СТИЛЬОВІ ПАРАДОКСИ ВИЯВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО МЕНТАЛЬНОГО ЛІРИЗМУ У МУЗИЧНІЙ АВТОРСЬКІЙ ТВОРЧОСТІ ХІХ - ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162756Ключові слова:
український ліризм, стильові парадокси фортепіанного виявлення ліризму, музична ав-торська творчість, оркестральне фортепіано, салонний піанізм.Анотація
Метою дослідження є виявлення внутрішньо стильових протиріч в українському ментальному ліризмі, які зумовили природність збереження традицій салонного піанізму в Україні, що склали основу фортепіанного модерну в музиці ХХ ст. Методологічні засади дослідження – інтердисциплінарний мислительно-стильовий компаратив і культурологічно-герменевтичний аналіз музично-мистецьких виявлень творчості у продовження позицій Т.Адорно, О.Лосєва, досліджень О.Сокола, О.Маркової, О.Муравської та ін. Наукова новизна роботи визначається теоретич-ною самостійністю історичного ракурсу розгляду мистецьких процесів у добу романтизму, вперше в музикознавстві виділена спорідненість "протосимволізму" Ф.Шопена і Т.Шевченка, що направляла стильові орієнтації українського, фортепіанного у тому числі, мистецтва, зумовлюючи певні анігілюючі протиспрямованості традицій романтизму і модерну у творчості українських майстрів ХХ століття. Висновки. Протиріччя розвитку фортепіанного мислення ХІХ сторіччя мали безпосереднє втілення в Україні, серед представників якої в піаністичній сфері виділяються найбіль-шою мірою М.Лисенко, В.Пухальський, в Західній Україні – К.Мікулі. З названих митців, М.Лисенко та К.Мікулі безпо-середньо визначилися в руслі салонної гри, а що стосується В.Пухальського, то в класі Т.Лешетицького він отримав "серединний" щодо салонності й філармонічності орієнтир. Таким чином, українські майстри органічніше дотримува-лися засад салонного піанізму, ніж це демонстрували купкисти в Росії та прихильники Ліста в Німеччині, оскільки тут мала глибокий національний сенс помісна культура. Тому на порозі ХХ сторіччя фортепіанна техніка в Україні тяжіє до відродження салонної фортепіанної клавірності, яка, в силу об’єктивних історичних обставин, вже не протистоїть оркестральності, але в поліклавірному обсязі "втягує" останню як свою складову.
Посилання
Андросова Д.В. Символизм и поликлавирность в фортепианном исполнительстве ХХ в. Монография. Одесса, Астропринт, 2014. 400с.
Бэлза И. Шопен. Москва, Наука, 1968. 380с.
Гумилев Л. Этносфера. История людей и история природы. Москва: ЭКОПРОС, 1993. 544с.
Гошовский B. Дума. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах / Гл. ред. Ю. Келдыш. Москва : Сов.энциклопедия, 1974. Т. 2.С.329.
Гордейчук Н. Лысенко Николай Виталиевич. Муз.энциклопедия в 6-ти томах / Гл.ред. Ю. Келдыш. Мос-
ква, 1976. Т. 3. С.342-344.
Присталов І. Ліризм як метод національного мислення у виразності співу вокалістів оперних шкіл Укра-їни. Канд.дис., спеціальність 17.00.03 – муз.мистецтво, ОНМА ім.А.В.Нежданової, Одеса, 2006. 152с.
Пухальский Владимир Вячеславович (Вацлавич). URL : https://ru/wikipedia.org/wiki/Пухальский_Владимир_Вячеславович.
Українська душа. Збірник статей / Вступ. стаття та ред. В. Храмової. Київ: Фенікс, 1992. 127с.
Шевченко Т.Г. Кобзар. Донецьк, ТОВ ВКФ БАО, 2008. 480с.
Węcowski J. Folklor religijny w utworach Chopina / Dzieło Chopina jako źródło inspiracji wykonawczych. Warszawa, Akademia muzyczna im. F. Chopina, 1999. S.513-534.
Androsova, D. (2014). The symbolism and plural key type of piano sounding, in piano play XX ct. Monograph. Odessa : Astroprint [in Russian].
Belza, I. (1968). Chopin. Moscow : Nauka [inRussian].
Gumilev, L. (1993) Etnosfera. History of the people and history of the nature. Moscow : EKOPROS [in
Russian].
Goshovskiy, B. (1974). The Duma. The Music encyclopedia in 6-th volumes. Editor-in-chief Yu. Keldysh. Moscow, Sov.enciklop, 2, 329 [inRussian].
Gordeychuk, N. (1976). Lysenko Nikolay Vitalievich. The Music encyclopedia in 6-ti volumes. Editor-in-chief Yu. Keldysh. Moscow : Sov.enciklop, 3, 342-344 [inRussian].
Pristalov, I.(2006). Lyricism as method of the national thinking in expressiveness of vocalists singing in operatic schools of the Ukraine. Diss. of Cand. Digree in art : 17.00.03 – Musical art, A.V.Nezhdanova Odessa National musical academy. Odessa [inUkrainian].
Puhalskiy Vladimir Vyacheslavovich (Vаclavich). URL : https://ru/wikipedia.org/wiki [inRussian].
The ukrainian soul. The сollection article (1992). The entrance article and editing V.Hramova. Kyiv : Feniks [in
Ukrainian].
Shevchenko,T.G.(2008). Itinerat player on a kind of lute. Doneck, TOVVKF "BAO"[in Ukrainian].
Węcowski, J. (1999). Folklor religijny w utworach Chopina. Dzieło Chopina jako źródło inspiracji wykonawczych. Warszawa : Akademia muzyczna im. F. Chopina, 513-534 [in Polska].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.