"Ausführliche theoretisch-praktisch Anweisung zum Piano-Forte" І. Н. Гуммеля в оцінках і судженнях вчених кінця XIX ст.

Автор(и)

  • Olesia Stepanova Харківська державна академія культури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162800

Ключові слова:

"Керівництво" Н. Гуммеля, віденська і лондонська школи, фортепіанна педагогіка

Анотація

Історичне значення спадщини І. Н. Гуммеля як системної цілісності виходить за межі його художньої епо-хи. "Посібник" І . Н. Гуммеля по грі на піано-форте (1828 р.) отримав високу оцінку сучасній йому критиці. У пода-льшому, праця І. Гуммеля "випала" з музично-педагогічного контексту, і перестала цікавити піаністів-педагогів як джерело методики навчання грі на фортепіано. Для з'ясування сутності сформованої історичної ситуації, пред-ставляється необхідним формування сучасної оцінки методичної праці І. Н. Гуммеля як можливої передумови запровадження його положень і принципів у контекст сучасної фортепіанної педагогіки. Таким чином метою дос-лідження є вивчення оцінок і суджень вчених кінця XIX століття, щодо теоретично-практичного "Посібника" по грі на піано-форте І. Н. Гуммеля. Методи дослідження зумовлені завданням всебічного вивчення гуммелевської педагогічної праці, в результаті чого, дослідження засноване на принципі історизму, аксіологічного методу дослі-дження, а також методів систематизації та узагальнення. Наукова новизна дослідження зумовлена необхідністю, в інтересах розвитку сучасного фортепіанного мистецтва, об'єктивного вивчення "Посібника" І. Н. Гуммеля з по-зицій встановлення його значення не лише в контексті першої третини XIX ст., але і перспектив його введення в фортепіанну педагогіку наших днів. Висновки. У своїй "Школі" І. Н. Гуммель здійснив задачу синтезу значущих подій півстолітньої історії фортепіано, а також науково обґрунтованого прогнозування (передбачення) майбутньо-го інструменту. Оцінки його сучасників суперечливі, тим не менш, Г. Ріман позначає його працю – "Великою фор-тепіанною школою", Р. Геника приписує йому прогностичну функцію, це дає можливість висунути гіпотезу щодо того, що праця І. Гуммеля не втратила актуальності в наші дні, і є доцільним вводити її матеріали в педагогічну практикусучасності.

Біографія автора

Olesia Stepanova, Харківська державна академія культури

аспірант

Посилання

Hummel J. N. Ausführliche theoretisch-practische Anweisung zum Piano-Forte-Spiel, vom ersten Elementar-Unterrichte an bis zur vollkommensten Ausbilding. Wien : Bei T. Haslinger, 1828. 494 p. URL: https://archive.org/details/ausfhrlichetheor00humm (date of request:21.02.2018).

Winkler Gerhard J. Hummel, Johann Nepomuk // Oesterreichische Musiklexikon online (oeml). URL: http://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_H/Hummel_Johann_Nepomuk.xml (дата обращения:21.02.2018).

Адаева Е. С. "Романтизация" жанра фортепианного концерта в творчестве И. Н. Гуммеля. Научные труды Белорусской государственной академии музыки. Минск, 2012. Вып. 28. С. 52–60. URL: http://hdl.handle.net/123456789/45 (дата обращения:21.02.2018).

Адаева Е. С. Становление романтического фортепианного концерта в творчестве И. Н. Гуммеля, Дж. Фильда, И. Мошелеса. Научные труды Белорусской государственной академии музыки. Минск, 2010. Вып. 22. С. 172–181. URL: http://hdl.handle.net/123456789/151 (дата обращения: 21.02.2018).

АлексеевА.Д. Из истории фортепианной педагогики: хрестоматия. Киев: Музична Україна, 1974. 163с.

Алексеев А. Д. История фортепианного искусства : [учеб.]. М. : Музыка, 1988. Ч. 1–2. 415с.

Геника Р. История фортепиано в связи с историей фортепианной виртуозности и литературы, с изо-бражениями старинных инструментов. М. : Муз. торговля П. Юргенсона, 1896. Ч. 1. Эпоха до Бетховена. 216с.

Грохотов С. В. Иоганн Непомук Гуммель и фортепианное искусство первой трети ХIХ века : дис. … канд. искусствоведения / Ленингр. гос. консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова. Л., 1990.с.

Кашкадамова Н. Б. Історія фортеп'янного мистецтва ХІХ сторіччя / Львів. держ. муз. акад. ім. М. Ли-сенка. Тернопіль : АСТОН, 2006. 608с.

Музыкальная энциклопедия : в 6 т. / за ред. Ю. В. Келдыш. М. : Совет. энцикл. : Совет. композитор, 1974. Т. 2. 480с.

Мурадян Г. В. Виртуозность как феномен в истории фортепианной культуры : дис. … канд. искусст-

воведения : 17.00.02 / Рост. гос. консерватория им. С. В Рахманинова. Ростов н/Д., 2014. 196с.

Ноймайр А. Музыка и медицина : на примере немецкой романтики / пер. с нем.: Т. И. Колобовой, Н. Н. Позднышева. Ростов н/Д. : Феникс, 1997. 475с.

Погода Е. Фортепианные фантазии И. Н. Гуммеля в аспекте жанрово-стилевых взаимодействий. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків, 2015. Вип. 43. С.226–237.

РиманГ. Музыкальныйсловарь: в3т./подред. Ю.Энгеля. М.: Изд. П.Юргенсона, 1901.Т.1.494с.

Hummel J. N. (1828) Ausführliche theoretisch-practische Anweisung zum Piano-Forte-Spiel, vom ersten Elementar-Unterrichte an bis zur vollkommensten Ausbilding. Wien: Bei T.Haslinger.

Winkler Gerhard J. Hummel, Johann Nepomuk // Oesterreichische Musiklexikon online (oeml). URL: http://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_H/Hummel_Johann_Nepomuk.xml

Adaeva E. S. (2012). "Romanticization" of the genre of piano Concerto in the works of J. N. Hummel. Scientific works of the Belarusian state Academy of music, 28. Retrieved from: http://hdl.handle.net/123456789/45 [in Belarus].

Adaeva E. S. (2010). The formation of a romantic piano Concerto in the works of J. N. Hummel, John. Field, I. Moscheles. Scientific works of the Belarusian state Academy of music, 22. Retrieved from: http://hdl.handle.net/123456789/151. [in Belarus].

Alekseev A. D. (1974). From the history of piano pedagogics. Kyiv : Muzichna Ukrayina. [in Ukrainian].

Alekseev A. D. (1988). History of piano art. Moscow: Muzyika [in Russian].

Genika, R. (1896) History of the piano in connection with the history of piano virtuosity and literature, with the image of ancient instruments. P.1 Epoch before Beethoven. Moscow: P. Jurgenson [in Russian].

Grohotov S. V. (1990). Johann Nepomuk Hummel piano, and the first third of the 19th century. Doctor’s thesis. Saint-Petersburgю [in Russian].

Kashkadamova N. B. (2006).History of piano art of the 19th century. Ternopil : ASTON. [in Ukrainian].

Keldyish Yu. V. (Eds.). (1974). Music encyclopedia Moscow: Sovet. Kompozitor. [in Russian].

Muradyan G. V. (2014). Virtuosity as a phenomenon in the history of piano culture. Doctor’s thesis. Rostov-on-don. [in Russian].

Noymayr A. (1997). Music and medicine : the example of German romanticism. Rostov-on-don: Feniks. [in Russian].

Pogoda E. (2015). Piano fantasy J. N. Hummel in the aspect of genre and style interactions. Problems of interrelations between art, pedagogy and theory and practice of education, 43, 226–237. [in Ukrainian].

Riemann H. (1901). Music dictionary. Yu. Engel (ed). Moscow: P. Jurgenson [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство