Дослідження саморефлексії тілесного потенціалу молодої жінки

Автор(и)

  • К.В. Бондар

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

образ «Я», саморефлексія тілесного потенціалу, ставлення жінки до власної тілесності, тілесна орієнтація, тілесний досвід, тілесність, тіло, феномен тілесності.

Анотація

У статті представлено результати дослідження само-
рефлексії тілесного потенціалу молодої жінки. Тілесність жінки в
змістовному аспекті представлена як усвідомлене психічне утворення,
об’єктами якого виступають різноманітні тілесні процеси, розпізнані
свідомістю жінки. Стверджується, що взаємодія жінки і складної жит-
тєвої ситуації, пов’язаної з тілесним досвідом, включає у себе процеси
переживання, розуміння, осмислення ситуації в контексті цілісного
життєвого шляху, у результаті чого формується нове ставлення у єднос-
ті емоційного, когнітивного і поведінкового компонентів, що виражає
внутрішню позицію особистості, або позицію по відношенню до життя.
Зазначається, що інтеграція тілесного досвіду у суб’єктивну картину
життєвого шляху жінки може носити дезадаптивний характер і при-
зводити до трансформації тимчасових і смислових аспектів структури
суб’єктивної картини життєвого шляху. Визначено чинники дезадап-
тивного реагування молодої жінки на тілесний досвід. Проаналізовано
феномен тілесності як феномен самосвідомості та джерела самоактив-
ності молодої жінки, її самопрезентації та умови життєпроектування.
Зафіксовано відсутність в образі «Я» конструктів, які б указували на
роль і місце в структурі самосвідомості «Я» її тілесної складової. Опи-
сано результати дослідження саморефлексії тілесного потенціалу за
допомогою методики «Опитувальник саморефлексії тілесного потенці-
алу» А.Ю. Рождественського. Представлено результати дослідження
саморефлексії, за якими найбільша кількість респонденток (46,7%) на-
лежать до особистісного типу саморефлексії тілесного потенціалу. Для
цього типу характерна орієнтація «на себе». Тілесний потенціал безпо-
середньо інтегрується у «Я»-структуру, стає його іманентною характе-
ристикою, яка ні за яких умов не може бути відділена від «Я».

Посилання

Анцыферова Л.И. Общественно-исторический характер телесного бытия человека / Л.И. Анцыферова // Биология человека и социальный прогресс. – Пермь, 1982. – С. 89–96.

Беседа с профессором А.Ф. Лосевым // Вопросы философии. – 1984. – №1. – С. 144–149.

Бурова О. Метафізика зору: про діалог речового й тілесного / О. Бурова // Філософська думка. – 1998. – №3. – С. 16– 33.

Интенциональность и текстуальность. Философская мисль Франции ХХ века. – Томск : Водолей, 1998. – 30 с.

Лосев А.Ф. История античной эстетики (ранняя классика) / А.Ф. Лосев. – М. : Высшая школа, 1963. – 583 с.

Лосский Н.О. Учение о перевоплощении. Интуитивизм / Н.О. Лосский. – М. : Прогресс, 1992. – 208 с.

Рождественський А.Ю. Феноменологія тілесності у просторі життєвих перспектив особистості : Монографія / А.Ю. Рождественський. – К. : Міленіум, 2005. – 294 с.

Соловьев В.С. Оправдание добра. Нравственная философия / В.С. Соловьев // Собр. соч. В.С Соловьева. – СПб. : Издание Товарищества «Общественная польза», 1993. – Т.7. – 677 с.

Тищенко П.Д. «Дано мне тело…» / П.Д. Тищенко // Человек. – 1990. – №3. – С. 41–49.

Шкуратов В.А. Историческая психология / В.А. Шкуратов. – Ростов-на-Дону: «Город N», 1994. – 288 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-16

Як цитувати

Бондар, К. (2016). Дослідження саморефлексії тілесного потенціалу молодої жінки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p