Психологічні особливості психомоторної підготовленості військовослужбовців в екстремальних умовах діяльності

Автор(и)

  • R. T. Simko

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.353-363

Ключові слова:

психомоторні якості, військовослужбовці, екстремальні умови діяльності, особистісні риси, психомоторна підготовленість.

Анотація

У статті подано загальну характеристику розвитку психомоторної підготовленості військовослужбовців Збройних сил України в екстремальних умовах діяльності. Констатовано, що на розвиток психомоторики військовослужбовців впливають їх особистісні якості. Установлено, що існує певний взаємозв’язок між рівнем психомоторної підготовленості й особистісними рисами суб’єктів екстремальної діяльності. Досліджено психомоторну (фізичну) підготовленість військовослужбовців за допомогою встановлення рівня розвитку таких якостей, як швидкість – біг на 100 м, сила – підтягування на високій перекладині, витривалість – біг на 1000 м, спритність – володіння прийомами рукопашного бою. Доведено, що психомоторна підготовленість військовослужбовців є процесом розвитку їх фізичних (психомоторних) якостей. Елементом психологічної структури психомоторної підготовки військовослужбовців є поняття про власні психомоторні якості, що впливають на їх особистісні риси. Виявлено, що військовослужбовці з високою особистісною тривожністю в екстремальних ситуаціях не можуть повністю проявити свої психомоторні можливості. Значне зниження рівня особистісної тривожності зі зростанням рівня психомоторної підготовленості надає переваги в багатьох екстремальних ситуаціях і дає змогу почувати себе комфортно.Установлено, що рівень психомоторної підготовленості суб’єкта екстремальної діяльності впливає на такі три класичні чинники, як оцінка, сила, активність.

Посилання

Бернштейн Н. А. О ловкости и ее развитии / Н. А. Бернштейн. – М. : Физкультура и спорт, 1991. – 288 с.

Бурлачук Л. Ф. Словарь-справочник по психодиагностике / Л. Ф. Бурлачук, С. М. Морозов. – СПб. : Питер, 2002. – 528 с.

Вейнберг Р. С. Психологія спорту / Р. С. Вейнберг, Д. Гоулд.– К. : Олімпійська література, 2001. – 336 с.

Ильин Е. П. Психомоторная организация человека : учебник для вузов / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2003. – 384 с.

Ильин Е. П. Психология спорта / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2009. – 352 с.

Клименко В. В. Психологія спорту : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / В. В. Клименко. – К. : МАУП, 2007. – 432 с.

Корольчук М. С. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах / М. С. Корольчук, В. М. Крайнюк. – К. : Ніка-Центр, 2006. – 580 с.

Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации / [отв. ред. А. Ф. Кудряшов]. – Петрозаводск, 1992. – 319 с.

Оніщенко І. М. Психологія фізичного виховання і спорту / І. М. Оніщенко. – К. : Вища школа, 1975. – 192 с.

Психологический словарь / под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. – 2-е изд., перераб. и доп. – М. : Педагогика– Пресс, 1998. – 440 с.

Психология личности: тесты, опросники, методики / [авторы-составители к. п. н., доцент Н. В. Киршева, Н. В. Рябчикова]. – М. : Геликон, 1995. – 236 с.

Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога / Е. И. Рогов. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. – Кн. 2. – 480 с.

Фізична підготовленість та здоров’я населення : зб. матеріалів Міжнар. наук. симпозіуму / [загальний уклад. і наук. ред. проф. Р. Т. Раєвський]. – Одеса, 1998. – 260 с.

Spielberger C. D. Theory and research on anxiety / C. D. Spielberger // Anxiety and behavior. – New York : Academic, 1966. – P. 3–22.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-27

Як цитувати

Simko, R. T. (2018). Психологічні особливості психомоторної підготовленості військовослужбовців в екстремальних умовах діяльності. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (40), 353–363. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.353-363