Особливості Інтернет-самопрезентації осіб із розладами харчової поведінки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-55.150-172

Ключові слова:

розлади харчової поведінки, анорексія, зайва вага, Інтернет-комунікація, самопрезентація

Анотація

У статті наведено результати дослідження самопрезентаціїосіб із розладами харчової поведінки на спеціалізованих Інтернет-форумах.

Метою статті є розкриття особливостей самопрезентації осіб із анорексією та надмірною вагою на основі психологічного аналізу їх аватарів.Метод дослідження - дискурс-аналіз як інструмент, що розкриває специфіку символічної інформації (аватар, псевдонім) для виявлення особливостей самопрезентації людей з розладами харчової поведінки.

Результати дослідження. Представлено психологічний аналіз аватарів користувачів сайтів для осіб з анорексією та зайвою вагою. Встановлено, що зображення, використовувані в якості аватарів, відображають специфічну харчову проблему та самоставлення людини у зв'язку з нею. Виявлено переважання жіночої аудиторії таких сайтів, а відтак і більшу актуальність проблеми стандартів тіла для жінок. Виокремлено основні категорії зображень, які використовуються в якості аватарів: особисті фото; аніме-персонажі; образи, пов'язані з харчовою тематикою; зображення відомих осіб як зразків успішності; емоційно-забарвлені образи та ін. Виявлено відмінності самопрезентації осіб з анорексією та осіб із зайвою вагою на основі змісту, кольору використаних ними зображень, зокрема, виявлено більш позитивну самопрезентацію і самоставлення осіб із зайвою вагою порівняно з користувачами, які мають анорексію.

Висновки. Стверджується, що аналіз особливостей аватарів як засобу самопрезентації є корисним як з метою психодіагностики осіб з розладами харчової поведінки, так і в процесі розробки і надання їм фахової психологічної допомоги. Використання такого аналізу є доцільним під час встановлення контакту, первинної психодіагностики та психотерапії осіб з розладами харчової поведінки, що поєднуються з хронічною незадоволеністю власною вагою.

Посилання

Borzekowski, D.L., Schenk, S., Wilson, J.L., & Peebles, R. (2010). E- Ana and e-Mia: A content analysis of pro-eating disorder web sites. American Journal of Public Health, 100, 1526-1534. https://doi.org//10.2105/AJPH.2009.172700 .

Branley, D.B., & Covey, J. (2017). Pro-ana versus Pro-recovery: A Content Analytic Comparison of Social Media Users’ Communication about Eating Disorders on Twitter and Tumbler. Frontiers in psychology, 8, 1356. https://doi.org//10.3389/fpsyg.2017.01356.

Burlachuk, L.F. (2008). Psikhodiagnostika [Psychodiagnostics]. Moskva, Peter [in Russian].

Declaration of Helsinki. Ethical Principles for Medical Research Involving Human. Retrieved from https://www.wma.net/wp-content/uploads/2018/07/DoH-Oct2008.pdf.

Dickins, M., Thomas, S. L., King, B., Lewis, S., & Holland, K. (2011). The role of the Fatosphere in fat adults’ responses to obesity stigma: A model of empowerment without a focus on weight loss. Qualitative Health Research, 21, 1679-1691. https://doi.org//10.5817/CP2016-2-5.

Figueras Bates, C. (2015). “I am a waste of breath, of space, of time”: Metaphors of self in a pro-anorexia group. Qualitative Health Research, 25, 189204. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1177/1049732314550004.

Grunwald, M., & Busse, J.C. (2003). Online consulting service for eating disorders - analysis and perspectives. Computers in Human Behavior, 19 (4), 469-477.

Lyons, E. J., Mehl, M. R., & Pennebaker, J.W. (2006). Pro-anorexics and recovering anorexics differ in their linguistic Internet self-presentation. Journal of Psychosomatic Research, 60, 253-256. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.jpsychores.2005.07.017.

Marcus, S.-R. (2016). Thinspiration vs. thicksperation: Comparing proanorexic and fat acceptance image posts on a photo-sharing site. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 10 (2). Retrieved from https://cyberpsychology.eu/article/view/6178.

Marks, R.J., Foe, A.D., & Collett, J. (2020). The pursuit of wellness: Social media, body image and eating disorders. Children and Youth Services Review, 119, 105659. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105659 .

Mulveen, R., & Hepworth, J. (2006). An interpretative phenomenological analysis of participation in a pro-anorexia internet site and its relationship with disordered eating. Journal of health psychology, 11(2), 283-296. https://doi.org//10.1177/1359105306061187 .

Riley, S., Rodham, K., & Gavin, J. (2009). Doing weight: Pro-ana and recovery identities in cyberspace. Journal of Community & Applied Social Psychology, 19, 348-359. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1002/casp.1022 .

Shebanova, V. I. (2016). Fenomenolohiia kharchovoi povedinky u kontynuu- mi “norma-patolohiia” [Phenomenology of food behavior in the continuum “norm-pathology”]. Kherson : Publishing House of Vyshemirsky V.S. [in Ukrainian].

Shebanova, V., & Yablonska, T. (2019). Nikneim yak zasib movnoi samo- prezentatsii v Interneti osib z porushenniamy kharchovoi povedinky [Nickname as a Means of Linguistic Self-Presentation in the Internet of People with Eating Disorders]. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika. Psycholinguistics - Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 25(1). Retrieved from https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-409-430 [in Ukrainian].

Shebanova, V., & Onufriieva, L. (2019). Samostavlennia ta samopryiniattia u zhinok iz zaivoiu vahoiu [Self-attitude and self-perception of overweight women]. Zbirnyk naukovykh prats “Problemy suchasnoi psyk- holohii” - Collection of Research Papers “Problems of Modern Psychology” , (46), 420-440. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-46.420-440 [in Ukrainian].

Shebanova, V. (2020). Osoblyvosti sotsiodemohrafichnoho “portreta” osib, yaki shukaiut shliubnoho partnera v internet-merezhi [Peculiarities of the Socio-Demographic «Portrait» of the People Searching for a Marriage Partner Online]. Zbirnyk naukovykh prats “Problemy suchasnoi psykholohii” - Collection of Research Papers “Problems of Modern Psychology”, (49), 386-406. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.386-406 [in Ukrainian].

Shevchenko, I.S. (2003). Variativnost samopresentatsii lichnosti v Internet-obshchenii [Variability of self-presentation of the person in Internet communication]. Candidate’s thesis. Kazan.

Smith, N., Wickes, R., & Underwood, M. (2015). Managing a marginalised identity in pro-anorexia and fat acceptance cybercommunities. Journal of Sociology, 51, 950-967. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1177/1440783313486220 .

Teufel, M., Hofer, E., Junne, F., Sauer, H., Zipfel, S., & Giel, K. E. (2013). A comparative analysis of anorexia nervosa groups on Facebook. Eating and Weight Disorders-Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity, 18, 413-420. https://doi.org//10.1007/s40519-013-0050-y .

Universal Declaration of Ethical Principles for Psychologists. Retrieved from https://www.iupsys.net/about/declarations/universal-declaration-of-ethical-principles-for-psychologists/ (accessed on: 20.01.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-20

Як цитувати

Шебанова, В., & Яблонська, Т. (2022). Особливості Інтернет-самопрезентації осіб із розладами харчової поведінки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (55), 150–172. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-55.150-172