Особливості трансформації когнітивних та самоактуалізаційних процесів фахівців екстремального профілю діяльності після психологічного консультування
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-38.%25pКлючові слова:
психологічне консультування, фахівці екстремального профілю, психологічні проблеми, психотехнологія консультування, когнітивні процеси, ірраціональні переконання, самоактуалізація.Анотація
У статті розглянуто проблему впливу консультативного процесу на когнітивні процеси та самоактуалізаційні тенденції фахівців екстремального профілю діяльності. Зазначено, що існує специфіка надання психологічної допомоги цій категорії фахівців, яка вимагає розробки спеціального підходу та використання особливої стратегії: створення зони довіри, встановлення безпечного контакту; створення ресурсного стану; створення умов та можливостей для відреагування психотравмуючого матеріалу; усвідомлення психотравмуючого досвіду; інтеграція травмованої частини особистості з цілісною особистістю; переформування системи переконань і цінностей; реальне бачення минулої ситуації, знаходження позитивних сторін події; формування нової моделі поведінки, соціальна адаптація, побудова нової картини майбутнього.
Проведене дослідження показало, що після консультування змінився локус контролю щодо невдач, неприємностей, емоційних розладів, власної біографії та саморозвитку із зовнішнього на внутрішній; знизився рівень перфекціонізму; підвищилося відчуття повноти і гармонійності життя; знизилася кількість внутрішніх протиріч і конфліктів; відбулося повніше усвідомлення власного потенціалу та ресурсів, що сприяють самоактуалізації; поліпшився емоційний тонус; підвищилася задоволеність стосунками в сім’ї, з колегами, іншими людьми; підвищилася загальна конструктивність особистості; з’явилися цінності, притаманні особистості, яка самоактуалізується.
Посилання
Афанасьєва Н. Є. Організація психологічного консультування фахівців екстремального профілю діяльності / Н. Є. Афанасьєва // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Державного вищого навчального закладу «Запорізький національний університет» та Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Н. Ф. Шевченко, М. Г. Ткалич. – Запоріжжя : ЗНУ, 2014. –
№ 1 (5). – С. 24–30.
Афанасьєва Н. Є. Психотехнологія консультування пожежників-рятувальників / Н. Є. Афанасьєва // Проблеми екстремальної та кризової психології : зб. наук. праць. – Харків : НУЦЗУ, 2015. – Вип. 18. – С. 21–28.
Иванова Н. Л. Социальная идентичность и профессиональное становление личности : монография / Н. Л. Иванова. – Москва : Аверс-Пресс, 2005. – 150 с.
Копытин А. И. Тренинг по фототерапии / А. И. Копытин. – Санкт-Петербург : Издательство «Речь», 2003. – 96 с.: ил.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.