СТИЛЬ ТА ВИКОНАВСЬКА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ СУЧАСНОЇ ФОРТЕПІАННОЇ МІНІАТЮРИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147616Ключові слова:
фортепіанна мініатюра, стиль, жанр, постмодернізм, інтерпретація.Анотація
Метою статті є комплексний розгляд сучасної фортепіанної мініатюри у взаємозв'язку стильової та виконавської проблематики, визначення властивих мініатюрі характерних особливостей, які виявляються в єдності змісту і форми твору. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні загальнонаукових, мистецтвознавчих та культурологічних підходів, серед яких стильовий, жанровий, порівняльно-історичний, а також комплекс методів і аналітичних підходів, вироблених в галузі герменевтики і теорії інтерпретації. Теоретичною основою роботи при дослідженні стилю - від стильових тенденцій часу до стилю окремого твору - стали фундаментальні праці в галузі естетики, літературознавства та музикознавства. Особливе значення для роботи має фундаментальна праця К. Зенкіна, присвячена дослідженню фортепіанної мініатюри у творчості композиторів-романтиків. Наукова новизна дослідження визначається зверненням до малодослідженою тематики – фортепіанної мініатюри другої половини XX - початку XXI ст. Вперше крізь призму мініатюри аналізуються змістові і жанрово-стильові особливості, характерні для фортепіанної музики, виявляються нові тенденції в галузі виконавської інтерпретації жанру фортепіанної мініатюри. Висновки. Вбираючи до себе різнополярність стильових тяжінь епохи, фортепіанна мініатюра відображає найбільш впливові тенденції часу, пов'язані з неокласицизмом, неоромантизмом, неофольклорними, авангардистськими, мінімалістськими і джазовими течіями. Одночасно у мініатюрі втілюється безліч художніх концепцій постмодернізму, пов'язаних з ідеями «нової еклектики», «нової простоти», «нової релігійності», «нової естетики числа». Жанр сучасної фортепіанної мініатюри постає багатогранним музичним феноменом, який яскраво розкривається у різноманітних аспектах свого існування. Сучасна фортепіанна мініатюра не тільки глибоко відображає дух нашої епохи, але й має багатий потенціал комунікативних та художніх якостей.
Посилання
Бендицкий А., Арановский М. К вопросу о моделирующей функции музыки // Музыка как форма ин-теллектуальной деятельности: Сб. статей. М.: КомКнига, 2007. - С. 155.
Боголепова В. Изобразительный компонент в детской фортепианной музыке российских композито-ров второй половины XX века. Тамбов, 2008. – 89 с.
Зенкин К. Фортепианная миниатюра и пути музыкального романтизма. М., 1997.- 415 с.
Зенкин К. Фортепианная миниатюра Шопена. М., 1995.- 151 с.
Исаева С., Гунина Е. Г. Сураев-Королев. Десять прелюдий-импровизаций. Саранск, 2006.- 18 с.
Левая Т. Моцарт и Сильвестров: мотив вестничества / Т. Левая // Моцарт в движении времени : По материалам международной конференции : Сборник статей /. М. : Композитор, 2009 . – 149 с.
Лихачёв Д. Поэтика древнерусской литературы. Л.: Художественная литература, 1971. - С. 36.
Лихачёва И. Фортепианные пьесы Родиона Щедрина. М., 1976.- 243 с.
Лосев А. Проблема художественного стиля. К.: Collegium, Киевская Академия Евробизнеса, 1994. - С. 220.
Назайкинский Е. Поэтика музыкальной миниатюры [Електронний ресурс]. - Режим доступу: htpp: //www.21israel-music.com/Poetika.htm
Юрова Т. Фортепианные произведения современных отечественных композиторов в педагогическом репертуаре. М., 2010. – 144 с.
Bendytskyi A., Aranovskyi M. K voprosu o modelyruiushchei funktsyy muziky // Muzika kak forma yntellektualnoi deiatelnosty: Sb. statei. M.: KomKnyha, 2007. - S. 155.
Boholepova V. Yzobrazytelnыi komponent v detskoi fortepyannoi muzike rossyiskykh kompozytorov vtoroi polovyni XX veka. Tambov, 2008. – 89 s.
Zenkyn K. Fortepyannaia mynyatiura y puty muzikalnoho romantyzma. M., 1997.- 415 s.
Zenkyn K. Fortepyannaia mynyatiura Shopena. M., 1995.- 151 s.
Ysaeva S., Hunyna E. H. Suraev-Korolev. Desiat preliudyi-ymprovyzatsyi. Saransk, 2006.- 18 s.
Levaia T. Motsart y Sylvestrov: motyv vestnychestva / T. Levaia // Motsart v dvyzhenyy vremeny : Po materyalam mezhdunarodnoi konferentsyy : Sbornyk statei /. M. : Kompozytor, 2009 . – 149 s.
Lykhachёv D. Poetyka drevnerusskoi lyteraturi. L.: Khudozhestvennaia lyteratura, 1971. - S. 36.
Lykhachёva Y. Fortepyannie pesi Rodyona Shchedryna. M., 1976.- 243 s.
Losev A. Problema khudozhestvennoho stylia. K.: Collegium, Kyevskaia Akademyia Evrobyznesa, 1994. - S. 220.
Nazaikynskyi E. Poetyka muzikalnoi mynyatiuri [Elektronnyi resurs]. - Rezhym dostupu: htpp: //www.21israel-music.com/Poetika.htm
Yurova T. Fortepyannыe proyzvedenyia sovremennikh otechestvennikh kompozytorov v pedahohycheskom repertuare. M., 2010. – 144 s.
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.