Мотиваційна регуляція процесу становлення професійного образу «Я» у майбутніх психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.331-343Ключові слова:
мотивація, особистість, студент, розвиток, особистісна зрілість, навчання, становлення професійного образу «Я», самоконтроль, творча активність, механізм поведінки.Анотація
Автором констатовано, що мотивація разом із соціальними детермінантами поведінки виступає стимулом трудової діяльності. Показано, що мотивація є складним соціально-психологічним механізмом, за допомогою якого співвідносяться зовнішні та внутрішні чинники регуляції поведінки в умовах становлення професійного образу «Я». З’ясовано, що мотивація забезпечує розвиток творчої активності особистості. Доведено, що мотиваційні характеристики ніколи не виступають ізольовано, тому що творча активність студентів формується і виявляється в діяльності як складна інтегральна освіта, як синтез різнопланових властивостей, де мотиваційні й особистісні інтелектуальні характеристики спрацьовують у реальній поведінці як єдиний психологічний механізм. Резюмовано, що мотивація у процесі становлення професійного образу «Я» студентів виступає як той своєрідний механізм поведінки, що зумовлює міру цілеспрямованості професійної поведінки. Зроблено висновок, що успішність становлення професійного образу «Я» пов’язана з такими якостями студентів, як адекватна самооцінка, розвинений самоконтроль і внутрішній локус контролю, сформована мотивація учіння, ефективність психологічного захисту, тобто якостями, що характеризують особистісну зрілість, ви-значають у процесі навчання професії формування цілісної структури професійного образу «Я» особистості студента.
Посилання
Вірна Ж. П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога : монографія / Ж. П. Вірна. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2003. – 319 с.
Разорина Л. М. Соотношение мотивации и представлений студентов университета о будущей профессиональной деятельности : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Лариса Михайловна Разорина. – М., 2000. – 143 с.
Уотсон Дж. Б. Бихевиоризм / Дж. Б. Уотсон, Э. Торндайк. – М., 1999.
Чирков В. И. Самодетерминация и внутренняя мотивация поведения человека / В. И. Чирков // Вопросы психологии. – 1996. – № 3. – С. 116–133.
Чугунова Э. С. Связь профессиональной мотивации и творческой активности инженеров / Э. С. Чугунова // Вопросы психологии. – 1986. – С. 136–142.
Якимова П. Ю. Мотивация обучения и выбора профессии у студентов-психологов, обучающихся на разных психологических специальностях / П. Ю. Якимова // Психологическая наука и образование. – 2008. – № 5. – C. 110–119.
Amabile T. M. The social psychology of creativity / T. M. Amabile. – N. Y. : Springer-Verlag, 1983.
Grolnick W. S. The inner resources for perceptions of their parents / W. S. Grolnick, R. M. Ryan, E. L. Deci // Educat. Psychol. – 1991. – V. 83. – P. 508–517.
Koestner R. Setting limits on children’s behavior: The differential effects of controlling versus informational styles on intrinsic motivation and creativity / R. Koestner et al. // Pers. Soc. Psychol. – 1984. – V. 52. – P. 233–248.
Mossholder K. M. Effects of externally mediated goal setting on intrinsic motivation: A laboratory experiment / K. M. Mossholder // Applied Psychol. – 1980. – V. 65. – P. 202–210.
Pittman T. S. Intrinsic and extrinsic motivational orientations: Reward-induced changes in preference for complexity / T. S. Pittman, J. Emery, A. K. Boggiano // Pers. Soc. Psychol. – 1982. – V. 42. – P. 789–797.
Reeve J. Understanding motivation and emotion / J. Reeve. – Orlando, FL : Harcourt Brace College Publ, 1992.
Rigby C. S. Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: Self-determination in motivation and learning / C. S. Rigby et al. // Motivation and Emotion. – 1992. – V. 16. – № 3. – P. 165–185.
Ryan R. M. Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains / R. M. Ryan, J. P. Connell // Pers. Soc. Psychol. – 1989. – V. 57. – P. 749–761.
Ryan R. M. Emotions in nondirected text learning / R. M. Ryan, J. P. Connell, R. W. Plant // Learn. Individ. Differences. – 1990. – V. 2. – P. 1–17.
Ryan R. M. Origins and pawns in the classroom: Self-report and projective assessment of individual differences in children perception / R. M. Ryan, W. S. Gronlick. – Unpubl. ms. Rochester Univ., 1984.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.