MODELING THE PROCESS OF THE FORMATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ SOCIAL COMPETENCE BY MEANS OF NON-FORMAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.12.

Keywords:

structural-functional model, social competence, high school students, non-formal education, tools, formation.

Abstract

The article demonstrates the structural-functional model which is understood as imaginary and presented as a system of interconnection of the process of formation of individual components of social competence of high school students and implemented in the process of research and experimental work of non-formal education. It is important that the model and the original (socio-pedagogical conditions for the formation of social competence of high school students and the means of non-formal education) are always in objective correspondence. In the study the structural-functional model of the formation of high school students’ social competence by means of non-formal education is demonstrated. It implies the interaction of the following blocks: objective, outlining the purpose, the task to form the high students’ social competence; conceptual, which determines the socio-pedagogical conditions of the formation of social competence of high school students by means of non-formal education together with the principles of their implementation; procedural, which determines the interaction of the functions of non-formal education and the structural components of high school students’ social competence; content, covering a system of forms, methods and tools; resultative, which reveals the criteria, indicators, levels of social competence of students and the result of the research process (the formation of social competence of non-formal education). In the course of the research the peculiarities of realization of the structural-functional model of the formation of social competence of high school students by means of non-formal education have been determined

Author Biography

Mykola Fedoruts, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil, Ukraine;

PhD student,

References

Anishchenko, O., Lukyanova, L., Priyma, S. (2017). Non-formal adult education is an educational trend of the XXI century. Native school. №11–12. Pp. 3-7. [Аніщенко, О., Лук'янова, Л., Прийма, С. (2017). Неформальна освіта дорослих – освітній тренд XXI століття. Рідна школа. №11–12. С. 3-7. [in Ukrainian].

Huseynova, E.I., Lukyanova, Yu.M. (2012). Non-formal Education as an Important Element of Continuing Education. Pedagogical sciences. URL: http://rusnauka.com/11_ NPE_2012/Pedagogica/4_106261.doc.htm..[Гусейнова, Е. І., Лук’янова Ю. М. (2012). Неформальна освіта як важливий елемент безперервної освіти. Педагогічні науки. URL : http://rusnauka.com/11_ NPE_2012/Pedagogica/4_106261.doc.htm. [in Ukrainian].

Dakhin, N.A. (2005). Pedagogical Modeling: monograph. Novosibirsk: NIPKiPRO, 230 p. [Дахин, Н. А. (2005). Педагогическое моделирование : монография. Новосибирск : НИПКиПРО, 230 с. [in Russian].

Datsenko, N. P., Vlasova O. I. (2015). Comparative study of social competence students of the Waldorf school. Bulletin of the National University of Defense of Ukraine. Vip. 2. pp. 60-64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_11. [Даценко, Н. П., Власова, О. І. (2015). Порівняльне дослідження соціальної компетентності учнів вальдорфської школи. Вісник Національного університету оборони України. Вип. 2. С. 60-64. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_11. [in Ukrainian].

Doktorovich M.O. (2009). Social Competence as a Scientific Problem. Psykholohiya i suspilʹstvo. №3. P.144–147. [Докторович, М.О. (2009). Соціальна компетентність як наукова проблема. Психологія і суспільство. №3. С.144–147. [in Ukrainian].

Kremenʹ V.G. (2008). ed. in chief. Encyclopedia of Education / Кyiv: Yurincom Inter, 1040 p. [Кремень, В. Г. гол. ред. (2008). Енциклопедія освіти / К. : Юрінком Інтер, 1040 с. [in Ukrainian].

Kalinina N.V. (2004). Development of Social Competence of Schoolchildren in the Educational Environment: Psychological and Pedagogical Support. Ulyanovsk: UIPK PRO, 228 p. [Калинина, Н. В. (2004). Развитие социальной компетентности школьников в образовательной среде : психолого–педагогическое сопровождение. Ульяновск : УИПК ПРО, 228 с. [in Ukrainian].

Litovchenko, O.V. (2009). Education of Socially Competent Personality in Out-of-School Educational Institution. Shlyakh osvity. №4. Pp. 28–31. [Литовченко, О. В. (2009). Виховання соціально компетентної особистості в позашкільному навчальному закладі. Шлях освіти. №4. С. 28–31. [in Ukrainian].

Pavlyk, N.P. (2014). Non-Formal Education. Encyclopedia of Human Rights: Socio-Pedagogical Aspect: [collective monograph] / col. author, ed. by N. A. Seiko; resp. ed. N.P. Pavlyk. Zhytomyr: Volyn, 220 p. P.120–124. [Павлик, Н. П. (2014). Неформальна освіта / Non–Formal Education. Енциклопедія прав людини : соціально–педагогічний аспект : [колективна монографія] / кол. авт., за заг. ред. Н. А. Сейко ; відп. ред. Н. П. Павлик. Житомир : Волинь, 220 с. С.120–124. [in Ukrainian].

Pavlyk, N. (2017). Theory and practice of non-formal education of youth: a textbook. Zhytomyr: ZhSU Publishing House. I. Franko, 162 p. [Павлик, Н. (2017). Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 162 с. [in Ukrainian].

Plynokos, D., Kovalenko, M. (2016). Non-formal education: theoretical aspects and scientific approaches. Scientific works of Kirovograd National Technical University. Series: Economic Sciences. Vip. 29. S. 53–60. [Плинокос, Д., Коваленко, М. (2016). Неформальна освіта: теоретичні аспекти і наукові підходи. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Серія : Економічні науки. Вип. 29. С. 53–60. [in Ukrainian].

Kirichenko,V.I. (2016). a monograph / ed. Formation of prosocial behavior of students in terms of preventive educational environment of secondary school: Ternopil: Terno-graf, 244 p. [Кириченко, В.І. (2016). Формування просоціальної поведінки учнів в умовах превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу : Тернопіль : Терно-граф, 244 с. [in Ukrainian].

Kharchenko, S. Ya. (2005). Socio-Pedagogical Technologies: manual. Lugansk: Alma Mater, 552 p. [Харченко, С. Я. (2005). Соціально–педагогічні технології : навч.–метод. посіб. Луганськ : Альма–матер, 552 с. [in Ukrainian].

Jarvis, P., Wilson, A. L. (2002). International dictionary of adult and continuing education. L. : Routledge, 202 p.

Downloads

How to Cite

Fedoruts, M. (2020). MODELING THE PROCESS OF THE FORMATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ SOCIAL COMPETENCE BY MEANS OF NON-FORMAL EDUCATION. Social Work and Education, 7(4), 557–569. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.12.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN EDUCATION