Специфіка прояву агресії та деструктивної поведінки в підлітковому віці

Автор(и)

  • В.Р. Павелків

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

агресія, деструктивна поведінка, підлітковий вік, агресивність, негативізм, деструктивність, психологічний дискомфорт, соціальна ситуація розвитку, захисний механізм, ворожість.

Анотація

У статті подано науково-теоретичний огляд вітчизняних і зарубіжних досліджень, присвячених проблемі формування агресії та девіацій поведінки у молодіжному середовищі. Розглядаються психологічні особливості деструктивної поведінки та її характеристик з позиції психології, соціології та кримінально-правових наук. Розкрито механізми формування протиправних дій, а також проаналізовано вплив девіацій на формування особистості. Здійснено аналіз соціальних відхилень поведінки особистості, які формуються під впливом соціальних інститутів, а також аналіз теорії причин виникнення відхилень. Проаналізовано поняття «агресія», подано коротку характеристику її основних видів та розглянуто негативний вплив на цінності та моральні норми молоді. Представлено трактовку проблеми формування девіантної поведінки та її впливу на процес деструктурування особистості. Виокремлено та узагальнено причини, що спонукають молодь до вчинення протиправних, асоціальних дій, узагальнено підходи щодо вивчення кризи підліткового віку в умовах становлення сучасного суспільства. Отримано нові дані стосовно специфічних рис агресивної поведінки у підлітковому віці. Виявлено зумовленість агресивної поведінки підлітків їхніми стосунками з однолітками, вчителями та батьками. Показано вплив самоставлення, мотивів і соціально-моральних цінностей на агресивну поведінку підлітків. Виявленно індивідуально-психологічні та соціально-психологічні чинники агресивної поведінки підлітків. На підставі аналізу науково-теоретичної бази сучасних вітчизняних та зарубіжних вчень виокремлено основні завдання емпіричних психологічних досліджень деструктивної поведінки.

Посилання

Алфимова М. В. Психогенетика агрессивности / М. В. Алфимова В. И. Трубников // Вопросы психологии. – 2000. –

№6. – С. 112–121.

Головин С. Ю. Словарь практического психолога / С. Ю. Головин. Минск – Москва : Харвест-Аст. – 2001. – 798 с.

Іванова В. В. Прояви агресивності у підлітковому віці /

В. В. Іванова // Практична психологія та соціальна робота. –

– №5 – С. 5–16.

Канатаев Ю.А. Психология конфликта / Ю.А. Канатаев. – М. : ВАХЗ, 2002. – 345 с.

Киричук Г. Асоціальна поведінка підлітків (агресивність у підлітків) / Г. Киричук // Психологічна газета – 2005. – квітень №7. – С. 16–17.

Лукинюк В. Т. Прояви агресії в обдарованих дітей / В. Т. Лукинюк // Обдарована дитина. – 2000. – №7. – С. 8–12.

Можгинский Ю. Б. Роль аффектов в структуре агрессивного поведения / Ю. Б. Можгинский, Т. А. Андрианова // Юрид. психология : науч.–практ. и информ. изд. – 2009. – № 4. – С. 14–16.

Можгинский Ю.Б. Подходы к анализу тяжелых форм антисоциального поведения в детском и подростковом возрасте / Ю.Б. Можгинский // Юрид.психология. – 2009. – №1. – С.8–12.

Павелків Р. В. Вікова психологія : підруч. для студ. вищ. навч. закл. / Р. В. Павелків. – К. : Кондор. – 2011. – 468 с.

Цап Н. М. Агресивність дитини: за і проти / Н. М. Цап // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. – №6. – С. 12–13.

##submission.downloads##

Як цитувати

Павелків, В. (2019). Специфіка прояву агресії та деструктивної поведінки в підлітковому віці. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p