Philanthropy as Component of Artistic Life OF Southern Ukraine at the XIX-XX Centuries

Authors

  • Natalia Sapak Separate Division “Mykolaiv Branch of Kyiv National University of Culture and Arts”,, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162741

Keywords:

philanthropist, archeology, art, exhibition, museum collecting

Abstract

Purpose of the article. The study is about determining the critical aspects of the patrons’ activity as a prevalent feature of the artistic life of Southern Ukraine on the verge of the nineteenth and twentieth centuries. The methodology is a comprehensive historical and cultural approach. According to it the interpretation and presentation of the material have been done in a historical context of patronage. Scientific novelty consists of summarizing activities and creating a holistic understanding of philanthropy and its role in the culture and art of the region. Conclusions. Charity in Southern Ukraine had its peculiarities associated with the development of archeology, collecting, exhibition activities. Patrons initiated and participated in charitable exhibitions, creating art museums, collecting works of art and organized private-public gallery. Thus, patronage played a significant role in the artistic life of theregion.

Author Biography

Natalia Sapak, Separate Division “Mykolaiv Branch of Kyiv National University of Culture and Arts”,

Candidate of Art Criticism, Professor at the Design Department

References

Абрамов В. "Желая принести посильную помощь родному искусству" // Одесские деловые новости. 1996. № 22.С.24.

Абрамов В. Загадка музея А.В.Ганзена // Одесские деловые новости. – 1996. № 31.С.27.

Абрамов В. Иван Ираклиевич Курис (1840-1898) // Одесские деловые новости. 1996. № 28.С.27.

Абрамов В. "…Хорошие картины моя страсть" // Одесские деловые новости. 1996. № 25.С.27.

Абрамов В.А. К вопросу о исторической реконструкции художественного собрания Толстых вОдессе

Страницы истории благотворительности в Одессе. К 100-летию вступления графа М.М.Толстого в должность попечителя Одесской городской публичной библиотеки: Материалы конференции. О.: Друк, 2000. С.86–98.

Гедройц А. Алая роза – символ молчания // Деловая жизнь. 1999. № 3.С.18–19.

Де-Рибас А. Григорий Григорьевич Маразли // Де-Рибас А. Старая Одесса: Исторические очерки и воспоминания. О., [1913].С.345–355.

Лущик С.З. Домашний музей // Григорий Григорьевич Маразли – меценат и коллекционер: Зб. /

Сост.: Л.В.Арюпина, О.М.Барковская, С.З.Лущик, Т.В.Щурова. О.: ОКФА, 1995. С.129–144.

Савицька Л. Художнє життя Одеси на початку ХХ століття // Мистецтвознавство України: Зб. наук. пр. К.: Спалах, 2000. Вип.1. С.85–97.

Сапак Н.В. М.А.Гедройц в Миколаєві // Українська культура. 2000. № 9–10. С.32–33.

Сапак Н.В. З історії становлення художніх музеїв Півдня України // Питання культурології: Міжвідом-чий зб. наук. ст. К.: Видавничий центр КНУКіМ, 2002. Вип. 18. С.120–127.

Сацкий А.Г. Коллекция древностей семьи Аркас // IV Миколаївська обласна краєзнавча конференція: Історія. Етнографія. Культура: Нові дослідження. Миколаїв: Атол. 2002.С.18–21.

Колосова Н. Європейські традиції меценатства в історії культури України. Вісник Національної ака-демії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2013. № 3.С.67-71

Abramov, V. (1996). With Wish to Give a Significant Help your Native Art. Odesskie delovye novosti, 22, 24 [in Ukrainian].

Abramov, V. (1996). Mystery of Ganzen’s Museum. Odesskie delovye novosti, 31, 27 [in Ukrainian].

Abramov, V. (1996). Ivan Iraklievych Kuris (1840-1898). Odesskie delovye novosti, 28, 27 [in Ukrainian].

Abramov, V. (1996). Good Pictures are My Passion. Odesskie delovye novosti, 25, 27 [in Ukrainian].

Abramov, V. (2000). To Issue about Historic Reconstruction of Art Collection of Tolstoys’ in Odessa. Proceedings of the conference: The pages of Charity in Odessa. To the 100th anniversary of the accession of Count M.Tolstoy to the post of trustee of the Odessa City Public Library. (pp. 86–98). Odessa: Druk [in Ukrainian].

Hedroyts, A. (1999). Red Rose is the Symbol of Science. Delovaya zhizn', 3, 18–19 [in Ukrainian].

De-Ribas, A. (1913). Hryhory Hryhorievych Marazli. Old Odessa: Historic Essays and Memories. Odessa, 345–355 [in Ukrainian].

Lushchyk, S. (1995). Home Museum. Aryupyna, L., Barkovskaya, A., Lushchyk, S., Schurova T. (Comp.), Hryhory Hryhorievych Marazli – philanthropist and collector. (Sat.), (pp. 129 – 144). Odessa: OKFA [in Ukrainian].

Savitska, L. (2000). Odessa Art Life in the Early Twentieth Century. Art of Ukraine: Scientific Journal. (vol. 1), (pp. 85–97). Kyiv: Spalakh [in Ukrainian].

Sapak, N. (2000). M.A. Hedroytz in Mykolaiv. Ukrayins`ka kul`tura, 9–10, 32–33 [in Ukrainian].

Sapak, N. (2002). From the History of Art Museum Becoming of Southern Ukraine. The Issues of Culturology. (Issue 18). (pp. 120–127). K.: Vydavnychyj centr KNUKiM [in Ukrainian].

Satsky, A. (2002). Ancient Collections of Arkas’ Family: IV Mykolaiv Regional Conference: History. Ethnography. Culture: New study. (pp.18-21). Mikolaїv: Аtol [in Ukrainian].

Kolosova, N. (2013). European traditions of patronage in the history of culture of Ukraine. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 3, 67-71 [in Ukrainian].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство