Оlexander Myheda's creativity in the context of post-modernism projects
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166896Keywords:
projects of postmodernism, postmodernism, Interpretation, Germeneutics, "open interpretation", "openwork".Abstract
The purpose of work is to reveal the notion of "postmodernism projects" on the example of "Astra" noveland the collection of the Stories "Pontyism" by Оlexandra Myheda. Methodological fundamentals of the work are based on: ahermentive method of research, with which the researchand structuring of postmodernism projects is studied, aswell as studying the problem of open interpretation; Themethod of philosophical generalization and universalization,which allowed in often ambiguous definitions, fixed invarious sources, to determine the conceptual model ofproblem formulation; The interscientific approach with thehelp of which the comprehensive analysis of the problemwas carried out, with extensive involvement of scientificresearches in culturology, philosophy, aesthetics, and art. Scientific novelty consists in realization of the culturologicalanalysis of post-modernist projects, substantiation of theirversatility in the realities of Ukrainian postmodern art. Conclusion. Oleksandr Mykhalda's creativity forms the clearlandmarks of the post-modernist tendencies of the 20 th – early 21st century. She seems to invite the recipient to createhis art product together with his author. Works of O. Myheda"Open" for permanent development of new internalinterconnections, which the reader has to "open" andchoose in the process of perception of the whole populationof the incoming incentives. Studying "postmodernismprojects" it was possible to state that postmodernismmultidimensional theoretical reflection of spiritual turning inthe consciousness of modern civilization, especially in thesphere of art and philosophy. Postmodern art creates andexplores such a picture of a world that is not "tied" to hardmodels, which means that the work of art contributes to theknowledge of special freedoms in the recipient, encouragesit to form a model of the world, in other words, The artisticwork (in the broadest sense of the word) becomes "open".
References
Барт Р. Нулевая степень письма: [пер. с фр. под ред. Г. К. Косикова]. Москва: Академический Проект, 2008. 431 с.
Більченко Є. В. Культурологічний дискурс філософії діалогу: Чужий. Інший. Ближній. Третій: дис. … докт. культурології: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2011. 442 с.
Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція: [пер. з фр. В. Ховхун]. Київ: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. 230 с.
Гуменюк Т. К. Постмодернізм як транскультурний феномен. Естетичний аналіз: автореф. ... докт. філос. наук: спец. 09.00.08 «Естетика». Київ, 2002. 30 с.
Делез Ж. Тысяча плато: Капитализм и шизофрения: [пер. с фр. и послеслов. Я. И. Свирского; науч. Ред. В. Ю. Кузнецов]. Москва: Астрель, 2010. 895 с.
Дианова В. М. Постмодернистская философия искусства: истоки и современность. Санкт-Петербург: ООО Издательство «Петрополис», 1999. 240 с.
Жукова Н. Життя як спогад: номадологічний проект Давіда Фонкіноса // Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. Київ: Міленіум, 2014. Вип. ІІ (3). С. 17-24.
Колесник О. С. Художня інтерпретація як феномен культури: дис. … докт культурології: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ, 2015. 389 с.
Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму: [пер. с франц., сост., вступ. ст. Г. К. Косикова]. Москва: ИГ Прогресс, 2000. С. 427-457.
Левчук Л. Т. Постмодерністська естетика // Естетика: підруч. [Левчук Л. Т., Панченко В. І., Оніщенко О. І., Кучерюк Д. Ю.]. Київ: «Вища школа», 2006. С. 360-366.
Маньковская Н. Б. Эстетика постмодернизма. Санкт-Петербург: Алетейя, 2000. 347 с.
Михед О. Астра: роман. Львів: Видавництво Анетти Антоненко, 2015. 212 с.
Михед О. Понтиїзм. Казки кінця світу. Недитяча книга. Львів: Вид. Кальварія, 2014. 216 с.
Оніщенко О. І. Художня творчість у контексті гуманітарного знання: монографія. Київ: Вища школа, 2001. 179 с.
Сабадаш Ю. С. «Космічна гармонія світу» у контексті мистецтва ХХ століття // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. праць: у 2 частинах. Київ: ДАКККіМ, 2000. Вип. IV-V. С. 39-49.
Эко У. Открытое произведение: [пер. с итал. А. Шурбелева]. Санкт-Петербург: Академический проект, 2004. 384 с.
Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста: [пер. с англ. и итал. С. Д. Серебряного]. Санкт-Петербург: «Симпозиум», 2005. 502 с.
Bart R. (2008). Zero degree of writing [in France].
Bilchenko E. (2011). Cultural discourse of the philosophy of dialogue: Alien. Another. Neighbor. Third [in Ukraine].
Bodriyar J. 2004. Simulacres and simulation [in France].
Bondar S. (2003). Interpretation as a reconstruction of the semantic content of the text (philosophical and aesthetic analysis) [in Ukraine].
Brovko M. (2000). The Problem of the Relationship between Art and Religion in the Context of Contemporary Philosophical Discourse [in Ukraine].
Gumenyuk T. (2002). Postmodernism as a transcultural phenomenon. Aesthetic analysis [in Ukraine].
Gundorova T. (2005). Post-Chornobyl Library. Ukrainian literary postmodern [in Ukraine].
Deles J. (2010). Thousand Plateau: сapitalism and schizophrenia [in France].
Dianova V. (1999). Postmodern Philosophy of Art: Origins and Modernity [in Russia].
Zhukova N. (2014). Life as a recollection: the Nomadological project of David Fonkinos [in Ukraine].
Kolesnik O. (2015). Artistic interpretation as a cultural phenomenon [in Ukraine].
Krimsky S. (1998). Archetypes of Ukrainian Culture [in Ukraine].
Christeva Y. 2000. Bakhtin, word, dialogue and novel [in France].
Levchuk L. (2006). Postmodern aesthetics [in Ukraine].
Lychkovakh V. (1996). Human world attitude as a subject of aesthetic analysis [in Ukraine].
Mankovskaya N. (2000). Aesthetics of postmodernism [in Russia].
Miheed O. (2014). Astra: a novel [in Ukraine].
Miheed O. (2014). Pontius Tales of the End of the World. Not a Children's Book [in Ukraine].
Onischenko O. (2001). Artwork in the context of humanitarian knowledge [in Ukraine].
Onischenko O. (2008). Artwork: A project of non-classical aesthetics [in Ukraine].
Potebnja A. (1976). Aesthetics and poetics [in Russia].
Sabadash Y. (2000). "Cosmic harmony of the world" in the context of the art of the twentieth century [in Ukraine].
Foucault M. 2004. Abnormal [in France].
Eco U. (2004). Open work [in Italy].
Eco U. (2005). The role of the reader. Research on semiotics of text [in Italy].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).