THE ACTIVITY OF THE UKRAINIAN THEATRE IN PEREMYSHL DURING THE NAZI OCCUPATION (1941–1944)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166530Keywords:
theatre, Peremyshl, the Nazi occupation, theatrical art.Abstract
The purpose of the research is to discover the organizational-administrative and creative-artistic aspects of the activity of the Ukrainian Theatre in Peremyshl in the years of the Hitlerite’s occupation of the town. The research methodology is based on the principles of historicism, system-formation, scientific character, verification, the author’s objectivity, moderated narrative constructivism, and the use of general scientific (analysis, synthesis, generalization) and specially-historical (historical-genetic, historical-typological, historical-systemic, etc.) methods. The scientific novelty of the article consists in the argumentation of the fact, that, for the first time, in the historiography of the Ukrainian theatrical art on the basis of the previously unknown archival documents, the genesis, organizational development, repertoire, administration, and actors’ staff of the Ukrainian Theatre in Peremyshl in the years of its occupation by the Hitlerites are clarified. Conclusions. Summing up, the fact is that the historical genesis of the Ukrainian Theatre in Peremyshl was connected with the activity of "Lesia Ukraіnka theatrical society" (1925–1939) and the Soviet State regional drama theatre (1940–1941). The history of the Ukrainian Theatre in Peremyshl can be divided into three stages: 1) the stage of the formation of the theatre in a form of the Theatrical circle and Drama section of UAC (1942 – first half of 1943), 2) the stage of the theatre’s reorganization into a professional establishment (August‑October, 1943), 3) the stage of the theatre’s vigorous activity on professional bases (November of 1943 – July of 1944). The Ukrainian Theatre’s artistic experience was manifested by several dozens of first-night performances and almost one hundred of other productions in Peremyshl and the neighboring villages and towns.
References
Антополь Г., Хільченко А. Молодь обласного театру // Більшовицька правда. 1940. № 260 (6 листопада). С. 2.
Брусиловський І. Актриса Ольга Шибко (кандидат в депутати Перемишльської міської ради) // Більшовицька правда. 1940. № 286 (10 грудня). С. 2.
Ванюга Л. С. Діяльність Українського драматичного театру ім. Івана Франка в Тернополі: період німецької окупації // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв : науковий журнал. 2012. № 4. С. 121-126.
Гайдабура В. М. Театр, захований в архівах. Сценічне мистецтво в Україні періоду німецько-фашистської окупації (1941 – 1944). К.: Мистецтво, 1998. 220 с.
Гайдабура В. М. Театр між Гітлером і Сталіним: Україна. 1941 – 1944. Долі митців. К.: Факт, 2004. 320 с.
Демідко О. Театральна культура Маріуполя у період німецької окупації (1941 – 1943) // Східноєвропейський історичний вісник. 2018. Вип. 6. С. 156-162.
Заброварний С. «Народний дім» у Перемишлі. URL: http://www.vox-populi.com.ua/rubriki/istoria/nadsann/narodnijdimuperemisliavtorzabrovarnijstepan
Кулик А. У звільненому Стрию // Більшовицька правда. 1939. № 42 (26 грудня). С. 2.
Культурне життя в Україні. Західні землі: Документи і матеріали. Т. 1 (1939 – 1953). К.: Наук. думка, 1995. 748 с.
Паньківський К. Роки німецької окупації. Нью-Йорк – Торонто: Життя і мислі, 1965. 480 с.
Пилип-Андрушків М. Український театр у Перемишлі 1941 – 1944 рр. // Перемишль і Перемиська земля протягом віків / Наукове товариство ім. Шевченка у Польщі; під ред. С. Заброварного. Перемишль – Львів. С. 306-308.
Попович О. Українське музичне життя Перемишля (1919 – 1999). Автореферат … канд. мистецтвознавства. Київ: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2003. 17 с.
Прасіцький М. “Драматичне товариство ім. Лесі Українки” в Перемишлі // Перемишль. Західний бастіон України: Збірник матеріалів до історії Перемишля і Перемиської землі зладжений редакційною колегією під проводом проф. Б. Загайкевича. Нью-Йорк; Філадельфія, 1961. С. 335-339.
Урбанський О. Театральні мандри / Омелян Урбанський // Наш театр. Книга діячів українського театрального мистецтва. – Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто. 1975. Т. 1. С. 803-816.
Центральний державний архів громадських об’єднань України (м. Київ). Ф. 166. Оп. 1. Спр. 115. 13 арк.
Шах С. Де срібнолентий Сян пливе. Історичний нарис державної української гімназії в Перемишлі. Брюссель: Накл. То-ва «Рідна школа», 1977. 146 с.
Anatol, H., & Khilchenko, A. (1940). The youth of the regional theatre. Bilshovytska Pravda, 260, 2 [in Ukrainian].
Brusylovs’kyi I. (1940). The actress Olha Shybko (the depute candidate of Peremyshl town council). Bilshovytska Pravda, 286, 2 [in Ukrainian].
Waniuga, L. S. (2012). The activity of the Ivan Franko Ukrainian Drama Theatre in in Ternopil: the German occupation period. State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 121-126 [in Ukrainian].
Haidabura, V. М. (1998). A theatre hidden in the archives. Scenic art in Ukraine in the period of the occupation of the fascist Germany (1941 – 1944). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Haidabura, V. M. (2004). The theatre between Hitler and Stalin: Ukraine in 1941 – 1944. The fates of the artists. Кyiv: Fakt [in Ukrainian].
Demidko, O. (2018). The theatrical culture of Mariupil in the period of the Nazi occupation (1941 – 1943). East European Historical Bulletin, 6, 156 162 [in Ukrainian].
Zabrovarnyi, S. (2012). "The People’s House" in Peremyshl. URL: http://www.vox-populi.com.ua/rubriki/istoria/nadsann/narodnijdimuperemisliavtorzabrovarnijstepan [in Ukrainian].
Kulyk, A. (1939). In the liberated Stryi. Bilshovytska Pravda, 42, 2 [in Ukrainian].
Slyvka, Y. (Eds.). (1995). Cultural life in Ukraine. Its Western Lands: documents and materials. Vol. 1 (1939 – 1953). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Pan’kivskyi, K. (1965). The years of the German occupation. New-York – Toronto: Life and Thoughts [in Ukrainian].
Pylyp-Andrushkiv, M. (1996). Ukrainian Theatre in Peremyshl in 1941 – 1944. S. Zabrovarnyi (Eds.), Peremyshl and Peremyshl land during centurie (pp. 306 308). Peremyshl –Lviv [in Ukrainian].
Popovych, O. (2003). Ukrainian musical life of Peremyshl (1919 – 1999). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: M. T. Ryls’kyi Institute of Art Study, Folklore Study, and Ethnology of the NAS of Ukraine [in Ukrainian].
Prasitskyi, M. (1961). "Lesia Ukrainka theatrical society" in Peremyshl. B. Zahaikevych (Eds.), Peremyshl, Ukraine’s western bastion: a collection of materials on the history of Peremyshl and Peremyshl land (pp. 335 339). New-York, Philadelphia [in Ukrainian].
Urbanskyi, O. (1975). Theater tours. H. Luzhnytskyi (Eds.), Our Theater. Book of the leaders of Ukrainian theatrical art. (Vol. 1), (pp. 803-816). New York; Paris; Sydney; Toronto [in Ukrainian].
Central state archive of public associations of Ukraine (Kyiv). F. 166. D. 1. C. 115. 13 p. [in Ukrainian].
Shakh, S. (1977) Where the silver-stripped Sian flows. A historical sketch of the Ukrainian State Gymnasium in Peremyshl. Brussels: Ridna shkola society [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).