Reprezentation of the national style in the creativity of Ukrainian workshops at the beginning of XX centuries

Authors

  • Elena Khramova-Baranova Cherkasy State Technological University, Ukraine
  • Nadezhda Gorbatova Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166970

Keywords:

Ukrainian national style, fine arts, national self-awareness

Abstract

The purpose of the article. Perform an art criticism analysis of the works of several Ukrainian artists of the early twentieth century  from the position of representation and popularization of the national style in Ukraine, which will give an opportunity to show the development of the Ukrainian national style in the fine arts.  The methodology of the research is to apply a concrete historical method for analyzing the achievements of artists in popularizing the Ukrainian national style, as well as using the method of comparative analysis and historical and cultural approach, which helped to identify the main concepts of the national style in the work of Ukrainian artists in a global context.  The scientific novelty consists in an attempt to comprehend and identify the main concepts in representing the national style in the works of Ukrainian artists in the early twentieth century, due to the historical, social and cultural character.  Conclusions.The analysis of the essence and representation of the national style in the works of Ukrainian artists points to the interdependence of the ancient heritage and the achievements of the early twentieth century, which makes it possible to develop the concepts of the national style and influence the development of the national consciousness of the present.

Author Biographies

Elena Khramova-Baranova, Cherkasy State Technological University

doctor of sciences, Professor of the Department of Design

Nadezhda Gorbatova, Kyiv National University of Culture and Arts

Candidate of Sciences, Associate Professor of the Department of choreographic art

References

Соколюк Л.Д. Проблема національного стилю в Українському мистецтві першої третини ХХ ст. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2002. №4. С.16–27.

Мельникова У. П. Концепція національного мистецтва у художній практиці 1920-х років крізь призму вітчизняного мистецтвознавства. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2004. № 8. С. 66–77.

Павловський В. Василь Григорович Кричевський. Життя і творчість : монографія. Нью-Йорк : Вільна Академія наук у США, 1974. 175 с.

Петровская Г. В. Художественный знак – художественный образ – художественная коммуникация.Вестник Вятского государственного университета. 2012. С. 146–148.

Никитина И. П. Философия искусства : учеб. пособие. Москва : Омега-Л, 2010. 559 с.

Ковпаненко Н. Нарбут Георгій Іванович. Видатні діячі науки і культури Києва в історико-краєзнавчому русі України: біографічний довідник. Київ : Інститут історії України НАН України, 2005. Ч. 2. С. 76–83.

Врона И. Пути современного украинского искусства.Революция и культура. 1928. № 13. С. 60–62.

Забочень М. На спомин рідного краю: Україна у старій листівці : альбом-каталог. Київ: Криниця, 2000. 505 с.

Максим’юк Т.І., Дерун Л.В.Малюнки до українських народних пісень. Підбірка листівок : каталог. Одеса: ОКФА, 1996. 23 с.

Ковтун В. Українське мистецтво у старій листівці : альбом-каталог. Коломия: Вік, 2003. Вип. 1. 114 с.

Станкевич М.Є. Українські витинанки : каталог. Київ : Наукова думка, 1986. 123 с.

Шевченко Є.І., Корнієнко В.І. Українська витинанка : альбом-каталог. Київ: Народні джерела, 2013. 112 с.

Селівачов М. Лексикон української орнаментики : довідник. Київ : Редакція вісника Ант, 2005. 399 с.

Антонович Д. Український орнамент. Українська культура: лекції/ за ред. Д.Антоновича. Київ : Либідь, 1993. С. 385–404.

Sokoliuk L. D. (2002).The problem of national style in the Ukrainian art of the first third of the twentieth century. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv,4,16–27 [in Ukrainian].

Melnykova U. P. (2004).The concept of national art in the artistic practice of the 1920s through the prism of national art studies. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 8, 66–77 [in Ukrainian].

Pavlovskyi V. (1974). Vasily Grigorovich Krichevsky. Life and creativity. Niu-York : Vilna Akademiia nauk u SShA [in English].

Petrovskaya G. V .(2012). Artistic sign - artistic image - artistic communication. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta, 146-148 [in Russian].

Nikitina I. P. (2010). Philosophy of Art.Moskva : Omega-L [in Russian].

Kovpanenko N. (2005). Narbut Georgy Ivanovich. Prominent figures of the science and culture of Kiev in the historical and ethnographic movement of Ukraine. Kyiv : Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Vrona I. (1928). Ways of contemporary Ukrainian art.Revolyutsiya i kul'tura,13,60–62. [in Russian].

Zabochen M. (2000). To remember the native land: Ukraine in an old postcard.Kyiv : Krynytsia [in Ukrainian].

Maksymiuk T. I., Derun L. V. (1996). Drawings for Ukrainian folk songs. Selection of postcards.Odesa : OKFA [in Ukrainian].

Kovtun V. (2003). Ukrainian art in an old postcard.Kolomyia : Vik [in Ukrainian].

Stankevych M.I. (1986). Ukrainiansilhouette. Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian].

Shevchenko Ye.I., Korniienko V.I. (2013). Ukrainiansilhouette. Kyiv : Narodni dzherela [in Ukrainian].

Selivachov M. (2005). Lexicon of Ukrainian ornamentik.Kyiv : Redaktsiia visnyka Ant [in Ukrainian].

Antonovych D. (1993). Ukrainian ornamentik. Ukrainian culture: lectures. D. Antonovych (Ed.). Kyiv : Lybid [in Ukrainian].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство