ДОСЛІДЖЕННЯ ІКОНИ "БОГОРОДИЦЯ ОДИГІТРІЯ" (ТРОЇЦЕ-ІЛЛІНСЬКА) З КОЛЕКЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОГО ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНОГО ЗАПОВІДНИКА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162734Ключові слова:
іконопис, дослідження, атрибуція, Чернігів, Києво-Печерська лавраАнотація
Метою статті є опублікування результатів комплексного дослідження пам’ятки. Методологія досліджен-ня полягає в застосуванні принципів мистецтвознавчого аналізу. Особливості матеріальної структури ікони визна-чені за допомогою техніко-технологічних досліджень, які включали в себе: оптичні дослідження поверхні твору живопису у видимому прямому та бічному світлі, в інфрачервоному (ІЧ-) та ультрафіолетовому (УФ-) діапазонах випромінювання; пошарове візуальне мікроскопічне дослідження поверхні фарбового шару; відбір проб ґрунту і фарбового шару; визначення складу ґрунту та пігментів фарбового шару. Наукова новизна полягає в уточненні атрибуції ікони , а саме: в уточненні датування, виявленні її іконографічних, стилістичних та техніко-технологічних особливостей. Висновки. За результатами комплексних (стилістичних, іконографічних та техніко-технологічних) досліджень стало можливим датувати ікону "Богородиця Одигітрія" (Троїце-Іллінська) (КПЛ-Ж-186, НКПІКЗ) пер-шою третиною XVIII століття (1730-ті роки) і пов’язати її створення з колом чернігівських майстрів, що працювали на той час у Києво-Печерській лаврі.
Посилання
Відроджені скарби Києво-Печерської лаври з колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника : Альбом-каталог / Авт.-упоряд. : А. Кондратюк, І. Шульц, А. Беліловська, С. Гага-Шереметьєва. – К. : ВД "Антиквар", 2014. 144 с. :іл.
Горстка А. Н. Иконы Углича XIV–XX веков: "Свод русской иконописи" / Предисл. Г. И. Вздорнова. М. : Гранд-Холдинг, 2006. 207 с. : 163 цв.ил.
Іконопис XVII – поч. ХХ століття : Каталог творів з фондів [Чернігівського обласного художнього] му-зею. Чернігів : вид-во "Домінант", 2008. 76 с. :іл.
Комашко Н. И. Ильинская Черниговская икона Божией Матери. Иконография // Православная энцик-
лопедия. М., 2010. Т. 22. С.360–365.
Православна ікона Росії, України, Білорусі [Образотворчий матеріал] : каталог виставки. К. : Новий друк, 2008. 208с.
Результаты комплексных натурных исследований икон из фондовой коллекции НКПИКЗ / Рыжова О. О., Распопина В. А., Изотов А. А., Сорока Е. А. // Церква-Наука-Суспільство: питання взаємодії : матеріали Деся-тої міжнар. наук. конф., 30 травня – 1 червня 2012 р. К., 2012. С.197–200.
Семесько-Бабару Т. М. Иконы Греческого монастиря Св. Екатерины в Киеве // Русские иконы Синая. Жалованные грамоты, иконы и произведения декоративно-прикладного искусства XVI–XX веков из России, хра-нящиеся в монастыре св. Екатерины на Синае. М. : Изд-во Московской Патриархии Русской Православной Церкви, 2015. С.475-479.
Українська ікона трьох століть [Образотворчий матеріал] : каталог виставки / упоряд. каталогу : О. О. Коваленко, І. В. Шульц. К. : Спалах, 2001. 80 с. :іл.
Український іконопис XII–XIX ст. з колекції НХМУ [Образотворчий матеріал] : альбом / [авт. проекту А. Мельник]. Хмельницький : Галерея ; К. : Артанія-Нова, 2005. 256 с. :іл.
Рижова О.О. Особливості іконографії зображень на іконах з успенського собору Києво-Печерської свято-успенської лаври. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 4. К.: Міленіумю С.82-88
Kondratyuk, A., Shul’ts, I., Belilovs’ka, A. & Haha-Sheremet’yeva, S. (2014). Revived treasures of Kyiv Pechersk Lavra from the collection of the National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve. Kyiv [in Ukrainian].
Gorstka, A. N. (2006). The icons of Uglich XIV–XX centuries : Collection of Russian painting Icons. (G. I. Vzdornov, author of the preface). Moscow : Grand-Kholding [in Russian].
Iconography of XVII – beginning XX century. (2008). Chernihiv : Dominant [in Ukrainian].
Komashko, N. I. (2010). Ilyinskaya Chernigov Icon of the Mother of God. Iconography. In Orthodox Encyclopedia (Vol. 22). Moscow [in Ukrainian].
Orthodox icon of Russia, Ukraine, Byelorussia. Kyiv : Novyy druk [in Ukrainian].
Ryzhova, O. O., Raspopina, V. A., Izotov, A. A. & Soroka, Ye. A. (2012). Results of complex full-scale research of icons from the collection of NKPHCR. Proceedings from ISC’ 2012 : The Tenth International Sciences Conference "Church-Science-society". (pp. 197–200). Kyiv [in Ukrainian].
Semesko-Babaru, T. M. (2015). Icons of the Greek Monastery of St. Catherine in Kiev. In Granted certificates, icons and works of decorative and applied art of the 16th–20th centuries from Russia, kept in the monastery of St. Catherine in Sinai. (pp. 475 479). Moscow : Izd-vo Moskovskoy Patriarkhii Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi [in Russian].
Kovalenko,O.O.&Shul’ts,I.V. (Comps).(2001). Ukrainian icon of three centuries. Kyiv:Spalakh[inUkrainian].
Melnyk, A. (the author of the project). (2015). Ukrainian icon painting of the XII–XIX centuries from the collection of NAMU. Khmelnitsky : Halereya ; Kyiv : Artaniya-Nova [in Ukrainian].
Ryzhova, O.O. (2015). Features of iconography of images on icons from the Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Holy Assumption Monastery. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 4, 82-88 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.