MODELING THE PROCESS OF THE FORMATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ SOCIAL COMPETENCE BY MEANS OF NON-FORMAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.12.Keywords:
structural-functional model, social competence, high school students, non-formal education, tools, formation.Abstract
The article demonstrates the structural-functional model which is understood as imaginary and presented as a system of interconnection of the process of formation of individual components of social competence of high school students and implemented in the process of research and experimental work of non-formal education. It is important that the model and the original (socio-pedagogical conditions for the formation of social competence of high school students and the means of non-formal education) are always in objective correspondence. In the study the structural-functional model of the formation of high school students’ social competence by means of non-formal education is demonstrated. It implies the interaction of the following blocks: objective, outlining the purpose, the task to form the high students’ social competence; conceptual, which determines the socio-pedagogical conditions of the formation of social competence of high school students by means of non-formal education together with the principles of their implementation; procedural, which determines the interaction of the functions of non-formal education and the structural components of high school students’ social competence; content, covering a system of forms, methods and tools; resultative, which reveals the criteria, indicators, levels of social competence of students and the result of the research process (the formation of social competence of non-formal education). In the course of the research the peculiarities of realization of the structural-functional model of the formation of social competence of high school students by means of non-formal education have been determinedReferences
Anishchenko, O., Lukyanova, L., Priyma, S. (2017). Non-formal adult education is an educational trend of the XXI century. Native school. №11–12. Pp. 3-7. [Аніщенко, О., Лук'янова, Л., Прийма, С. (2017). Неформальна освіта дорослих – освітній тренд XXI століття. Рідна школа. №11–12. С. 3-7. [in Ukrainian].
Huseynova, E.I., Lukyanova, Yu.M. (2012). Non-formal Education as an Important Element of Continuing Education. Pedagogical sciences. URL: http://rusnauka.com/11_ NPE_2012/Pedagogica/4_106261.doc.htm..[Гусейнова, Е. І., Лук’янова Ю. М. (2012). Неформальна освіта як важливий елемент безперервної освіти. Педагогічні науки. URL : http://rusnauka.com/11_ NPE_2012/Pedagogica/4_106261.doc.htm. [in Ukrainian].
Dakhin, N.A. (2005). Pedagogical Modeling: monograph. Novosibirsk: NIPKiPRO, 230 p. [Дахин, Н. А. (2005). Педагогическое моделирование : монография. Новосибирск : НИПКиПРО, 230 с. [in Russian].
Datsenko, N. P., Vlasova O. I. (2015). Comparative study of social competence students of the Waldorf school. Bulletin of the National University of Defense of Ukraine. Vip. 2. pp. 60-64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_11. [Даценко, Н. П., Власова, О. І. (2015). Порівняльне дослідження соціальної компетентності учнів вальдорфської школи. Вісник Національного університету оборони України. Вип. 2. С. 60-64. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_11. [in Ukrainian].
Doktorovich M.O. (2009). Social Competence as a Scientific Problem. Psykholohiya i suspilʹstvo. №3. P.144–147. [Докторович, М.О. (2009). Соціальна компетентність як наукова проблема. Психологія і суспільство. №3. С.144–147. [in Ukrainian].
Kremenʹ V.G. (2008). ed. in chief. Encyclopedia of Education / Кyiv: Yurincom Inter, 1040 p. [Кремень, В. Г. гол. ред. (2008). Енциклопедія освіти / К. : Юрінком Інтер, 1040 с. [in Ukrainian].
Kalinina N.V. (2004). Development of Social Competence of Schoolchildren in the Educational Environment: Psychological and Pedagogical Support. Ulyanovsk: UIPK PRO, 228 p. [Калинина, Н. В. (2004). Развитие социальной компетентности школьников в образовательной среде : психолого–педагогическое сопровождение. Ульяновск : УИПК ПРО, 228 с. [in Ukrainian].
Litovchenko, O.V. (2009). Education of Socially Competent Personality in Out-of-School Educational Institution. Shlyakh osvity. №4. Pp. 28–31. [Литовченко, О. В. (2009). Виховання соціально компетентної особистості в позашкільному навчальному закладі. Шлях освіти. №4. С. 28–31. [in Ukrainian].
Pavlyk, N.P. (2014). Non-Formal Education. Encyclopedia of Human Rights: Socio-Pedagogical Aspect: [collective monograph] / col. author, ed. by N. A. Seiko; resp. ed. N.P. Pavlyk. Zhytomyr: Volyn, 220 p. P.120–124. [Павлик, Н. П. (2014). Неформальна освіта / Non–Formal Education. Енциклопедія прав людини : соціально–педагогічний аспект : [колективна монографія] / кол. авт., за заг. ред. Н. А. Сейко ; відп. ред. Н. П. Павлик. Житомир : Волинь, 220 с. С.120–124. [in Ukrainian].
Pavlyk, N. (2017). Theory and practice of non-formal education of youth: a textbook. Zhytomyr: ZhSU Publishing House. I. Franko, 162 p. [Павлик, Н. (2017). Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 162 с. [in Ukrainian].
Plynokos, D., Kovalenko, M. (2016). Non-formal education: theoretical aspects and scientific approaches. Scientific works of Kirovograd National Technical University. Series: Economic Sciences. Vip. 29. S. 53–60. [Плинокос, Д., Коваленко, М. (2016). Неформальна освіта: теоретичні аспекти і наукові підходи. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Серія : Економічні науки. Вип. 29. С. 53–60. [in Ukrainian].
Kirichenko,V.I. (2016). a monograph / ed. Formation of prosocial behavior of students in terms of preventive educational environment of secondary school: Ternopil: Terno-graf, 244 p. [Кириченко, В.І. (2016). Формування просоціальної поведінки учнів в умовах превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу : Тернопіль : Терно-граф, 244 с. [in Ukrainian].
Kharchenko, S. Ya. (2005). Socio-Pedagogical Technologies: manual. Lugansk: Alma Mater, 552 p. [Харченко, С. Я. (2005). Соціально–педагогічні технології : навч.–метод. посіб. Луганськ : Альма–матер, 552 с. [in Ukrainian].
Jarvis, P., Wilson, A. L. (2002). International dictionary of adult and continuing education. L. : Routledge, 202 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mykola Fedoruts
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.