Research of the icon “The Virgin of Odigitria” (Trinity Saint Elijah) from the collection of the National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve

Authors

  • Olga Ryzhova National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162734

Keywords:

icon painting, research, attribution, Chernihiv, Kyiv-Pechersk Lavra.

Abstract

The purpose of the article is to publish results of the complex study of the monument. The methodology of here searc his to use the principles of historicism and comparative analysis. Specifics of material structure of the icon are identified with technical and technological studies, that included optic studies of the surface of the painting in the visible direct and side light source, in the infrared (IR-) and ultraviolet (UV-) radiation range, layered visual microscopic study of the surface of the paint layer, sampling of soil and paint layer; determination of soil composition and pigments of the paint layer. Scientific novelty is to clarify the icon’s dating, to detect its iconographic, stylistic and technical and technological features. Conclusions. Due to results of complex (stylistic, iconographic and technical and technological) studies, the icon “The Virgin of Odigitria” (Trinity Saint Elijah) (KPL-ZH-186, NKPHCR) was dated to the first third of XVIII century and connect its painting with the circle of Chernihiv’s masters who worked at Kyiv-Pechersk Lavra then.

Author Biography

Olga Ryzhova, National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve

PhD in Arts, Leading Researcher of the Scientific Restoration and Conservation Department

References

Відроджені скарби Києво-Печерської лаври з колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника : Альбом-каталог / Авт.-упоряд. : А. Кондратюк, І. Шульц, А. Беліловська, С. Гага-Шереметьєва. – К. : ВД "Антиквар", 2014. 144 с. :іл.

Горстка А. Н. Иконы Углича XIV–XX веков: "Свод русской иконописи" / Предисл. Г. И. Вздорнова. М. : Гранд-Холдинг, 2006. 207 с. : 163 цв.ил.

Іконопис XVII – поч. ХХ століття : Каталог творів з фондів [Чернігівського обласного художнього] му-зею. Чернігів : вид-во "Домінант", 2008. 76 с. :іл.

Комашко Н. И. Ильинская Черниговская икона Божией Матери. Иконография // Православная энцик-

лопедия. М., 2010. Т. 22. С.360–365.

Православна ікона Росії, України, Білорусі [Образотворчий матеріал] : каталог виставки. К. : Новий друк, 2008. 208с.

Результаты комплексных натурных исследований икон из фондовой коллекции НКПИКЗ / Рыжова О. О., Распопина В. А., Изотов А. А., Сорока Е. А. // Церква-Наука-Суспільство: питання взаємодії : матеріали Деся-тої міжнар. наук. конф., 30 травня – 1 червня 2012 р. К., 2012. С.197–200.

Семесько-Бабару Т. М. Иконы Греческого монастиря Св. Екатерины в Киеве // Русские иконы Синая. Жалованные грамоты, иконы и произведения декоративно-прикладного искусства XVI–XX веков из России, хра-нящиеся в монастыре св. Екатерины на Синае. М. : Изд-во Московской Патриархии Русской Православной Церкви, 2015. С.475-479.

Українська ікона трьох століть [Образотворчий матеріал] : каталог виставки / упоряд. каталогу : О. О. Коваленко, І. В. Шульц. К. : Спалах, 2001. 80 с. :іл.

Український іконопис XII–XIX ст. з колекції НХМУ [Образотворчий матеріал] : альбом / [авт. проекту А. Мельник]. Хмельницький : Галерея ; К. : Артанія-Нова, 2005. 256 с. :іл.

Рижова О.О. Особливості іконографії зображень на іконах з успенського собору Києво-Печерської свято-успенської лаври. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 4. К.: Міленіумю С.82-88

Kondratyuk, A., Shul’ts, I., Belilovs’ka, A. & Haha-Sheremet’yeva, S. (2014). Revived treasures of Kyiv Pechersk Lavra from the collection of the National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve. Kyiv [in Ukrainian].

Gorstka, A. N. (2006). The icons of Uglich XIV–XX centuries : Collection of Russian painting Icons. (G. I. Vzdornov, author of the preface). Moscow : Grand-Kholding [in Russian].

Iconography of XVII – beginning XX century. (2008). Chernihiv : Dominant [in Ukrainian].

Komashko, N. I. (2010). Ilyinskaya Chernigov Icon of the Mother of God. Iconography. In Orthodox Encyclopedia (Vol. 22). Moscow [in Ukrainian].

Orthodox icon of Russia, Ukraine, Byelorussia. Kyiv : Novyy druk [in Ukrainian].

Ryzhova, O. O., Raspopina, V. A., Izotov, A. A. & Soroka, Ye. A. (2012). Results of complex full-scale research of icons from the collection of NKPHCR. Proceedings from ISC’ 2012 : The Tenth International Sciences Conference "Church-Science-society". (pp. 197–200). Kyiv [in Ukrainian].

Semesko-Babaru, T. M. (2015). Icons of the Greek Monastery of St. Catherine in Kiev. In Granted certificates, icons and works of decorative and applied art of the 16th–20th centuries from Russia, kept in the monastery of St. Catherine in Sinai. (pp. 475 479). Moscow : Izd-vo Moskovskoy Patriarkhii Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi [in Russian].

Kovalenko,O.O.&Shul’ts,I.V. (Comps).(2001). Ukrainian icon of three centuries. Kyiv:Spalakh[inUkrainian].

Melnyk, A. (the author of the project). (2015). Ukrainian icon painting of the XII–XIX centuries from the collection of NAMU. Khmelnitsky : Halereya ; Kyiv : Artaniya-Nova [in Ukrainian].

Ryzhova, O.O. (2015). Features of iconography of images on icons from the Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Holy Assumption Monastery. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 4, 82-88 [in Ukrainian].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство