Ціннісна сфера особистості та її роль у становленні професіонала

Автор(и)

  • Н.П. Панчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

ціннісні орієнтації, професійні цінності, професійне становлення, професійна спрямованість, структура особистості, активність особистості.

Анотація

Проведене дослідження дозволило визначити, що цінності можна вважати вузловим моментом професійної реалізації особистості, оскільки саме вони детермінують загальне ставлення особистості до професійних цілей, завдань і вимог, можливість її професійної самореалізації, а також є одним з центральних компонентів структури особистості, що визначає її спрямованість на реалізацію певних відношень, зміст уявлень про своє «Я», поведінку та нормативно-оцінне ставлення до довкілля. Вони є результатом оволодіння середовищем з огляду його значення для задоволення потреб особистості і свідчать про рівень її соціальної зрілості. Встановлено, що професійне становлення майбутнього фахівця відбувається в умовах постійного вибору особистості значущих професійних цінностей, співвіднесення їх з ідеальним образом професіонала у своїй галузі. Визначено, що для реалізації тієї чи іншої системи цінностей необхідна суспільно-політична активність особистості: актуально усвідомлюється тільки те, що входить в діяльність як предмет тої чи іншої складової її дії, як її пряма мета. Процес формування цінностей, по- перше, є соціальним за своєю природою. По-друге, тісно пов’язаний з характером діяльності та її процесуальними характеристиками (мотиваційними, операційно-виконавчими, суб’єктивними). По-третє, опосередкований спілкуванням індивіда з індивідом (в різних сферах, з реалізацією різних ролей, статусних відношень, функцій і т.д.). По-четверте, процес формування цінностей відображає смисло-життєву активність особистості (формування ідеалів). По-п’яте, він пов’язаний з оцінюванням, яке супроводжує практично всі акти психічної активності суб’єкта, що ведуть до формування суб’єктивного образу об’єктивного світу.

Посилання

Алексеева В.Г. Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности / В.Г.Алексеева // Психологический журнал. – 1984. – т.5. – №5. – C. 63–70.

Антоненко Т.Л. Психологічні основи впливу ціннісно-смислової сфери на професійне становлення майбутнього фахівця / Т.Л. Антоненко // Педагогіка і психологія : Вісник АПН

України. Науково-теоретичний та інформаційний журнал

Академії педагогічних наук України. – №4(65). – 2009. –

С. 26–36.

Артемьева Е.Ю. Психология субъективной семантики /

Е.А. Артемьева. – М. : Изд-во Моск. гос. ун-та, 1980. – 318 с.

Бех І.Д. Від волі до особистості / І.Д. Бех. – К. : Україна –

Віта, 1995. – 202 с.

Болотiна В.Ю. Моральнi цiнностi пiдростаючого поколiння /

В.Ю. Болотіна // Цiнностi освiти i виховання / За заг. ред.

О.В. Сухомлинської. – К., 1997. – С. 19–21.

Головаха Е.И. Жизненная перспектива и ценностные ориентации личности / Е.И. Головаха // Психология личности

в трудах отечественных психологов / сост. Л.В. Куликов. –

СПб. : Питер, 2000. – С. 256–269. (Серия: Хрестоматия по

психологии).

Долинська Л.В. Психологія ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя: навчальний посібник для студентів ВНЗ /

Л.В. Долинська, Н.П. Максимчук. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2008. – 124 с.

Косова Л.Б. Динамика ценностных ориентаций: анализ результатов эмпирического исследования / Л.Б. Косова // Социологические исследования. – 1994. – № 2. – С. 112–115.

Лазурак А.М. Цінності людини в науково-психологічному

осмисленні / А. М. Лазурак // Психологія і суспільство. –

– №2. – С.19– 37.

Романова Ю.В. Розвиток особистісного потенціалу майбутніх психологів за допомогою програми оптимізації ціннісних детермінант професійного мислення майбутніх психологів / Ю.В.Романова // Науковий часопис НПУ імені

М.П. Драгоманова. – Серія №12. – Психологічні науки : зб.

наукових праць. – К. : НПУ імені М.П.Драгоманова, 2013. –

№42 (66). – С. 239–248.

Сапогова Е.Е. Особенности формирования ценностных ориентаций у старшеклассников / Е.Е. Сапогова // Педагогика

развития и перемены в Российском образовании: материалы

-й научно-практической конференции. – Красноярск,

– С. 147–148.

Серый А.В. Ценностные ориентации как фактор формирования и развития системы личностных смыслов индивида /

А.В. Серый. – Кемерово : Кузбассвузиздат, 1999. – С. 354–

Шевченко Н.Ф. Становлення професійної свідомості практичних психологів у процесі фахової підготовки: монографія / Н.Ф. Шевченко. – К. : Міленіум, 2005. – 298 с.

Яницкий М.С. Ценностно-смысловая парадигма как методологическая основа оценки и прогнозирования развития

личности [Текст] / М.С. Яницкий, А.В. Серый // Личностное развитие: прогностические модели, факторы, вариативность: коллективная монография. – Томск: ТГПУ, 2008. –

С. 71–93.

##submission.downloads##

Як цитувати

Панчук, Н. (2019). Ціннісна сфера особистості та її роль у становленні професіонала. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p