Вікові відмінності опанувальної поведінки

Автор(и)

  • І.О. Корнієнко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

копінг, опанувальна поведінка, стресор, життєвий простір, стратегія опанування, особистість.

Анотація

У статті обговорюються результати дослідження опанувальної поведінки підлітків, юнаків та дорослих. Визначено методичні інструменти для перевірки особливостей опанувальної поведінки особистості. За допомогою контент-аналізу охарактеризовано проблеми, які досліджувані сприймають як найбільш значимі події власного життєвого простору. Виділено головні стресори, а також особливості поведінкового реагування на них. Констатовано, що студентська молодь більш чутлива до академічних стресорів, тоді як підлітки та дорослі оцінюють сімейні стресори як найбільш значимі у власному життєвому просторі. За допомогою стандартизованих методик визначено особливості опанування важкими життєвими ситуаціями підлітками, юнаками та дорослими. Проведено порівняння результатів дослідження, з позицій особистісних та ситуативних детермінант опанування. Доведено, що у досліджуваної учнівської молоді спостерігається незрілість продуктивних стратегій опанування. Результати нижче норми за шкалами проблемно-орієнтованого копінгу свідчать про низьку спрямованість на реальні дії у важких життєвих ситуаціях, брак навиків щодо побудови алгоритмів оцінки, усвідомлення та вирішення суб’єктивно важливих життєвих ситуацій. Найбільш турбуючими негативними показниками копінг-поведінки дорослих є недостатність використання соціальних ресурсів опанування, збільшення долі непрямих маніпулятивних дій у репертуарі опанувальної поведінки, зниження рівня позитивної переоцінки важкої ситуації та песимізм. Результатами дослідження доведено, що усі категорії досліджуваних мають проблеми з репертуаром опанувальної поведінки, яка характеризується частковою непродуктивністю.

Посилання

Крюкова Т.Л. Психология совладающего поведения: монография / Татьяна Леонидовна Крюкова. – Кострома: Студия

оперативной полиграфии «Авантитул», 2004. – 344 с.

Сиерральта З.Х.Б. Особенности психических ресурсов личности в раннем юношеском возрасте: копинг-стратегии,

защитные механизмы, социальный интеллект, общий интеллект: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» /

З.Х.Б.Сиерральта. – СПб., 2000. – 24 с.

Compas B.E. Coping withs tress fuleventsinolder children

and young adolescents / B.E. Compas, V.L.Malcarne,

K.M.Fondacaro // Journal of consulting and clinical

psychology, 563. – 1988. – P. 405–411.

Seiffge-Krenke I. Stress, Coping and Relationshipsin

Adolescence / Seiffge-Krenke I. – Lawrence Erlbaum Ass. Inc.,

Publishers. – 1995. – P. 35–117.

##submission.downloads##

Як цитувати

Корнієнко, І. (2019). Вікові відмінності опанувальної поведінки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p