STUDY OF THE MEMOIR HERITAGE OF V. PUKHALSKY IN THE CONTEXT OF MEMORIAL CULTURAL STUDIES METHODOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.175485Keywords:
memorial cultural studies, identification, authentication, memoirs of V. Pukhalsky, memorial text in contemporary cultural discourse.Abstract
Purpose. Based on the example of the autobiographical memoirs "Notes on my Life" by Volodymyr Pukhalsky, a renowned pianist and teacher, one of the founders of professional musical education in Ukraine, the founder of the Kyiv Piano School and educationalist of the second half of the 19th and the first third of the 20th century, the authors sought to feature an essential characteristic of being of an artistic personality in the context of memorial cultural studies. The reminiscences of the artist serve as an important marker of cultural identification. The methodology of this study is based on the application of techniques of memorial cultural studies (the technique of memorial psychoanalytics and the theory of active memory culture). This methodology makes it possible to reconstruct the past, to simulate the past in the present day, and to determine the key trends in development of domestic culture. Scientific novelty. This study of the memoir heritage of V. Pukhalsky in the context of cultural studies is the first opportunity to address – using the set of concepts of memorial cultural studies – to the problem of culture of recollections. Conclusions. The works of Volodymyr Pukhalsky may be treated as a genre modification of the literary form of "notes" used to depict a reflecting mind. The narration is presented by a self-conscious narrator, who has regained his self-comprehension and strives to preserve it and to realize himself in the flow of culture.
References
Апчинская Н. В. Послесловие // Марк Шагал. Моя жизнь ; пер. с французского Н. С. Мавлевич. Москва : ЭЛЛИС ЛАК, 1994. 206 с.
Георгиева Н. Г. Мемуары как феномен культуры и как исторический источник // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: История России. 2012. № 1. Електронний ресурс. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/memuary-kak-fenomen-kultury-i-istoricheskiy-istochnik (02 жовтня 2018).
Иконникова С. Н. Биография как социокультурное измерение истории // Journal of Cultural Research (Культурологический журнал). 2011. № 4(6). Електронний ресурс. Режим доступу: http://cr-journal.ru/rus/journals/100.html&j_id=8 (12 грудня 2016).
Литературная энциклопедия терминов и понятий / глав. ред. А. Н. Николюкин. М. : Интелвак, 2001. 1600 с.
Лицук А. А., Лицук Ж. В. Мемуары как феномен культуры Серебряного века : монография. Нижневартовск : Изд-во Нижневарт. гос. ун-та. 2014. 130 с.
Маковский C. К. Портреты современников ; сост., подгот. текста и коммент. Е. Г. Домогацкой, Ю. Н. Симоненко. Москва : Аграф, 2000. 768 с.
Отрывки из воспоминаний : Пухальский В. В. Записки о моей жизни. Cо "Вступительной статьей" А. А. Альшванга и "От редактора" Г. М. Когана // Государственный Дом-музей П. И. Чайковского, Клин (ГДМЧ, ДМ3, № 75/2).
Пухальский В. В. Записки о моей жизни. Рукопись // Государственный Дом-музей П. И. Чайковского, Клин (ГДМЧ, ДМ3, № 40).
Пухальский В. В. Записки о моей жизни. Рукопись (продолжение) // Государственный Дом-музей П. И. Чайковского, Клин (ГДМЧ, ДМ3, № 40).
Романенко А. Р. Культура спогадів і спогади культури : мемуарна спадщина В. Пухальського : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. культурології : спец. 26.00.01 Теорія та історія культури (культурологія). Київ : Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, 2018. 19 с.
Сучасна культурологія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / К. В. Кислюк, В. А. Суковата, З. І. Алфьорова, О. В. Титар, Г. П. Ковальова / за заг. ред. К. В. Кислюка. К. : Кондор-Видавництво, 2018. 342 с.
Тышко С. В., Куколь Г. В. Странствия Глинки. Комментарий к "Запискам" : в 4 ч. / С. В. Тышко, Г. В. Куколь. Ч. III : Путешествие на Пиренеи или Испанские арабески. Киев : Клякса, 2011. 544 с.
Apchinskaya N. V. Posleslovie // Mark Shagal. Moya zhizn ; per. s frantsuzskogo N. S. Mavlevich. Moskva : ELLIS LAK, 1994. [in Russian].
Georgieva N. G (2018). Memuary kak fenomen kultury i kak istoricheskiy istochnik // Vestnik Rossiyskogo universiteta druzhby narodov. Seriya : Istoriya Rossii. 2012. № 1 [in Russian].
Ikonnikova S. N (2016). Biografiya kak sotsiokulturnoe izmerenie istorii // Journal of Cultural Research (Kulturologicheskiy zhurnal). 2011. № 4(6) [in Russian].
Literaturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy. M. : Intelvak, 2001.. [in Russian].
Litsuk A. A., Litsuk Zh. V. (2014). Memuary kak fenomen kultury Serebryanogo veka : monografiya. Nizhnevartovsk : Izd-vo Nizhnevart. gos. un-ta. [in Russian].
C. K. (2000). Portrety sovremennikov. Moskva : Agraf [in Russian].
Otryvki iz vospominaniy : Pukhalskiy V. V. Zapiski o moey zhizni. Gosudarstvennyy Dom-muzey P. I. Chaykovskogo, Klin (GDMCh, DM3, № 75/2) [in Russian].
Pukhalskiy V. V. Zapiski o moey zhizni. Rukopis. Gosudarstvennyy Dom-muzey P. I. Chaykovskogo, Klin (GDMCh, DM3, № 40) [in Russian].
Pukhalskiy, V. V. Zapiski o moey zhizni. Rukopis (prodolzhenie). Gosudarstvennyy Dom-muzey P. I. Chaykovskogo, Klin (GDMCh, DM3, № 40) [in Russian].
Romanenko, A. R. (2018). Kuljtura spoghadiv i spoghady kuljtury : memuarna spadshhyna V. Pukhaljsjkogho : avtoref. dys. na zdobuttja nauk. stupenja kand. Kuljturologhiji : spec. 26.00.01 Teorija ta istorija kuljtury (kuljturologhija). Kyjiv : Nacionaljna muzychna akademija Ukrajiny imeni P. I. Chajkovsjkogho [in Ukrainian].
Suchasna kuljturologhija : navch. posib. dlja stud. vyshh. navch. zakl. / K. V. Kysljuk, V. A. Sukovata, Z. I. Alfjorova, O. V. Tytar, Gh. P. Kovaljova (2018). K. : Kondor-Vydavnyctvo [in Ukrainian].
Tyshko S. V., Kukol G. V. (2011). Stranstviya Glinki. Kommentariy k "Zapiskam" : Ch. III : Puteshestvie na Pirenei ili Ispanskie arabeski. Kiev : Klyaksa [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).