ВІДЕНСЬКИЙ МОДЕРН В ОПТИЦІ ФІЛОСОФІЇ ЕМПІРІОКРИТИЦИЗМУ Е. МАХА (частина І)

Автор(и)

  • Аліна Слівінська
  • Злата Cапєлкіна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308375

Анотація

Мета роботи – представити філософську рефлексію стосовно дискурсу віденського модерну через використання наукової опції, зміну вузько спеціалізованого погляду і відповідно методів в оцінках художнього процесу. Проаналізувати науково-філософські погляди австрійського механіка, фізика, фізіолога, одного з фундаторів теорії емпіріокритицизму Е. Маха, визнаного символу світогляду, умонастроїв і духовних пошуків віденського модерну, задля поглиблення розуміння чинників і змісту основних ідей, настроїв, інтелектуальних пошуків епохи модерну. Методологія дослідження. Дослідження дискурсу віденського модерну здійснювалося шляхом застосування низки методів - історичного, аналітичного, структурного, символіко-алегоричного та ін. Наукова новизна. У статті вперше у вітчизняній гуманітаристиці розглядається феномен віденського модерну в оптиці філософії емпіріокритицизму Е. Маха. Висновки. Світоглядні засади віденського модерну складаються в діапазоні ілюзорного і матеріального світу, який був представлений у філософії емпіріокритицизму Е. Маха. Концепція чуттєвого сприйняття Е. Маха, яка отримала назву філософського імпресіонізму стає онтологічною основою віденського імпресіонізму з характерним зображенням в живопису вражень і комплексів чуттєвого сприйняття, а не предметів, з усвідомленням власного Я як сукупності вражень. Віденський модерн відмовляється від статичного чуттєво-матеріального світу натури і прагне відобразити мінливу, плину гаму світу відчуттів. Виводить на перший план колір, переривчастість штрихів, розмитість ліній і самого зображення, «плинність», відсутність чітких контурів, які й створюють ефект «ефемерності буття». Концепція особистості як мінливості «Я», сформульована Е. Махом, є однією із засад творчості модерністів. Криза особистості та ідентичності супроводжується естетичним ескапізмом у сфері гранично еротизованого мистецтва, пов’язаного з «новою чуттєвістю» і новим розумінням тілесності в пошуках нового розуміння Я.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-14

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація