DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.105513

Development features of modern pedagogue in the system of postgraduate education

Larisa Familarska

Abstract


In the article was analyzed the state of the problem study by Ukrainian scientists. Approaches of a pedagogue of a postgraduate educational institution to a modern pedagogue development taking into account changes and interactions between its subjects, strengthening of the role of information and communication that condition the features and character of the modern education and education environment development were presented.

There were characterized the essential characteristics of the notions «soft skills» and «hard skills». There were revealed a necessity in their development in a modern pedagogue in the postgraduate education. Soft skills of a person allow a specialist to be successful, not depending on the specificity and direction of his/her professional activity realization.

The systematization of soft skills development features in pedagogues with the great experience of pedagogical activity was realized. Three components of a pedagogue’s soft skills development were separated: informativity, communicability, reflexiveness and their parameters.

The positive dynamics in the soft skills development as a result of introduction of a learning course, directed on the development, into the elaborated educational-developing e-environment was presented


Keywords


pedagogue; development; postgraduate education; educational environment; mobility; learning; communication; technologies

References


Koval, K. O. (2015). Rozvytok «soft skills» u studentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of «soft skills» in students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu, 2, 162–167.

Dluhunovych, N. A. (2014). Soft skills iak neobkhidna skladova pidhotovky IT-fakhivtsiv [Soft skills as an integral part of the training of IT professionals]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 6 (219), 239–242.

Tiutiunnyk, A. V. (2015). Vykorystannia khmarnykh tekhnolohiy ta soft skills v osvitnyi diialnosti studentiv ta vykladachiv [Using of cloud technologies and soft skills in the educational activities of students and teachers]. Vidkryte osvitnie e-seredovysche suchasnoho universytetu, 1, 134–143.

Bilyk, N. I. (2004). Modulno-personolohichnyi pidkhid do navchalnoho protsesu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Modular-personological approach to the educational process in the system of postgraduate pedagogical education]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 6, 20–27.

Buhaychuk, K. L. (2012). Mobilne navchannia: sutnist i modeli vprovadzhennia v navchal'niy protses vyschykh navchal'nykh zakladiv MVS Ukrainy [Mobile learning: essence and models of introduction in educational process of higher educational establishments mia of ukraine]. Informatsiyni tekhnolohii i zasoby navchannia, 1 (27). Available at: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/619

Amirova, L. A. (2012). Razvitie lichnostnoi mobil'nosti v prostranstve nepreryvnogo professional'nogo obrazovaniya [Development of personal mobility in the area of continuous professional education]. Obrazovanie cherez vsu zhizn: nepreryvnoe obrazovanie v interesah ustoychivogo razvitiya, 2, 55–57.

Sushenceva, L. L.; Nychkalo, N. Gh. (Ed.) (2011). Formuvannua profesiinoyi mobilinosti maybutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u profesiyno-tekhnichnykh navchalynykh zakladakh: teoriya i praktyka [Formation of professional mobility of future skilled workers in vocational education: theory and practice]. Krivoy Rog: Vydavnychyi dim, 439.

Bykov, V. Ju. (2013). Mobilynyi prostir i mobilno orientovane seredovyshhe internet-korystuvacha: osoblyvosti modelnogho podannya ta osvitnogho zastosuvannya [Mobile space and environment oriented on mobile internet users, features of model presentation and educational applications]. Informacyni tekhnologhii v osviti, 17, 9–37.

Familiarska, L. L., Klots, L. A. (2015). Praktyka vykorystannya khmarnykh tekhnolohiy v metodytsi roboty pedahoha [The use practice of cloud technologies in the methods of the teacher]. Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, 25, 144–148.

LAB 39. Facebook. Available at: www.goo.gl/L7kNCx


GOST Style Citations


Коваль, К. О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування [Текст] / К. О. Коваль // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2015. – № 2. – С. 162–167.

Длугунович, Н. А. Soft skills як необхідна складова підготовки ІТ-фахівців [Текст] / Н. А. Длугунович // Вісник Хмельницького національного університету. – 2014. – № 6 (219). – С. 239–242.

Тютюнник, А. В. Використання хмарних технологій та soft skills в освітній діяльності студентів та викладачів [Текст]: зб. наук. пр. / А. В. Тютюнник // Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. – 2015. – № 1. – С. 134–143.

Білик, Н. І. Модульно-персонологічний підхід до навчального процесу в системі післядипломної педагогічної освіти [Текст] / Н. І. Білик // Імідж сучасного педагога. – 2004. – № 6. – С. 20–27.

Бугайчук, К. Л. Мобільне навчання: сутність і моделі впровадження в навчальний процес вищих навчальних закладів МВС України [Електронний ресурс] / К. Л. Бугайчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – № 1 (27). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/619

Амирова, Л. А. Развитие личностной мобильности в пространстве непрерывного профессионального образования [Текст] / Л. А. Амирова // Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития. – 2012. – № 2. – С. 55–57.

Сушенцева, Л. Л. Формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах: теорія і практика [Текст]: монографія / Л. Л. Сушенцева; ред. Н. Г. Ничкало. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2011. – 439 с.

Биков, В. Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування [Текст] / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – 2013. – № 17. – С. 9–37.

Фамілярська, Л. Л. Практика використання хмарних технологій в методиці роботи педагога [Текст] / Л. Л. Фамілярська, Л. А. Кльоц // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – 2015. – № 25. – С. 144–148.

LAB 39 [Електронний ресурс]. – Facebook. – Режим доступу: www.goo.gl/L7kNCx







Copyright (c) 2017 Larisa Familarska

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)