МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.12.Ключові слова:
структурно-функціональна модель, соціальна компетентність, старшокласники, неформальна освіта, інструменти, формування.Анотація
У статті продемонстровано структурно-функціональну модель формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти, що передбачає взаємодію таких блоків: цільового, що окреслює мету, завдання формування соціальної компетентності учнів; концептуального, що визначає соціально-педагогічні умови (стимулювання суб’єктної позиції старшокласників, забезпечення соціально-педагогічного супроводу та моніторингу, модернізація змісту, форм та методів неформальної освіти, організація простору самодіяльності та допомоги) формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти разом із принципами їх реалізації; процесуального, що визначає взаємовплив функцій неформальної освіти: мотиваційної, інформаційної, діяльнісної, аксіологічної, що впливає на формування компонентів соціальної компетентності старшокласників: мотиваційного (мотивації до формування соціальної компетентності), соціально-ціннісного (формування ціннісних орієнтацій), когнітивного (формування системи знань, вмінь та навичок, що лежать в основі соціальної компетентності) та поведінкового (створення у неформальній освіті ситуацій, що сприяють формуванню соціальної компетентності старшокласників, їх дій та вчинків); змістового, що охоплює систему форм, методів і засобів; результативного, що розкриває критерії, які дозволяли визначити рівні сформованості когнітивного (пізнавальний критерій), мотиваційного (спонукальний критерій), поведінкового (діяльнісний критерій) і соціально-ціннісного (особистісно-рефлексивний критерій) компонентів. Означені структурні елементи дали змогу виокремити рівні соціальної компетентності старшокласників – високий, базовий та низький та результат досліджуваного процесу (сформованість соціальної компетентності суб’єктів неформальної освіти). У процесі дослідження визначено особливості реалізації структурно-функціональної моделі формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти.Посилання
Anishchenko, O., Lukyanova, L., Priyma, S. (2017). Non-formal adult education is an educational trend of the XXI century. Native school. №11–12. Pp. 3-7. [Аніщенко, О., Лук'янова, Л., Прийма, С. (2017). Неформальна освіта дорослих – освітній тренд XXI століття. Рідна школа. №11–12. С. 3-7. [in Ukrainian].
Huseynova, E.I., Lukyanova, Yu.M. (2012). Non-formal Education as an Important Element of Continuing Education. Pedagogical sciences. URL: http://rusnauka.com/11_ NPE_2012/Pedagogica/4_106261.doc.htm..[Гусейнова, Е. І., Лук’янова Ю. М. (2012). Неформальна освіта як важливий елемент безперервної освіти. Педагогічні науки. URL : http://rusnauka.com/11_ NPE_2012/Pedagogica/4_106261.doc.htm. [in Ukrainian].
Dakhin, N.A. (2005). Pedagogical Modeling: monograph. Novosibirsk: NIPKiPRO, 230 p. [Дахин, Н. А. (2005). Педагогическое моделирование : монография. Новосибирск : НИПКиПРО, 230 с. [in Russian].
Datsenko, N. P., Vlasova O. I. (2015). Comparative study of social competence students of the Waldorf school. Bulletin of the National University of Defense of Ukraine. Vip. 2. pp. 60-64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_11. [Даценко, Н. П., Власова, О. І. (2015). Порівняльне дослідження соціальної компетентності учнів вальдорфської школи. Вісник Національного університету оборони України. Вип. 2. С. 60-64. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_11. [in Ukrainian].
Doktorovich M.O. (2009). Social Competence as a Scientific Problem. Psykholohiya i suspilʹstvo. №3. P.144–147. [Докторович, М.О. (2009). Соціальна компетентність як наукова проблема. Психологія і суспільство. №3. С.144–147. [in Ukrainian].
Kremenʹ V.G. (2008). ed. in chief. Encyclopedia of Education / Кyiv: Yurincom Inter, 1040 p. [Кремень, В. Г. гол. ред. (2008). Енциклопедія освіти / К. : Юрінком Інтер, 1040 с. [in Ukrainian].
Kalinina N.V. (2004). Development of Social Competence of Schoolchildren in the Educational Environment: Psychological and Pedagogical Support. Ulyanovsk: UIPK PRO, 228 p. [Калинина, Н. В. (2004). Развитие социальной компетентности школьников в образовательной среде : психолого–педагогическое сопровождение. Ульяновск : УИПК ПРО, 228 с. [in Ukrainian].
Litovchenko, O.V. (2009). Education of Socially Competent Personality in Out-of-School Educational Institution. Shlyakh osvity. №4. Pp. 28–31. [Литовченко, О. В. (2009). Виховання соціально компетентної особистості в позашкільному навчальному закладі. Шлях освіти. №4. С. 28–31. [in Ukrainian].
Pavlyk, N.P. (2014). Non-Formal Education. Encyclopedia of Human Rights: Socio-Pedagogical Aspect: [collective monograph] / col. author, ed. by N. A. Seiko; resp. ed. N.P. Pavlyk. Zhytomyr: Volyn, 220 p. P.120–124. [Павлик, Н. П. (2014). Неформальна освіта / Non–Formal Education. Енциклопедія прав людини : соціально–педагогічний аспект : [колективна монографія] / кол. авт., за заг. ред. Н. А. Сейко ; відп. ред. Н. П. Павлик. Житомир : Волинь, 220 с. С.120–124. [in Ukrainian].
Pavlyk, N. (2017). Theory and practice of non-formal education of youth: a textbook. Zhytomyr: ZhSU Publishing House. I. Franko, 162 p. [Павлик, Н. (2017). Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 162 с. [in Ukrainian].
Plynokos, D., Kovalenko, M. (2016). Non-formal education: theoretical aspects and scientific approaches. Scientific works of Kirovograd National Technical University. Series: Economic Sciences. Vip. 29. S. 53–60. [Плинокос, Д., Коваленко, М. (2016). Неформальна освіта: теоретичні аспекти і наукові підходи. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Серія : Економічні науки. Вип. 29. С. 53–60. [in Ukrainian].
Kirichenko,V.I. (2016). a monograph / ed. Formation of prosocial behavior of students in terms of preventive educational environment of secondary school: Ternopil: Terno-graf, 244 p. [Кириченко, В.І. (2016). Формування просоціальної поведінки учнів в умовах превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу : Тернопіль : Терно-граф, 244 с. [in Ukrainian].
Kharchenko, S. Ya. (2005). Socio-Pedagogical Technologies: manual. Lugansk: Alma Mater, 552 p. [Харченко, С. Я. (2005). Соціально–педагогічні технології : навч.–метод. посіб. Луганськ : Альма–матер, 552 с. [in Ukrainian].
Jarvis, P., Wilson, A. L. (2002). International dictionary of adult and continuing education. L. : Routledge, 202 p.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Mykola Fedoruts
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).