ІСТОРИЧНІ ТИПИ КУЛЬТУРНОЇ ТА ФІЛОСОФСЬКОЇ ЛЕГІТИМІЗАЦІЇ ЕТИЧНИХ СИСТЕМ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.159800Ключові слова:
етика цінностей, етика чеснот, деонтологічна етика, моральні практики, релятивізм.Анотація
Мета дослідження – виокремити основні парадигми культурної та філософської легітимації етичних сис-тем у європейській традиції, підтвердити сутнісну єдність деонтології та аретології . Методологія дослідження полягає у використанні методів аналізу, синтезу, порівняння , узагальнення, а також феномонологічного і герме-невтичного підходів. Наукова новизна полягає в розумінні етики як цілісної системи з етики цінностей, етики приписів, етики чеснот та комунікативної етики, оскільки лише в єдності цих дисциплін етика може існувати як когерентна теорія та відповідати практичним потребам утвердження людяності в часи постмодерну. Висновок. В історії моралі та етики у європейській традиції відбулися послідовні зміни об’єктивної, суб’єктивної та інтер-суб’єктивної парадигм культурної та філософської легітимації етичних систем. Зміна цих парадигм зумовлена загальними культурними перетвореннями від традиційного до сучасного, а потім постмодерного суспільства. Кри-тичний аналіз сучасної абсолютизації значення етики чеснот (на прикладі концепції А. Макінтайра) довів, що аре-тологія невіддільна від деонтології, ці дисципліни вкорінені в етиці цінностей. Критично важливим є не тільки по-вернення до етики чеснот, а й культивування моральної чутливості до іншого. Коріння таких тенденцій пов’язані не лише із середньовічною етикою, а й з моральними практиками й теоріями сучасної епохи.
Посилання
Артемьева О. Теоретические основания этики добродетели // Философия и этика : сб. науч. трудов. К 70-летию акад. А. А. Гусейнова / под ред. Р. Г. Апресяна. Москва : Альфа-М, 2009. С. 433–445.
Баумейстер А. Буття і благо. Вінниця : Т. П. Барановська, 2014. 418 с.
Бенедикт XVI. Энциклика Caritas in Veritate. Москва : Изд во францисканцев, 2009. 112 с.
Бьолер Д. Ідея та обов’язковість відповідальності за майбутнє. Ганс Йонас та етика діалогу: перспективи духу епохи / пер. з нім. О. Вєдрова, О. Шаблій, наук. ред. А. Єрмоленка // Філософська думка. 2007. № 2. С. 77–95.
Гартман Н. Этика / пер. с нем. А. Б. Глаголева под ред. Ю. С. Медведева и Д. В. Скляднева. Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2002. 708 с.
Єрмоленко А. Соціальна етика та екологія. Гідність людини – шанування природи. Київ : Лібра, 2010. 416 с.
Ермоленко А. Этика ответственности и социальное бытие человека: современная немецкая практиче-ская философия. Киев : Наук. думка, 1994. 200 с.
Макинтайр А. После добродетели / пер. с англ. В. В. Целищева. Екатеринбург : Деловая книга, 2000. 384 с.
Пінкерс С. Джерела християнської моралі: її метод, зміст та історія / комент., прим., бібліогр. матеріа-ли, наук. ред. О. Хома, Е. Чухрай; пер. із фр.: О. Панич та ін.]. Київ : Дух і літера, 2013. 605 с.
Шохин В. Четвёртый путь? К этическому обоснованию агатологии // Этическая мысль. Вып. 13. Москва : Ин т философии РАН, 2013. С. 47–75.
Artem’yeva, O. (2009). Theoretical grounds for the ethics of virtue, in: Filosofiya i etika: sbornik nauchnykh trudov. K 70-letiyu akad. A. A. Guseynova. Moscow: Institut filosofii RAN, 433–445 [in Russian].
Baumeyster, A. (2014). Being and good. Vinnitsa: T. P. Baranovskaya [in Ukrainian].
Benedikt XVI. (2009). Encyclical Caritas in Veritate. Moscow: Izd vo frantsiskantsev, 2009 [in Russian].
B’oler, D. (2007). The idea and responsibility of the future. Hans Jonas and Ethics of Dialogue: Perspectives of the spirit of the era. Kyiv: Fílosofs’ka dumka, 2, 77–95 [in Ukrainian].
Gartman, N. (2002). Ethics. St. Petersburg: Vladimir Dal’ [in Russian].
Еrmolenko, A. (2010) Social ethics and ecology. Human dignity is the reverence of nature. Kyiv: Líbra, 2010 [in Ukrainian].
Yermolenko, A. (1994). Ethics of responsibility and social being of a person: modern German practical philosophy. Kyiv: Naukova dumka [in Russian].
MacIntyre, A. (2000). After virtue [per. s angl. V. V. Tselishcheva], Yekaterinburg : Delovaya kniga [in Russian].
Pínkers, S. (2013). Sources of Christian morality: its method, content and history. Kyiv: Dukh í lítera [in Ukrainian].
Shokhin, V. (2013). The fourth way? To the ethical justification of agathology, in: Eticheskaya mysl’. Issue 13. Moscow: Institut filosofii RAN, 47–75 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.