ТВОРЧІСТЬ ОЛЕКСАНДРА МИХЕДА В КОНТЕКСТІ ПРОЕКТІВ ПОСТМОДЕРНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166896Ключові слова:
проекти постмодернізму, постмодернізм, інтерпретація, герменевтика, «відкрита інтерпретація», «відкритий твір».Анотація
Мета роботи – розкрити сутність поняття «проекти постмодернізму» на прикладі роману «Астра» та збірки-оповідань «Понтиїзм» О. Михеда. Методологічні засади роботи ґрунтуються на: герменевтичному методі дослідження, за допомогою якого відбулося дослідження, структуризація проектів постмодернізму та вивчення проблеми відкритої інтерпретації; методі філософського узагальнення та універсалізації, який дозволив у часто неоднозначних визначеннях, зафіксованих у різноманітних джерелах, визначити концептуальну модель постановки проблеми; міжнауковому підході, за допомогою якого було здійснено всебічний аналіз заявленої проблеми з широким залученням наукових доробків культурології, філософії, естетики, мистецтвознавства. Наукова новизна полягає у здійсненні культурологічного аналізу постмодерністських проектів, обґрунтуванні їх універсальності в реаліях українського постмодерністського мистецтва. Висновок. Творчість О. Михеда формує чіткі орієнтири постмодерністських тенденцій ХХ – початку ХХІ століття. Вона ніби запрошує реципієнта створювати свій мистецький продукт разом з його автором. Твори митця «відкриті» для постійного породження нових внутрішніх взаємозв’язків, які читач повинен «відкривати» й вибирати сам у процесі сприйняття всієї сукупності стимулів, що надходять. Досліджуючи «проекти постмодернізму» вдалося констатувати, що постмодернізм ‑ багатовимірне теоретичне відображення духовного повороту в самосвідомості сучасної цивілізації, особливо в сфері мистецтва і філософії. Постмодерністське мистецтво створює і досліджує таку картину світу, яка не «прив’язана» до жорстких моделей, а це значить, що твір мистецтва сприяє усвідомленню особливої свободи в реципієнті, спонукає його до формування власної моделі світу, іншими словами, художній твір (в широкому сенсі цього слова) стає «відкритим».
Посилання
Барт Р. Нулевая степень письма: [пер. с фр. под ред. Г. К. Косикова]. Москва: Академический Проект, 2008. 431 с.
Більченко Є. В. Культурологічний дискурс філософії діалогу: Чужий. Інший. Ближній. Третій: дис. … докт. культурології: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2011. 442 с.
Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція: [пер. з фр. В. Ховхун]. Київ: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. 230 с.
Гуменюк Т. К. Постмодернізм як транскультурний феномен. Естетичний аналіз: автореф. ... докт. філос. наук: спец. 09.00.08 «Естетика». Київ, 2002. 30 с.
Делез Ж. Тысяча плато: Капитализм и шизофрения: [пер. с фр. и послеслов. Я. И. Свирского; науч. Ред. В. Ю. Кузнецов]. Москва: Астрель, 2010. 895 с.
Дианова В. М. Постмодернистская философия искусства: истоки и современность. Санкт-Петербург: ООО Издательство «Петрополис», 1999. 240 с.
Жукова Н. Життя як спогад: номадологічний проект Давіда Фонкіноса // Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. Київ: Міленіум, 2014. Вип. ІІ (3). С. 17-24.
Колесник О. С. Художня інтерпретація як феномен культури: дис. … докт культурології: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ, 2015. 389 с.
Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму: [пер. с франц., сост., вступ. ст. Г. К. Косикова]. Москва: ИГ Прогресс, 2000. С. 427-457.
Левчук Л. Т. Постмодерністська естетика // Естетика: підруч. [Левчук Л. Т., Панченко В. І., Оніщенко О. І., Кучерюк Д. Ю.]. Київ: «Вища школа», 2006. С. 360-366.
Маньковская Н. Б. Эстетика постмодернизма. Санкт-Петербург: Алетейя, 2000. 347 с.
Михед О. Астра: роман. Львів: Видавництво Анетти Антоненко, 2015. 212 с.
Михед О. Понтиїзм. Казки кінця світу. Недитяча книга. Львів: Вид. Кальварія, 2014. 216 с.
Оніщенко О. І. Художня творчість у контексті гуманітарного знання: монографія. Київ: Вища школа, 2001. 179 с.
Сабадаш Ю. С. «Космічна гармонія світу» у контексті мистецтва ХХ століття // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. праць: у 2 частинах. Київ: ДАКККіМ, 2000. Вип. IV-V. С. 39-49.
Эко У. Открытое произведение: [пер. с итал. А. Шурбелева]. Санкт-Петербург: Академический проект, 2004. 384 с.
Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста: [пер. с англ. и итал. С. Д. Серебряного]. Санкт-Петербург: «Симпозиум», 2005. 502 с.
Bart R. (2008). Zero degree of writing [in France].
Bilchenko E. (2011). Cultural discourse of the philosophy of dialogue: Alien. Another. Neighbor. Third [in Ukraine].
Bodriyar J. 2004. Simulacres and simulation [in France].
Bondar S. (2003). Interpretation as a reconstruction of the semantic content of the text (philosophical and aesthetic analysis) [in Ukraine].
Brovko M. (2000). The Problem of the Relationship between Art and Religion in the Context of Contemporary Philosophical Discourse [in Ukraine].
Gumenyuk T. (2002). Postmodernism as a transcultural phenomenon. Aesthetic analysis [in Ukraine].
Gundorova T. (2005). Post-Chornobyl Library. Ukrainian literary postmodern [in Ukraine].
Deles J. (2010). Thousand Plateau: сapitalism and schizophrenia [in France].
Dianova V. (1999). Postmodern Philosophy of Art: Origins and Modernity [in Russia].
Zhukova N. (2014). Life as a recollection: the Nomadological project of David Fonkinos [in Ukraine].
Kolesnik O. (2015). Artistic interpretation as a cultural phenomenon [in Ukraine].
Krimsky S. (1998). Archetypes of Ukrainian Culture [in Ukraine].
Christeva Y. 2000. Bakhtin, word, dialogue and novel [in France].
Levchuk L. (2006). Postmodern aesthetics [in Ukraine].
Lychkovakh V. (1996). Human world attitude as a subject of aesthetic analysis [in Ukraine].
Mankovskaya N. (2000). Aesthetics of postmodernism [in Russia].
Miheed O. (2014). Astra: a novel [in Ukraine].
Miheed O. (2014). Pontius Tales of the End of the World. Not a Children's Book [in Ukraine].
Onischenko O. (2001). Artwork in the context of humanitarian knowledge [in Ukraine].
Onischenko O. (2008). Artwork: A project of non-classical aesthetics [in Ukraine].
Potebnja A. (1976). Aesthetics and poetics [in Russia].
Sabadash Y. (2000). "Cosmic harmony of the world" in the context of the art of the twentieth century [in Ukraine].
Foucault M. 2004. Abnormal [in France].
Eco U. (2004). Open work [in Italy].
Eco U. (2005). The role of the reader. Research on semiotics of text [in Italy].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.