ЕТНОРЕЛІГІЙНІ ВИТОКИ ТЕАТРАЛЬНИХ ЗАБОБОНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191730Abstract
Метою роботи є з’ясування етнорелігійних витоків театральних забобонів. Методологія дослідження полягає у застосуванні міждисциплінарного підходу з залученням до мистецтвознавчої проблематики релігієзнавчих методів дослідження: феноменологічного, порівняльно-історичного, етнологічного та ін. Наукова новизна. Публікація є першою спробою аналітичного дослідження театральних забобонів й упереджень методами релігієзнавства. Висновки. Аналіз поширених в артистичному середовищі повір’їв і прикмет свідчить про загальне ставлення до театру як до живого організму, що потребує збалансування опозиційних сил і феноменів. Саме тому всі поведінкові заборони акторів спрямовані на гармонізацію театрального часопростору. Театр, з одного боку, є моделлю людської оселі, що потребує постійного оновлення та очищення, з іншого боку – це своєрідне святилище, де відбувається творчий акт, що накладає на поведінку театралів особливі табу та ритуальні обмеження.
References
100 найвідоміших образів української міфології / ред. Завадська В., Музиченко Я., Таланчук О., Шалак О. К.: Ор-фей, 2002. 448 с.
Allport G. W. The Nature of Prejudice. Cambridge: Fddison-Wesley, 1966. 4 ed. 537 р.
Gardner А. 10 theatre superstitions (and where they come from). Performer Stuff. URL: https://performerstuff.com/mgs/10-theatre-superstitions-and-where-they-come-from/
Goldensohn B. Peter Schumann's Bread and Puppet Theater. The Iowa Review 8.2 (1977): 71-82. URL: https://doi.org/10.17077/0021-065X.2206
Vyse S. Believing in Magic: The Psychology of Superstition. Oxford University Press, 2000. 257 p.
Анцибор Д. Топ-10 побутових забобонів: чому, в що й навіщо ми віримо. Lustrum. URL: http://www.lustrum.com.ua/superstitions/
Балто-славянские этнокультурные и археологические древности. Погребальный обряд. Тезисы докладов конфе-ренции Института славяноведения и балканистики АН СССР. М., 1985. 135 с.
Беловинский Л. В. История русской материальной культуры. Часть I. М.: Изд-во МГУК, 1995. 112 с.
Берсуцкий П. Актерские суеверия. Амнезия: лучшее из прошлого. URL: http://amnesia.pavelbers.com/index.htm
Иванов В. В. Левый и правый. Мифы народов мира. Т. 2. М.: Советская энциклопедия, 1992. С. 43-44.
Народная библия: восточнославянские этиологические легенды / отв. ред. В. Я. Петрухин. М.: Индрик, 2004. 576 с.
Олійник І. С., М. М. Сидоренко. Українсько-російський і російсько-український фразеологічний тлумачний слов-ник. К.: Рад. шк., 1991. 400 с.
Серов И. В. Хроматизм мифа. Л.: ВМКЦ «Васильевский остров», 1990. 352 с.
Тресиддер Дж. Словарь символов / пер. с англ. С. Палько. М.: Фаир-Пресс, 2001. 448 с.
Чистюхин И. Н. Мифопоэтическая природа античного театра: Амбивалентность культа Диониса. East Europeаn Scientific journal. Warsawa. № 11. Рart 4. 2016. p. 58-62.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).