СТИЛЬОВІ ПАРАДОКСИ ВИЯВЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО МЕНТАЛЬНОГО ЛІРИЗМУ У МУЗИЧНІЙ АВТОРСЬКІЙ ТВОРЧОСТІ ХІХ - ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162756Ключові слова:
український ліризм, стильові парадокси фортепіанного виявлення ліризму, музична ав-торська творчість, оркестральне фортепіано, салонний піанізм.Анотація
Метою дослідження є виявлення внутрішньо стильових протиріч в українському ментальному ліризмі, які зумовили природність збереження традицій салонного піанізму в Україні, що склали основу фортепіанного модерну в музиці ХХ ст. Методологічні засади дослідження – інтердисциплінарний мислительно-стильовий компаратив і культурологічно-герменевтичний аналіз музично-мистецьких виявлень творчості у продовження позицій Т.Адорно, О.Лосєва, досліджень О.Сокола, О.Маркової, О.Муравської та ін. Наукова новизна роботи визначається теоретич-ною самостійністю історичного ракурсу розгляду мистецьких процесів у добу романтизму, вперше в музикознавстві виділена спорідненість "протосимволізму" Ф.Шопена і Т.Шевченка, що направляла стильові орієнтації українського, фортепіанного у тому числі, мистецтва, зумовлюючи певні анігілюючі протиспрямованості традицій романтизму і модерну у творчості українських майстрів ХХ століття. Висновки. Протиріччя розвитку фортепіанного мислення ХІХ сторіччя мали безпосереднє втілення в Україні, серед представників якої в піаністичній сфері виділяються найбіль-шою мірою М.Лисенко, В.Пухальський, в Західній Україні – К.Мікулі. З названих митців, М.Лисенко та К.Мікулі безпо-середньо визначилися в руслі салонної гри, а що стосується В.Пухальського, то в класі Т.Лешетицького він отримав "серединний" щодо салонності й філармонічності орієнтир. Таким чином, українські майстри органічніше дотримува-лися засад салонного піанізму, ніж це демонстрували купкисти в Росії та прихильники Ліста в Німеччині, оскільки тут мала глибокий національний сенс помісна культура. Тому на порозі ХХ сторіччя фортепіанна техніка в Україні тяжіє до відродження салонної фортепіанної клавірності, яка, в силу об’єктивних історичних обставин, вже не протистоїть оркестральності, але в поліклавірному обсязі "втягує" останню як свою складову.
Посилання
Андросова Д.В. Символизм и поликлавирность в фортепианном исполнительстве ХХ в. Монография. Одесса, Астропринт, 2014. 400с.
Бэлза И. Шопен. Москва, Наука, 1968. 380с.
Гумилев Л. Этносфера. История людей и история природы. Москва: ЭКОПРОС, 1993. 544с.
Гошовский B. Дума. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах / Гл. ред. Ю. Келдыш. Москва : Сов.энциклопедия, 1974. Т. 2.С.329.
Гордейчук Н. Лысенко Николай Виталиевич. Муз.энциклопедия в 6-ти томах / Гл.ред. Ю. Келдыш. Мос-
ква, 1976. Т. 3. С.342-344.
Присталов І. Ліризм як метод національного мислення у виразності співу вокалістів оперних шкіл Укра-їни. Канд.дис., спеціальність 17.00.03 – муз.мистецтво, ОНМА ім.А.В.Нежданової, Одеса, 2006. 152с.
Пухальский Владимир Вячеславович (Вацлавич). URL : https://ru/wikipedia.org/wiki/Пухальский_Владимир_Вячеславович.
Українська душа. Збірник статей / Вступ. стаття та ред. В. Храмової. Київ: Фенікс, 1992. 127с.
Шевченко Т.Г. Кобзар. Донецьк, ТОВ ВКФ БАО, 2008. 480с.
Węcowski J. Folklor religijny w utworach Chopina / Dzieło Chopina jako źródło inspiracji wykonawczych. Warszawa, Akademia muzyczna im. F. Chopina, 1999. S.513-534.
Androsova, D. (2014). The symbolism and plural key type of piano sounding, in piano play XX ct. Monograph. Odessa : Astroprint [in Russian].
Belza, I. (1968). Chopin. Moscow : Nauka [inRussian].
Gumilev, L. (1993) Etnosfera. History of the people and history of the nature. Moscow : EKOPROS [in
Russian].
Goshovskiy, B. (1974). The Duma. The Music encyclopedia in 6-th volumes. Editor-in-chief Yu. Keldysh. Moscow, Sov.enciklop, 2, 329 [inRussian].
Gordeychuk, N. (1976). Lysenko Nikolay Vitalievich. The Music encyclopedia in 6-ti volumes. Editor-in-chief Yu. Keldysh. Moscow : Sov.enciklop, 3, 342-344 [inRussian].
Pristalov, I.(2006). Lyricism as method of the national thinking in expressiveness of vocalists singing in operatic schools of the Ukraine. Diss. of Cand. Digree in art : 17.00.03 – Musical art, A.V.Nezhdanova Odessa National musical academy. Odessa [inUkrainian].
Puhalskiy Vladimir Vyacheslavovich (Vаclavich). URL : https://ru/wikipedia.org/wiki [inRussian].
The ukrainian soul. The сollection article (1992). The entrance article and editing V.Hramova. Kyiv : Feniks [in
Ukrainian].
Shevchenko,T.G.(2008). Itinerat player on a kind of lute. Doneck, TOVVKF "BAO"[in Ukrainian].
Węcowski, J. (1999). Folklor religijny w utworach Chopina. Dzieło Chopina jako źródło inspiracji wykonawczych. Warszawa : Akademia muzyczna im. F. Chopina, 513-534 [in Polska].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.