Reprezentation of the national style in the creativity of Ukrainian workshops at the beginning of XX centuries
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166970Keywords:
Ukrainian national style, fine arts, national self-awarenessAbstract
The purpose of the article. Perform an art criticism analysis of the works of several Ukrainian artists of the early twentieth century from the position of representation and popularization of the national style in Ukraine, which will give an opportunity to show the development of the Ukrainian national style in the fine arts. The methodology of the research is to apply a concrete historical method for analyzing the achievements of artists in popularizing the Ukrainian national style, as well as using the method of comparative analysis and historical and cultural approach, which helped to identify the main concepts of the national style in the work of Ukrainian artists in a global context. The scientific novelty consists in an attempt to comprehend and identify the main concepts in representing the national style in the works of Ukrainian artists in the early twentieth century, due to the historical, social and cultural character. Conclusions.The analysis of the essence and representation of the national style in the works of Ukrainian artists points to the interdependence of the ancient heritage and the achievements of the early twentieth century, which makes it possible to develop the concepts of the national style and influence the development of the national consciousness of the present.
References
Соколюк Л.Д. Проблема національного стилю в Українському мистецтві першої третини ХХ ст. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2002. №4. С.16–27.
Мельникова У. П. Концепція національного мистецтва у художній практиці 1920-х років крізь призму вітчизняного мистецтвознавства. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2004. № 8. С. 66–77.
Павловський В. Василь Григорович Кричевський. Життя і творчість : монографія. Нью-Йорк : Вільна Академія наук у США, 1974. 175 с.
Петровская Г. В. Художественный знак – художественный образ – художественная коммуникация.Вестник Вятского государственного университета. 2012. С. 146–148.
Никитина И. П. Философия искусства : учеб. пособие. Москва : Омега-Л, 2010. 559 с.
Ковпаненко Н. Нарбут Георгій Іванович. Видатні діячі науки і культури Києва в історико-краєзнавчому русі України: біографічний довідник. Київ : Інститут історії України НАН України, 2005. Ч. 2. С. 76–83.
Врона И. Пути современного украинского искусства.Революция и культура. 1928. № 13. С. 60–62.
Забочень М. На спомин рідного краю: Україна у старій листівці : альбом-каталог. Київ: Криниця, 2000. 505 с.
Максим’юк Т.І., Дерун Л.В.Малюнки до українських народних пісень. Підбірка листівок : каталог. Одеса: ОКФА, 1996. 23 с.
Ковтун В. Українське мистецтво у старій листівці : альбом-каталог. Коломия: Вік, 2003. Вип. 1. 114 с.
Станкевич М.Є. Українські витинанки : каталог. Київ : Наукова думка, 1986. 123 с.
Шевченко Є.І., Корнієнко В.І. Українська витинанка : альбом-каталог. Київ: Народні джерела, 2013. 112 с.
Селівачов М. Лексикон української орнаментики : довідник. Київ : Редакція вісника Ант, 2005. 399 с.
Антонович Д. Український орнамент. Українська культура: лекції/ за ред. Д.Антоновича. Київ : Либідь, 1993. С. 385–404.
Sokoliuk L. D. (2002).The problem of national style in the Ukrainian art of the first third of the twentieth century. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv,4,16–27 [in Ukrainian].
Melnykova U. P. (2004).The concept of national art in the artistic practice of the 1920s through the prism of national art studies. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 8, 66–77 [in Ukrainian].
Pavlovskyi V. (1974). Vasily Grigorovich Krichevsky. Life and creativity. Niu-York : Vilna Akademiia nauk u SShA [in English].
Petrovskaya G. V .(2012). Artistic sign - artistic image - artistic communication. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta, 146-148 [in Russian].
Nikitina I. P. (2010). Philosophy of Art.Moskva : Omega-L [in Russian].
Kovpanenko N. (2005). Narbut Georgy Ivanovich. Prominent figures of the science and culture of Kiev in the historical and ethnographic movement of Ukraine. Kyiv : Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Vrona I. (1928). Ways of contemporary Ukrainian art.Revolyutsiya i kul'tura,13,60–62. [in Russian].
Zabochen M. (2000). To remember the native land: Ukraine in an old postcard.Kyiv : Krynytsia [in Ukrainian].
Maksymiuk T. I., Derun L. V. (1996). Drawings for Ukrainian folk songs. Selection of postcards.Odesa : OKFA [in Ukrainian].
Kovtun V. (2003). Ukrainian art in an old postcard.Kolomyia : Vik [in Ukrainian].
Stankevych M.I. (1986). Ukrainiansilhouette. Kyiv : Naukova dumka [in Ukrainian].
Shevchenko Ye.I., Korniienko V.I. (2013). Ukrainiansilhouette. Kyiv : Narodni dzherela [in Ukrainian].
Selivachov M. (2005). Lexicon of Ukrainian ornamentik.Kyiv : Redaktsiia visnyka Ant [in Ukrainian].
Antonovych D. (1993). Ukrainian ornamentik. Ukrainian culture: lectures. D. Antonovych (Ed.). Kyiv : Lybid [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).