УКРАЇНСЬКИЙ БАЛЕТНИЙ ТЕАТР 1960–1970-х рр.: СЦЕНІЧНІ ПРАКТИКИ

Authors

  • Катерина Лук’яненко

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2020.196584

Keywords:

балетний театр, хореографічне мистецтво, зарубіжні сценічні практики, творчі експерименти, новаторські ви-ражальні засоби.

Abstract

Метою статті є визначення тенденцій реформування балетного мистецтва в 1960–1970-ті рр. та охарактеризувати процеси оновлення у вітчизняному балетному театрі. Методологія дослідження базується на поєднанні історичних, філософських, естетичних, культурологічних та мистецтвознавчих аспектів сучасного наукового пізнання. Застосовано загальнонаукові та конкретно-наукові методи (аналітичний, культурологічний, проблемно-хронологічний, типологічний, мистецтвознавчий та теоретичного узагальнення). Наукова новизна. Розглянуто художню концепцію українського балетного театру, як синтез видів мистецтва та ідеї створення художньо-цілісної постановки. У даному контексті акцентовано на процесі формування естетичних ідей балетного театру в Україні як феномену, розвиток та оновлення якого відбувалися під впливом нових суспільних, історичних, культурно-мистецьких реалій та використання зарубіжного хореографічного та сценічного досвіду. Виявлено тенденції реформування балетного театру в Україні 1960–1970-х рр.; простежено еволюціонування виражальних засобів хореографії протягом означеного періоду та проаналізовано їх вплив на мову та форму балетної вистави. Висновки. Еволюціонування нових засобів виразності балетного театру в Україні в 1960–1970-ті рр. значно посприяло розширенню та поглибленню образної сфери вітчизняного хореографічного мистецтва, що відобразилося передусім на домінуванні у виставах провідних балетмейстерів-постановників найтонших психологічних нюансів та відтінків, проникненні вглиб предмету, майстерному відображенні дійсності та філософських ідей. Українські балетмейстери-постановники змінюють власне, частково «заангажоване» ставлення до руху, позбавляючись у сміливих експериментальних постановках канонів та заданих форм, в творчих пошуках власного стилю та мови. Проте, не зважаючи на тяжіння постановників до абстрактності та мінімалізму, все ж у балетних виставах українських оперних театрів зберігається програмність та сценарна основа

References

Вишотравка Л. І. Творча діяльність Євгенії Єршової в контексті розвитку мистецьких процесів на ук-раїнській балетній сцені 1940–1960-х років. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2018. Вип. 26. С. 64–68

Володченков Р. Г. Формирование художественных принципов в советском балете 1960-80-х годов (на примере творчества хореографа И. А. Чернышева): автореферат дис. канд. искусствоведения : 17.00.01 / Российский университет театрального искусства – ГИТИС. Москва, 2015. 30 с.

Загайкевич М. Балетна Шевченкіана. Українське мистецтвознавство : матеріали, дослідження, ре-цензії. Вип. 13. Київ, 2013. 184 с.

Коваленко Е. И. Анатолий Федорович Шекера – мастер балетного симфонизма и хореографиче-ской полифонии. Южно-российский музыкальный альманах. 2016. № 1(22). С. 37–42.

Маркевич Л. А. До питання про модернізація художньої мови балетних вистав 60-80 років ХХ століття. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2018. Вип. 26. С. 75–84.

Павлюк Т.С. Українське балетмейстерське мистецтво (ІІ половина ХХ ст.). Київ : Вид. центр КНУКіМ, 2017. 230 с.

Рязанова Ю. Ю. Новые средства выразистельности в балетном искусстве ХХ века (к проблеме со-отношения традиции и новаторства) : автореферат дис. канд. искусствоведения : 17.00.01 / Российская акаде-мия театрального искусства (ГИТИС). Москва, 2016. 32 с.

Савченко Р. В. Особливості балетмейстерських пошуків українських хореографів другої половини ХХ століття: творчий метод Анатолія Шекери. Науковий часопис НПУ імені М .П. Драгоманова. Серія 5. Педа-гогічні науки: реалії та перспективи. 2017. Вип. 59. С. 143–149.

Смотрич А. Гімн юності і коханню. Вільна Україна. 1968. 1 лист.

Станішевський Ю. Балетний театр Радянської України, 1925–1985: шляхи і проблеми розвитку. Київ : Музична Україна, 1986. 235 с.

Станишевский Ю. Проблемы интеграции украинского хореографического искусства в мировое и европейское культурное пространство. Интеграция украинского искусства в европейсое и мировое культурное пространство : материалы Всеукраинской научно-практической конференции. Киев: Киевское училище хорео-графического искусства, 2005. С. 9–18.

Станішевський Ю. О. Національна опера України. Київ : Музична Україна, 2002. 736 с.

Ущапівська О. М. Донецький театр опери та балету як територія не відчуженої комунікації. Ми-стецтвознавчі записки. 2014. Вип. 26. С. 123–130.

Філоненко Л. Народна пам’ять. Київська правда. 1979. 27 квіт.

Якименко О. Світанкова поема. Ранок. 1975. № 6. С. 7.

Published

2019-12-17

Issue

Section

Мистецтвознавство