ukrainian icon painting of the XII–XIX centuries from the collection of NAMU. Khmelnitsky : Halereya ; Kyiv : Artaniya-Nova [in Ukrainian].
Ryzhova, O.O. (2015). Features of iconography of images on icons from the Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Holy Assumption Monastery. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 4, 82-88 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).