POLYASPECTNESS OF CREATIVITY OF SERHII NAIENKO

Authors

  • Oleh Petryk Lviv Ivan Franko National University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166980

Keywords:

Naienko Serhii, Lviv Opera and Ballet Theater, ballet actor, choreographer

Abstract

Purpose of Research is to recreate the whole panorama of creativity of Serhii Naienko. Methodology. Application of a set of methods (analysis and synthesis, induction and deduction, chronological, art study analysis) allowed to reveal the main components of the creative way S. Naienko. Scientific novelty. For the first time, a complete panorama of performance, choreography, and pedagogical creativity of Serhii Naienko was reproduced. Conclusions. For many decades, the basis of productive creative activity of S. Naienko was studying at the Leningrad State Choreographic School named after Agrippina Vaganova, the leading educational institution in the world for the preparation of ballet actors. The main components of Naienko's creative way in Lviv were: the performance of leading ballet parties of a wide genre range in the Lviv Opera and Ballet Theater; acquiring actor and choreographer experience in dramatic performances at the city's theaters; the formation of ballet master's skill in parallel with the performing career under the influence of domestic (G. Isupov, A. Shekera etc.) and Russian (M. Dolgushin etc.) choreography schools; production of classical ballets and original works; choreographer's quest for expanding the lexical range of performances (a combination of classical dance, modern dance elements, characteristic dance, free plastic etc.); creating a large number of dance scenes in operas; a combination of choreographer's activities with a pedagogical at the Lviv State Choreographic School, the Lviv School of Culture and Arts, at the Department of Directing and Choreography at the Ivan Franko National University of Lviv.

Author Biography

Oleh Petryk, Lviv Ivan Franko National University

People’s Artist of Ukraine, Ballet Soloist of the Lviv National Academic Opera and Ballet Theatre named after Solomiia Krushelnytska, Professor of the Department of Stage Production and Choreography

References

Канарська Г. Папороть знайшли, але… Збруч. 2017. 20 грудня. URL : https://zbruc.eu/node/74615 (дата звернення: 23.12.2018).

Канарська Г. Сергій Наєнко: іронічний уклін. Збруч. 2018. 16 серпня. URL : https://zbruc.eu/node/82350 (дата звернення: 18.12.2018).

Мокрій Р. Становлення Львівської державної хореографічної школи. Вісник львівського університету. Серія мистецтвознавство. 2015. Вип. 16, Ч. 1. С. 203–208. (дата звернення: 20.12.2018).

Наєнко – розкіш, яку варто цінувати. Postup - Поступ. 2001. №60(718), 20 квітня. URL: http://postup.brama.com/010420/60_7_2.html (дата звернення: 21.12.2018).

Наєнко С. «Мені завжди подобались виконавці, які могли наповнити форму…». Театральна бесіда. 1998. № 2. С. 31.

Паламарчук О. Музичні вистави Львівських театрів (1776 – 2001). Львів, 2007. 449 с.

Прем’єра до 30 річчя діяльності! Львівський оперний запрошує на вечір одноактних балетів «Любов-чарівниця». Lvivpost.net. 2018. №21(2033), 17 березня. URL : http://www.lvivpost.net/kultura/n/42039 (дата звернення: 22.12.2018).

Сергій Наєнко. Львівська національна опера. URL : https://opera.lviv.ua/personel/sergij-nayenko/ (дата звернення: 21.12.2018) (дата звернення: 21.12.2018).

Станішевський Ю. Балетний театр України : 225 років історії. Київ, 2003. 438 с.

Терещенко А. Львівський театр опери та балету імені Івана Франка: піввіковий твoрчий шлях. Київ : Музична Україна, 1989. 208 с.

Терещук Г. «Любов до опери потрібно виховувати» – французький диригент Григорій Пентелейчук. Радіо Свобода. 2011. 20 грудня. URL : https://www.radiosvoboda.org/a/24428432.html (дата звернення: 18.12.2018).

Чекан Ю. П’ять поглядів на «Цвіт папороті». Moderato.in.ua 2018. 8 січня. URL: https://moderato.in.ua/events/p-yat-poglyadiv-na-tsvit-paporoti.html (дата звернення: 21.12.2018).

Kanarska, H. (2017, December 20) Fern found, but ... Zbruch. Retrieved from https://zbruc.eu/node/74615 [in Ukrainian].

Kanarska, H. (2018, August 16). Serhii Naienko: ironic bow. Zbruch. Retrieved from https://zbruc.eu/node/82350 [in Ukrainian].

Mokrii, R. (2015). Formation of the Lviv State Choreographic School. Visnyk of Lviv University. Series Art Studies, issue 16, part 1, 203–208 [in Ukrainian].

Naienko – luxury to be appreciated. (2001, April 20). Postup - Postup. Retrieved from http://postup.brama.com/010420/60_7_2.html [in Ukrainian].

Naienko, S.(1998). «I always liked the performers who could fill the form ...». Teatralna besida, issue 2, 31 [in Ukrainian].

Palamarchuk, О. (2007). Musical performances of Lviv theaters (1776–2001). Lviv [in Ukrainian].

Premiere to the 30th anniversary of activity! Lviv opera invites to the evening of one-act ballets "Love-witch". (2018, March 17). Lvivpost.net. Retrieved from http://www.lvivpost.net/kultura/n/42039 [in Ukrainian].

Serhii Naienko. (2018). Lviv National Opera. Retrieved from https://opera.lviv.ua/personel/sergij-nayenko/ [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). The ballet theatre of Ukraine: 225 years of history. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (1989). The Lviv Opera and Ballet Theater named after Ivan Franko: The half-century creative way. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tereshchuk, H. (2011, December 20). "The love for the opera must be brought up"- French conductor Hryhorii Penteleichuk. Radio Liberty. Retrieved from https://www.radiosvoboda.org/a/24428432.html [in Ukrainian].

Chekan, Yu. (2018, January 8). Five looks at "Fern Flower". Moderato.in.ua Retrieved from https://moderato.in.ua/events/p-yat-poglyadiv-na-tsvit-paporoti.html [in Ukrainian].

Downloads

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство