EFFECTIVENESS OF IMPLEMENTING THE TECHNOLOGY FOR DEVELOPMENT OF STUDENT YOUTH’S SOCIAL CULTURE BY MEANS OF ANIMATION ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.3.2Keywords:
technology for development of social culture, student youth, animation activities, means of animation activities.Abstract
The article analyzes the essence of the social-pedagogical technology for development of student youth’s social culture by means of animation activities in information society, which becomes topical in terms of education space at higher education institution, student extracurricular activities and within open social space of information age. Topicality is determined by the necessity to find new means for social education of contemporary intellectuals in order to develop social creativity and positive social interaction. The aim is to characterize this technology and to analyze its effectiveness. Research methods are: designing for development of social-pedagogical technology for developing student youth’s social culture by means of animation activities; observation, questionnaires, document analysis and mathematical statistic methods for processing experimental data, quantitive and qualitative analysis of empirical materials and interpretation of acquired results. The study defined that student youth’s social culture is a level of sociality that facilitates increase in effectiveness of social interaction in professional, civic and informational areas, manifests itself in social values, in formation of social qualities and pro-social behavior, which ensures improvement of socioprofessional space, social integration of various social groups and initiation of new interaction models in society. The social-pedagogical technology for development of student youth’s social culture by means of animation activities as a totality of actions aimed at a specific result turned out to be effective, as indicated by mathematical statistics. Pearson’s chi-squared test was used to compare the formation level of student youth’s social culture in experimental and control groups, and the average value comparison method was used to verify the effectiveness of experiment according to Student’s t-test. Further research aim at scientific substantiation and implementation of the technology for development of student youth’s social creativity by means of art.References
Вайнола, Р. Х. (2012). Технологія соціальна. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ ; Сімферополь : Універсум, 510-511 (Vainola, R. K. Social technology. Encyclopedia for specialists in social field / gen. ed. by I. D. Zviereva. Kyiv ; Simferopol : Universum, 2012. P. 510-511. (ukr).
Заверико, Н. В. (2012). Технологія соціальної / соціально-педагогічної роботи. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ ; Сімферополь : Універсум, 513-514 (Zaveriko, N. V. Technology for social / social-pedagogical work. Encyclopedia for specialists in social field / gen. ed. by I. D. Zviereva. Kyiv ; Simferopol : Universum, 2012. P. 513-514. (ukr).
Лесіна, Т. М. (2009). Соціально-педагогічні умови стимулювання майбутніх соціальних педагогів до анімаційної діяльності : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Херсонський державний університет. Херсон, 253 (Lesina, T. M. (2009) Social-pedagogical conditions to encourage future social pedagogues to conduct animation activities : pedagogical sciences candidate’s thesis : 13.00.05 / Kherson state university. Kherson, 253. (ukr).
Максимовська, Н. О. (2015). Соціально-педагогічна діяльність зі студентською молоддю у сфері дозвілля: анімаційний підхід .: монографія. Харків : Друк ТОВ „Тім Пабліш Груп”, 368 (Maksymovska, N. O. Social-pedagogical activities with student youth in recreation field: animation approach: monograph. Kharkiv : Druk PLC "Team Publish Group", 2015. p. 368. (ukr).
Максимовський, М. І. (2017). Технологія розвитку соціальної культури студентської молоді засобами анімаційної діяльності в інформаційному суспільстві. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Старобільськ, № 8 (313), Ч ІІ. 158–167 (Maksymovskyi, M. I. Technology for development of student youth's social culture by means of animation activities in information society. Herald of Taras Shevchenko National University of Luhansk. Starobilsk, 2017. № 8 (313), Ch. II. P. 158-167. (ukr).
Олійник, В. О. (2017). Соціально-педагогічна профілактика жорстокої поведінки учнів основної школи засобами анімаційної діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук 13.00.05. „Соціальна педагогіка” / Харківська державна академія культури. Харків, 265. (Oliynyk, V. O. (2017). Social-pedagogical prophylaxis of cruel behavior of primary school pupils by means of animation activities : extended abstract of pedagogical sciences candidate’s thesis 13.00.05 “Social pedagogy” / Kharkiv state academy of culture. Kharkiv, 265. (ukr).
Рассказова, О. І. (2012). Розвиток соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти: теорія та технологія : монографія. Харків : ФОП Шейніна О. В., 468 (Rasskazova, O. I. (2012). Development of students’ sociality under conditions of inclusion: theory and technology : monograph. Kharkiv : PEI Sheinina O. V., 468. (ukr).
Рижанова, А. О. (2013). Соціальність. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери.2-ге видання /За заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь: Універсум, 98–101 (Ryzhanova, A. O. (2013). Sociality. Encyclopedia for specialists in social field. 2nd edition / Gen. ed. by prof. I. D. Zvereva. Kyiv, Simferopol: Universum, 98-101. (ukr).
Савченко, С. В. (2004). Науково-теоретичні засади соціалізації студентської молоді в позанавчальній діяльності в умовах регіонального освітнього простору : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.05 „Соц. педагогіка” / Луг. нац. ун-т. Луганськ, 455 (Savchenko, S. V. (2004). Scientific and theoretical foundation of student youth socialization in extracurricular activities under conditions of regional education space : pedagogical sciences doctor’s thesis : 13.00.05 “Social pedagogy” / Luhansk national university. Luhansk, 455. (ukr).
Тарасов, Л. В. (2008). Социокультурная анимация: истоки, традиции, современность. Москва : Одухотворение, 132 (Tarasov, L. V. Sociocultural animation: origins, traditions, modernity. Moscow : Inspiration, 2008. 132 p. (rus).
Ярошенко, Н. Н. (2005). Социально-культурная анимация : учеб. пособие. Изд. 2-е, испр. и доп. Москва : МГУКИ, 126 (Yaroshenko, N. N. (2005). Sociocultural animation : training manual. 2nd edition, corrected and supplemented. Moscow : MSACU, 126 (rus).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталія Максимовська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.